کد خبر: ۱۵۱۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۷ دی ۱۴۰۰
کارشناس امور استراتژیک در گفتگو با «شیرازه»:

شهید سلیمانی قهرمان امنیت منطقه و ضامن قدرت دیپلمات های ایرانی بود / پیروی و حمایت از ولایت فقیه تنها راه رستگاری در نظر سردار دل ها

قدیری ابیانه افزود: در صورت پیشروی تکفیری ها در سوریه و عراق، امنیت ایران به شدت با چالش جدی رو برو می شد و ده ها برابر بدتر از سوریه و عراق را در ایران پیاده می‌کردند زیرا هدف نهایی آنها کشور ما بود. پیروزی جبهه مقاومت بر تکفیری ها به رهبری حاج قاسم سلیمانی و رزماندگان نیروی قدس سپاه صورت پذیرفت.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، با نزدیک شدن به دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این فرمانده سلحشور نیروهای ضد تروریستی ملت های غرب آسیا شیرازه در یک گفتگوی اختصاصی با محمد حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و همچنین عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام، نگاهی اجمالی به استراتژی سیاسی و نظامی داخلی و خارجی این شخصیت منحصر به فرد خواهیم داشت.

وی در ابتدا به بیان ابعاد شخصیتی سردار شهید قاسم سلیمانی پرداخت و در پاسخ به اولین سوال پیرامون نقش استراتژیک شهید سلیمانی در منطقه غرب آسیا و نحوه تعامل با سران سیاسی کشورهای منطقه و همچنین نوع برخورد این فرمانده پر افتخار سپاه اسلام با دیگر فرماندهان نظامی خارجی اظهار کرد: آن چه باعث می شد که پیامبران الهی نفوذ کلام داشته باشند و توسط مردم پذیرفته شوند، این بود که چیزی برای خودشان نمی خواستند و این مهم در قرآن نیز تاکید شده است.

قدیری ابیانه ادامه داد: انقلاب اسلامی نیز در کمک به نهضت های آزادی بخش و همچنین کشورهایی که مورد ظلم و تعرض استکبار جهانی قرار گرفته اند، طمعی نداشته و ما نمی‌خواستیم که آنها از حقوق خودشان بگذرند، هر چند ما نیز منافعی را کسب کردیم که مهم ترین آنها امنیت بود و این مسئله باعث شد که این حرکت جهادی به سرعت رشد کرده و سایر کشور ها و ملت ها را جذب خود کند.

وی کمک‌ ایران به عراق در مواجهه با تهاجم داعش به این کشور اشاره کرد و گفت: این کمک به رهبری حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه صورت پذیرفت و باعث شد که داعش که به واسطه امریکا، انگلیس و اسرائیل ساخته و تجهیز شده بود و مورد حمایت همه کشور های مرتجع عربی منطقه نیز بود، نتواند بر عراق حاکم شود و در نهایت شکست خورد.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا افزود: اگر تکفیری ها چه در عراق و چه در سوریه شکست نمی‌خوردند امنیت ایران را به شدت با چالش رو برو کرده و ده ها برابر بدتر از سوریه و عراق را در ایران پیاده می‌کردند زیرا هدف نهایی آنها ایران بود.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه ما توانستیم ملت های سوریه و عراق را از شر داعش نجات دهیم، اظهار کرد: به نحوی که آنها در عراق دیگر سرزمینی در اختیار نداشتند، در صورتی توانسته بودند بخش زیادی از خاک عراق را تصرف کنند.

وی یکی از دلایل امنیت بالای کشور ما در میان دیگر کشورهای منطقه را  اقدامات جمهوری اسلامی به فرماندهی حاج قاسم دانست  و  ادامه داد: ما نباید فراموش کنیم که در سوریه کشورهای ترکیه،اردن و اسرائیل که همسایه بودند با کارگردانی امریکا ،انگلیس و اسرائیل و با حمایت مالی هنگفت، ائتلاف عربی،عبری و غربی،  بنا را بر سرنگونی بشار اسد گذاشته بودند، اما ایران که حتی همسایه سوریه هم نبود، توانست با حداقل تجهیزات و منابع مالی و با جان‌فشانی و رشادت رزمندگان مقاومت اسلامی جبهه مقابل را شکست دهد و پیروزی بزرگی را هم نصیب ملت سوریه و ایران کند و این پیروزی، شکست بسیار بزرگی را برای ائتلاف عربی، عبری و غربی به سرکردگی امریکا در برداشت.

