تیم رسانه ای دولت ضعیف نیست، دستش خالی است!/رسانه، دولت خسرالدنیا و آلاخره را چگونه بزک کند؟
وقتی مردم با گوشت، پوست و استخوان خود رکود و بیکاری گرانی را لمس می کنند، رسانه چگونه می تواند صحبت های روحانی مبنی بر این که «هیچ شرمندگی به مردم نداریم و به همه وعده های خود عمل کردیم» را به افکار عمومی بقبولاند.
شیرازه؛ تقریبا از همان شروع دولت یازدهم یکی از بخش هایی که بیش از همه مورد انتقاد و اعتراض قرار گرفت، تیم رسانه ای دولت حسن روحانی بود. حامیان تدبیر و امید در طول 4 سال گذشته مدام بر طبل ناکارآمدی حوزه رسانه و اطلاع رسانی دولت می کوبند و آن را پاشنه آشیل دولت روحانی می دانند. حالا دیگر تنها خواجه حافظ از وضعیت تیم رسانه ای دولت انتقاد نکرده است و از حامیان اصلاح طلب گرفته تا مرحوم هاشمی رفسنجانی و حتی برخی اطرافیان رییس جمهور اعتراضاتشان را از عملکرد تیم رسانه ای روحانی بیان کرده اند.
اما آیا تیم رسانه ای دولت ضعیف است؟! وقتی ارتش رسانه ای دولت در مسئله مذاکرات و توافق برجام توانست از کاه، کوه بسازد اصولا می توان باور کرد رسانه ای دولت و حامیانش ضعیف هستند؟! مشکل کجاست؟!
برخی بر این باورند؛ از آن جایی که رسانه های دولت بخاطر وجاهت قانونی نمی تواند در مقابل هجمه ها مقابله به مثل کنند، عملا اولین گزینه ای که به نظر می رسد ضعف عملکرد رسانه ای است که البته قابل چشم پوشی هم نیست اما قطعا علت العلل نیست.
منتقدین می گویند؛ رسانه های دولت در مقابل رسانه های رقیب و ترفندهای تبلیغاتی و رسانه ای منفعل است. ادعایی که رفتار حسن روحانی در طول 4 سال گذشته آن را رد می کند. آقای رییس جمهور از ابتدای حضور در قدرت بارها از خجالت منتقدین درآمد و این بار را از روی دوش رسانه ها برداشت. بی سواد، بی شناسنامه، به جهنم و ... گوشه ای از لطف بی پایان دولت به منتقدین بوده است.
ضعف در پوشش دستاوردهای دولت دیگر انتقادی است که به رسانه های دولت نسبت می دهند. این در حالی است که مشکل اصلی در اطلاع رسانی و ضعف رسانه ای دولت نیست بلکه دولت از نظر اجتماعی و جلب توجه و رضایت افکار عمومی جامعه ناتوان است و بخاطرعملکرد غیرقابل قبول و ناکارآمدیهای دولت در زمینه های مختلف -به خصوص در زمینه اقتصادی- اساسا دستاوردی وجود ندارد که رسانهها بخواهند آن را پوشش دهند و صادقانه با مردم در میان بگذارند.
وقتی مردم با گوشت، پوست و استخوان خود رکود و بیکاری گرانی را لمس می کنند، رسانه چگونه می تواند صحبت های روحانی مبنی بر این که «هیچ شرمندگی به مردم نداریم و به همه وعده های خود عمل کردیم» را به افکار عمومی بقبولاند. رسانه با چه استدلال و برپایه چه واقعیتی، اقتصاد کشور را کارآمد و در حد سویس برای مردم تصویر کند؟ به اذعان برخی کارشناسان اقتصادی، دولت روحانی در زمینه اقتصادی خسرالدنیا والآخره شده و به باور مردم، دولتی است ضعیف و فشل که سیاست هایش شفا نمی دهد اما همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و روحانی مدام می گوید که اقتصاد مملکت را گلستان کرده است و این رسانه است که باید به مردم بفهماند!
