۱۰ دلیل قاطع برای استیضاح "آخوندی" از مقامِ وزارت
اتفاقی که با استعفای علیرضا جهانگیریان از سمت ریاست سازمان هواپیمایی
کشوری و محسن پورسید آقایی از ریاست برشرکت دولتی راه آهن در دو سال اخیر
هم به روایتی دیگر ترجمه شد.
واقعیت این است که وزارت راه وشهرسازی در سه سال و نیم گذشته درگیر در
حواشی فراوانی بوده که این امر محصول عملکرد ضعیف خود این وزارتخانه بوده
است؛ سقوط هواپیما،خروج مکرر قطار از ریل و فوت چشمگیر تعداد زیادی از
هموطنان در حین جابجایی در شبکه حمل ونقل جادهای از جمله مواردی بوده که
همواره نتایج آن در کارنامه عملی وزارت خانه راه و شهرسازی به نگارش در
آمده که بر این امر باید خلف وعده آن در به اتمام رساندن طرح فراگیر مسکن
مهر را هم افزود.
حال، در واپسین ماههای دولت کنونی و همزمانی آن با خروج قطار سمنان - مشهد
و فوت 48 تن از هموطنان در سانحه مذکور، یکبار دیگر بحث استیضاح آخوندی
در مجلس به صدر اخبار رسانه ها کشیده شده است.
براستی چرا باید عباس آخوندی استیضاح و در صورت امکان از سمت خویش برکنار
شود؟ «نسیم آنلاین» در گزارشی به 10 دلیل قاطع برای برکناری وی پرداخته
است.
رویای اتمام مسکن مهر: طبق آمارهای رسمی مسکن مهر با پیشرفت فیزیکی بیش از 76 درصد تحویل دولت شد. علیرغم وعدههای داده شده مبنی بر اتمام مسکن مهر در سال 93، این وعده محقق نشد و همچنین پیش بینی میشود مسکن مهر با روند فعلی در دولت فعلی نیز تمام نخواهد شد. این در حالی است که برای اتمام مسکن مهر بیش از 10 هزار میلیارد تومان از محل بازگشت اقساط مسکن مهر با مجوز بانک مرکزی منابع در اختیار بانک مسکن بوده است!
ظلم در حق متقاضیان مسکن مهر:
دولت اعلام کرده است بیش از 1.7 میلیون واحد مسکن مهر را فروش اقساطی کرده
است یعنی بیش از 1.7 میلیون خانوار در حال پرداخت اقساط مسکن مهر هستند.
باید عنوان شود که فروش اقساطی مسکن مهر برخلاف گذشته به معنای اتمام واحد
مسکونی نبوده و گزارش کمیسیون اصل 90 نشان می دهد تنها 1.2 میلیون واحد
مسکونی تحویل نهایی شده است. این امر بدین معنا است که بیش از 500 هزار
خانواده اقساط واحدهایی را پرداخت می کنند که هنوز دریافت نکرده اند و
علاوه بر اجاره بها اقساط واحدهای تحویل نگرفته را هم پرداخت می کنند
تعداد تسهیلات مسکن به روستاییان یک چهلم شد:
در دولت گذشته بطور سالانه با پرداخت بیش از 200 هزار فقره تسهیلات در
سال، زمینه نوسازی و ساخت واحدهای روستایی فراهم می شد. با تغییر دولت و از
سال 92 با عدم پیگیری وزارت راه و شهرسازی برای پیش بینی منابع لازم در
بودجه، پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به کمتر از 5 هزار واحد در سال رسیده
است
پرداخت تسهیلات به بافت فرسوده یک چهارم شد!:
بافت فرسوده یکی از بخشهایی است که وزارت راه وعدههای بسیاری در این
زمینه داده است. تا حدی که ورود به احیای بافت فرسوده را یکی از اولویتهای
بخش مسکن دولت عنوان کرده است و یکی از ایرادات به دولت قبلی عدم توجه
مناسب به بافت های فرسوده بوده است. مقرر شد که سالانه بیش از 300 هزار
فقره تسهیلات در این بخش داده شود در حالی که آنچه که در عمل اتفاق افتاد،
تسهیلات مسکن از سالانه 80 هزار فقره در دولت قبل به کمتر از 30 هزار فقره
در سال رسیده است.
رکود سنگین در مسکن:
از سال 93 بازار مسکن وارد بزگترین رکود سالهای اخیر شده است به گونهای
که آمار نشان میدهد که صدور پروانههای ساختمانی از 760 هزار واحد در سال
93 به کمتر 360 هزار واحد در سال 94 رسیده است و این امر سبب شده تا سهم
اشتغال بخش مسکن از 15 درصد به 11 درصد برسد و سهم به سزایی در کاهش نرخ
رشد اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری داشته است.
حوادث عجیب ریلی:
واگذاری خارج از رابطه با ترک تشریفات سیستم سیگنالینگ خط تهران مشهد به
شرکتی که فاقد هرگونه استاندارد و گواهی و تخصص لازم بوده است سبب
ناکارآمدی این سیستم شده و بروز خطاهای فراوان در 2 سال گذشته زمینه بروز
خطاهای جدید را فراهم و زمینه ساز بروز حادثه شده است. عنوان می شود که
برخی از مسئولین فعلی راه آهن در شرکت مذکور ذینفع بوده اند. البته حوادث
ناگوار در دولت یازدهم روند افزایشی داشته است
وابستگی عجیب و گسترده به خارج:
یکی از مشکلات صنعت ریلی که بر آن پافشاری زیادی شده است واگذاری بخشهای
مختلف به طرفهای خارجی است. واردات بی رویه واگنهای دست دوم از کشورهای
اسپانیا، سوییس و سوئد در حالی اتفاق میافتد که کارخانههای تولید واگن در
کشور در حال تعطیلی هستند. در این وابستگی در حدی افراط شده است که تهیه
غذای مسافران نیز به یک کترینگ اتریشی واگذار شده است.
اصرار بیهوده بر حمل و نقل هوایی:
علیرغم توصیه مقامات عالی نظام مبنی بر توسعه حمل و نقل ریلی، وزارت راه و
شهرسازی منابع مالی را معطوف به توسعه ناوگان حمل و نقل هوایی کرده است!
اصرار بر خرید دولتی بیش از 10 میلیارد دلاری از شرکت های هواپیمایی با
کدام توجیه فنی اتفاق افتاده است. در حالی که این منابع می تواند ظرفیت حمل
و نقل ریلی کشور را بیش از 3 برابر کند.
گرانی بیدلیل بزرگراهها:
رشد 300 درصدی قیمت برخی از بزگراههای کشور طی دو سال اخیر هزینه سفر را
برای مردم افزایش داده است. نکتهای که حائز اهمیت این است که بیشترین رشد
در اتوبانهای تهران پردیس با نرخ 3500 تومان و ساوه همدان با نرخ 7000
تومان رخ داده که بیش از دو سوم از سهام اتوبان های مذکور در اختیار
سازمانهای دولتی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است.
عدم برخورد با مظاهر فساد در زیر مجموعه آخوندی:
وقوع رشوههای متعدد در پروژه مسکن مهر که اخیرا منجر به دستگیری مدیر
عامل و معاونین یکی از شرکتهای عمران به اتهام دریافت بیش از 30 میلیارد
تومان رشوه از پیمان کاران شده است. عدم برخورد با مصادیق فساد در اداره
بنادر که در مقطعی منجر به اعتراض مسئولین و ناوگان حمل و نقل کشور شده بود
از مصادیق بارزعدم برخورد با فساد در مجموعه وزارت راه و شهرسازی
هستند....
منبع: نسیم آنلاین