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه البته هنوز در سوریه مراحلی تا پیروزی صد درصدی باقی مانده است،گفت: پیروزی اصلی به لطف خدا و رشادت رزمندگان اسلام حاصل شده است،

وی در ادامه اظهار کرد: در یمن‌ ما شاهد این هستیم که مبارزین یمنی در مقابل تجاوز رژیم عربستان چندین سال است که مقاومت کرده و در مقاطعی ضربات اساسی به عربستان وارد کرده اند در صورتی که عربستان فکر می کرد با توجه به تجهیزاتی که در اختیار دارد کمتر از یک هفته ملت یمن را به زانو در می آورد و بر یمن مسلط میشود، اما امروز شاهد هستیم که یمن حتی پایتخت عربستان را تهدید میکند و جواب حملات سعودی را قاطع میدهد و ملت یمن در آستانه پیروزی بزرگی قرار گرفته و شکست رژیم سعودی برای همگان آشکار شده است اما تفکر سعودی باعث شده هنوز دست از جنایت بر ندارد.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه ما شاهد این بودیم که  امریکا در افغانستان بعد از حدود بیست سال اشغال و خرج صدها میلیارد دلار ناچار به فرار شده است، عنوان کرد: یکی از دلایل این اتفاق مقاومت مردم افغانستان با الهام گرفتن از مقاومت ملت ایران است که توانستند دو ابرقدرت را شکست دهند، اولی شوروی و دومی کل جبهه ناتو به سرکردگی آمریکا.

بنابه گفته این کارشناس امور استراتژیک، این سیاست ها در حالی است که سردار شهید سلیمانی برای حاکمیت ملی دولت های افغانستان ،پاکستان، عراق و سوریه احترام قائل بود و همواره سعی میکرد که انها را متقاعد کند تا تسلیم دشمن نشوند و با مقاومت  در مسیر درست حرکت کنند.

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه حاج قاسم در حقیقت میدان را برای جمهوری اسلامی تقویت کرد که نظام بتواند در همه زمینه ها از این نقطه قوت استفاده کند، افزود: امروزه دیگر امکان بروز صدام دیگری در عراق وجود ندارد و راه زیادی تا اخراج آمریکا از منطقه باقی نمانده است و این حتما محقق شدنی است و دشمن هم نتوانست با شهادت شهید سلیمانی این مسیر را متوقف کند، بلکه انتقام از امریکا و متحدانش تبدیل به یک هدف برنامه ریزی شده در بین نیروهای جبهه مقاومت اسلامی شده است.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار شیرازه درباره نقش و کمک های میدان یعنی همان جبهه مقاومت اسلامی و نیروی قدس و به صورت کلی شبکه تحت فرماندهی شهید سلیمانی ، به استراتژی ها و تصمیمات داخلی نظام و همچنین دیپلماسی خارجی نظام گفت: نسبت سیاست خارجی و مجموعه دیپلماسی ما به میدان، مثل نسبت سوزن چرخ خیاطی است به چرخ خیاطی؛جنس سوزن مهم است، اما مهمتر این است که این سوزن به کدام چرخ خیاطی وصل شده است که من از این چرخ خیاطی به عنوان میدان نام میبریم.

وزیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه این میدان ابعاد مختلفی دارد، عنوان کرد: میدان نظامی، فرهنگی و اقتصادی از جمله این میدانهاست که اگر تقویت شوند در حقیقت توان دیپلماسی ما افزایش می یابد.

قدیری ابیانه با اشاره به  صحبتهای یکی از دیپلمات های غربی که بیان کرده بود ما وقتی در مذاکرات ظریف را می دیدیم پشت سر او قاسم سلیمانی و قدرت او را مجسم می‌کردیم، افزود: این دیپلمات عنوان کرده بود که میدانستیم شخصی مثل قاسم سلیمانی ضامن قدرت دیپلمات های ایران‌ است و تیم مذاکره کننده سابق بلد نبود چگونه از این قدرت استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه خیلی مهم است که دیپلمات های ما قدرت نظامی کشور را لمس کنند و ایمان داشته باشند و در نتیجه از دشمن نترسند، تصریح کرد: زیرا کیکی از سیاست های اصلی دشمن ترساندن طرف های مذاکره کننده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک دیپلمات خوب آن است که در مذاکرات خارجی بتواند از تمام مولفه های قدرت نظام استفاده کند، نه این که همه ابزارها را نادیده بگیرد و بخواهد به تنهایی به همه اهداف برسد، افزود:عدم استفاده از اهرم ها نمیتواند یک دیپلماسی خوب به دنبال داشته باشد، کما این که میبینید طرف غربی در حال مذاکرات، تهدیدات نظامی را مطرح می‌کند و گاهی برای موفقیت، ناوگان جنگی خود را به سمت کشور هدف ارسال میکند و این یعنی تلاش برای استفاده از قدرت نطامی در راستای پیشبرد مذاکرات سیاسی و اقتصادی.