نکته مهم در این بین اما اصرار اصلاح طلبان بر تغییر تیم رسانه ای دولت می تواند چند دلیل داشته باشد.1- ترکیب تیم رسانه ای حسن روحانی نشان می دهد چند اصولگرا نیز در این تیم حضور دارند و خواسته حامیان دولت در وهله اول حذف آن هاست تا در آستانه انتخابات بتوانند با پر کردن آن کرسی با نیروهای اصلاح طلب نظرات خود را بیشتر از پیش به دولت دیکته کنند.2- حامیان دولت از این که چیزی برای دفاع کردن وجود ندارد بیاطلاع نیستند و حتی به خوبی می دانند مشکل اصلی دولت کجاست. اما برای انحراف افکار عمومی ازعملکرد به شدت ضعیف دولت، می خواهند ناکارآمدی و عدم توانایی های دولت را به زلف ضعف تیم رسانه ای و همگون نبودن آن ها گره بزنند. چون اگر چیزی شبیه برجام در کارنامه دولت وجود داشت به مانند برجام رسانه های حامی دولت چندین برابر بیشتر و بزرگتر آن را به تصویر می کشیدند.3- نکته مهم دیگر، همراهی نکردن تمام عیار رسانه های دولت با رسانه های اصلاح طلب بر سر موضوعات حاشیه ساز مانند رفع حصر و آشتی ملی و...است.
اصلاح طلبان توقع دارند وقتی رای ظرفیت اجتماعیشان سبد روحانی را پر کرده، امکانات و رسانه های دولت در اختیار اهداف آن ها قرار گیرد نه این که با محافظه کاری از کنار سیاست های اصلاح طلبانه بگذرد. از همین رو مدام تیم رسانه ای دولت را زیر رگبار انتقادات می گیرند.
واقعیت این است که تیم رسانه ای دولت نه در مواجه با رسانه های رقیب ضعف دارد و نه در به تصویر کشیدن دستاوردهای دولت بلکه عمده ضعف آن ها در دستاوردسازی قلابی است که موجب بی اعتمادی مردم شده است. قصه برجام و گشایش های به اصطلاح روزانه آن نمونه بارزی از بزرگنمایی رسانه های دولت و حامیانش از یک خسارت محض است. وضعیت نابسامان اقتصادی، ناکارآمدی برجام و افشای فیش های حقوقی نجومی عملکرد مثبتی از دولت تدبیر و امید در دیدگاه مردمی ثبت نکرده است. پای دولت برای رأی آوری در انتخابات 96 به شدت لنگ می خورد، باور کنید هیچ ربطی به اطلاع رسانی رسانهها ندارد.
اما آیا تیم رسانه ای دولت ضعیف است؟! وقتی ارتش رسانه ای دولت در مسئله مذاکرات و توافق برجام توانست از کاه، کوه بسازد اصولا می توان باور کرد رسانه ای دولت و حامیانش ضعیف هستند؟! مشکل کجاست؟!
برخی بر این باورند؛ از آن جایی که رسانه های دولت بخاطر وجاهت قانونی نمی تواند در مقابل هجمه ها مقابله به مثل کنند، عملا اولین گزینه ای که به نظر می رسد ضعف عملکرد رسانه ای است که البته قابل چشم پوشی هم نیست اما قطعا علت العلل نیست.
منتقدین می گویند؛ رسانه های دولت در مقابل رسانه های رقیب و ترفندهای تبلیغاتی و رسانه ای منفعل است. ادعایی که رفتار حسن روحانی در طول 4 سال گذشته آن را رد می کند. آقای رییس جمهور از ابتدای حضور در قدرت بارها از خجالت منتقدین درآمد و این بار را از روی دوش رسانه ها برداشت. بی سواد، بی شناسنامه، به جهنم و ... گوشه ای از لطف بی پایان دولت به منتقدین بوده است.
ضعف در پوشش دستاوردهای دولت دیگر انتقادی است که به رسانه های دولت نسبت می دهند. این در حالی است که مشکل اصلی در اطلاع رسانی و ضعف رسانه ای دولت نیست بلکه دولت از نظر اجتماعی و جلب توجه و رضایت افکار عمومی جامعه ناتوان است و بخاطرعملکرد غیرقابل قبول و ناکارآمدیهای دولت در زمینه های مختلف -به خصوص در زمینه اقتصادی- اساسا دستاوردی وجود ندارد که رسانهها بخواهند آن را پوشش دهند و صادقانه با مردم در میان بگذارند.
وقتی مردم با گوشت، پوست و استخوان خود رکود و بیکاری گرانی را لمس می کنند، رسانه چگونه می تواند صحبت های روحانی مبنی بر این که «هیچ شرمندگی به مردم نداریم و به همه وعده های خود عمل کردیم» را به افکار عمومی بقبولاند. رسانه با چه استدلال و برپایه چه واقعیتی، اقتصاد کشور را کارآمد و در حد سویس برای مردم تصویر کند؟ به اذعان برخی کارشناسان اقتصادی، دولت روحانی در زمینه اقتصادی خسرالدنیا والآخره شده و به باور مردم، دولتی است ضعیف و فشل که سیاست هایش شفا نمی دهد اما همچنان در بر همان پاشنه می چرخد و روحانی مدام می گوید که اقتصاد مملکت را گلستان کرده است و این رسانه است که باید به مردم بفهماند!
نکته مهم در این بین اما اصرار اصلاح طلبان بر تغییر تیم رسانه ای دولت می تواند چند دلیل داشته باشد.1- ترکیب تیم رسانه ای حسن روحانی نشان می دهد چند اصولگرا نیز در این تیم حضور دارند و خواسته حامیان دولت در وهله اول حذف آن هاست تا در آستانه انتخابات بتوانند با پر کردن آن کرسی با نیروهای اصلاح طلب نظرات خود را بیشتر از پیش به دولت دیکته کنند.2- حامیان دولت از این که چیزی برای دفاع کردن وجود ندارد بیاطلاع نیستند و حتی به خوبی می دانند مشکل اصلی دولت کجاست. اما برای انحراف افکار عمومی ازعملکرد به شدت ضعیف دولت، می خواهند ناکارآمدی و عدم توانایی های دولت را به زلف ضعف تیم رسانه ای و همگون نبودن آن ها گره بزنند. چون اگر چیزی شبیه برجام در کارنامه دولت وجود داشت به مانند برجام رسانه های حامی دولت چندین برابر بیشتر و بزرگتر آن را به تصویر می کشیدند.3- نکته مهم دیگر، همراهی نکردن تمام عیار رسانه های دولت با رسانه های اصلاح طلب بر سر موضوعات حاشیه ساز مانند رفع حصر و آشتی ملی و...است.
اصلاح طلبان توقع دارند وقتی رای ظرفیت اجتماعیشان سبد روحانی را پر کرده، امکانات و رسانه های دولت در اختیار اهداف آن ها قرار گیرد نه این که با محافظه کاری از کنار سیاست های اصلاح طلبانه بگذرد. از همین رو مدام تیم رسانه ای دولت را زیر رگبار انتقادات می گیرند.
واقعیت این است که تیم رسانه ای دولت نه در مواجه با رسانه های رقیب ضعف دارد و نه در به تصویر کشیدن دستاوردهای دولت بلکه عمده ضعف آن ها در دستاوردسازی قلابی است که موجب بی اعتمادی مردم شده است. قصه برجام و گشایش های به اصطلاح روزانه آن نمونه بارزی از بزرگنمایی رسانه های دولت و حامیانش از یک خسارت محض است. وضعیت نابسامان اقتصادی، ناکارآمدی برجام و افشای فیش های حقوقی نجومی عملکرد مثبتی از دولت تدبیر و امید در دیدگاه مردمی ثبت نکرده است. پای دولت برای رأی آوری در انتخابات 96 به شدت لنگ می خورد، باور کنید هیچ ربطی به اطلاع رسانی رسانهها ندارد.
نظرات بینندگان