عضو شورای بین‌الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تشریح این مسئله که بعد از شهادت سردار سلیمانی یک جریان ضد آمریکایی در افکار عمومی شکل گرفته است و با توجه به تصمیم جبهه مقاومت اسلامی مبنی بر اخراج آمریکا و با توجه به این نکته که برخی از کشور های منطقه همچون عراق وابستگی های زیرساختی و صنعتی به آمریکا دارند  بیان کرد: مجموعه نیروی قدس سپاه دقیقا در همان مسیر شهید سلیمانی در حرکت است ولی باید بقیه میدان ها در جمهوری اسلامی وارد عرصه بشوند.

عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در حال حاضر ما توانسته ایم تروریست ها را از منطقه اخراج کرده و از سقوط دولت سوریه جلوگیری کنیم بر همین اساس طرف های سوری مایل هستند که با ایران رابطه گسترده اقتصادی در جنبه های مختلف داشته باشند ، در حالی که ایران برای نجات سوریه از چنگال تروریسم تلاش کرده و در این راه شهدای زیادی را تقدیم کرده، ترکیه از گروه های تروریستی حمایت کرد و همچنان بخش هایی از خاک سوریه را اشغال کرده اما حجم روابط اقتصادی ترکیه با سوریه ،خیلی بیشتر از روابط تجاری ایران و سوریه است. پس می طلبد دستگاه های اقتصادی حاکمیتی و هم بخش خصوصی فعال و از تنبلی و رخوت خارج شوند.

قدیری ابیانه با تاکید بر اینکه تنبلی و کم‌کاری بخش اقتصادی دولتی و خصوصی مانع از بهره وری ایران شده است، تصریح کرد: قطر کشوری بود که مورد محاصره کشورهای عربی قرار گرفت و ایران کمک کرد قطر محاصره نشود و راه دریایی و هوایی را به روی این کشور باز گذاشت، اما در این بین شاهد این هستیم که ترکیه علی رغم  نداشتن مرز مشترک با قطر، بازار های این کشور را در اختیار گرفته است.

وی با اشاره به این مطلب که اختلافی بین روسیه و ترکیه بر سر زدن هواپیمای روسی پیش می اید و ترکیه تحریم می‌شود، اظهار کرد: بخش دولتی و خصوصی ما این فرصت را برای به دست آوردن بازار های روسیه از دست داد؛ متاسفانه بخش خصوصی ما از نظر ذهنی همیشه منتظر است بخش دولتی اقداماتی را انجام بدهد در حالی که در ترکیه بخش خصوصی منتظر دولت نمی ماند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ما باید در همه جهت تقویت بشویم زیرا این تقویت به نفع ملت ما است و به خصوص بخش خصوصی در ابعاد مختلف باید تحرک بیشتری از خود نشان دهد تا بتوانیم از این موضوع نفع دو جانبه ببریم.

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به استراتژی سیاسی حاج قاسم در مواضع داخلی با تشریح عملکرد و تفکر سیاست داخلی این شهید عزیز ، اهمیت ویژه جایگاه ولایت فقیه در تفکر سردار سلیمانی را مورد تبیین قرار دادو گفت:شهید سلیمانی راه رستگاری  را به صورت قاطع پیروی و حمایت از ولایت فقیه میدانست، پس اکنون کسانی که میخواهند از اعتبار شهید سلیمانی به نفع اهداف خودشان استفاده کنند باید دید ایا این اصل را اعتقاد دارند؟

وی با بیان اینکه کسانی که اعتقاد به ولایت فقیه ندارند نمیتوانند سلیمانی را از خودشان و یا نزدیک به خود بدانند چرا که آن هایی که اعلام حمایت می‌کنند باید دید زبانی است یا در عمل هم اجرا میکنند؟، تصریح کرد: کسانی که هم زبانی و هم عملی پیرو خط ولایت فقیه هستند میتوانند ادعا کنند ما در خط شهید سلیمانی هستیم، هرچند این شهید والا مقام نسبت به همه ایرانیان ابراز ارادت میکرد و خود را خادم مردم میدانست، یعنی وقتی که او از ناموس ملت ایران در برابر تهدیدات دفاع می کند برایش فرقی نمیکند که این ناموس مسلمان باشد یا غیر مسلمان. پایبند مسائل اسلامی باشد یا نه.

قدیری ابیانه در انتها با اشاره به کلام امام خمینی که فرموده اند«پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما اسیبی نرسد»، گفت: اما امروز شاهد هستیم کسانی خود را در خط امام میدانند که هیچ التزامی به مقوله ولایت فقیه ندارند و گاهی دشمن ولایت اند و در حقیقت نه تنها جلوی آسیب به کشور را نمی‌گیرند بلکه با دشمنی با ولایت باعث اسیب به ملت میشوند. باید توجه داشت در هر دوره ای فرصت طلبانی برای رسیدن به قدرت و جلب نظر مردم نفاق به خرج میدهند و مردم ما فریب این نفاق را نخورند.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان