کد خبر: ۵۹۶۶۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
رئیس دانشگاه شیراز:

مسئولین استان به دانشگاه‌ها وام کم بهره بدهند/ خیرین و شهرداری خوابگاه دانشجویی بسازند

با پایه‌گذاری دانشگاه آزاد آموزش عالی با رشد کمی اما آموزش ضعیف به شهرهای کوچک راه یافت.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس دانشگاه شیراز مهم‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید را اداره امور بر اساس عقلانیت و خرد جمعی دانست و گفت: اگر کار به دست صاحب‌نظران سپرده شود قطعاً دولت به سمت آبادانی حرکت می‌کند.

مجید ارشاد لنگرودی در مراسم بزرگداشت هفته دولت و تجلیل از کارمندان نمونه استان فارس با تأکید بر لزوم افزایش امید در میان جوانان این سوال را مطرح کرد که چرا مهاجرت نخبگان کشور را شاهد هستیم در حالی که آن‌ها در این کشور تربیت شده‌اند و به جامعه‌، دین و کشور خود علاقه‌مند هستند اما شرایط برای آن‌ها مهیا نیست لذا مهاجرت می‌کنند.

ارشاد با بیان اینکه اگر امید به آینده را در میان جوانان افزایش دهیم قطعاً آنان نیز بیشتر تلاش می‌کنند، گفت: در بحث بین‌المل و اقداماتی که انجام می‌شود جایگاه شایسته ایران در حال بازگشت است و در محاسبات بین‌المللی اکنون بر روی ایران نظر دیگری دارند.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه به بیان سابقه تأسیس و فعالیت‌های دانشگاه شیراز پرداخت و گفت: این دانشگاه با قدمت بیش از 70 سال، متولی دانشگاه‌های یاسوج، خلیج فارس، هرمزگان و صنعتی بوده است.

وی عنوان کرد: در چشم‌انداز 1404 که باید ایران کشور رشد یافته اقتصادی باشد، باید جنبش نرم‌افزاری و تولید علم را داشته باشیم و این مهم نیز مستلزم برخورداری از دانشگاه‌های متعدد و درجه یک در سطح منطقه است.

ارشاد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: ایجاد اقتصاد مقاوم و غیر‌آسیب‌پذیر مورد نظر معظم‌له در برابر تهدیدات درونی و بیرونی و توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن، مستلزم هم‌سو شدن تمام نهادهاست و یکی از این حلقه‌ها نیز دانشگاه‌ها هستند.

رئیس دانشگاه شیراز اضافه کرد: باید در مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره تمام نهادها با هم مرتبط شوند تا تولید ثروت در کشور رخ دهد.

وی با بیان اینکه تمام پیشرفت‌های دنیا وابسته به علم است، افزود: از این‌رو نیاز به توسعه آموزش عالی در کشور روز به روز افزایش می‌یابد.

رئیس دانشگاه شیراز با تصریح اینکه با پایه‌گذاری دانشگاه آزاد آموزش عالی با رشد کمی اما آموزش ضعیف به شهرهای کوچک راه یافت، گفت: در سال‌های اخیر رشد کمی و گاه افراطی مراکز آموزش عالی را شاهد بودیم به گونه‌ای که در دولت قبل دو دانشگاه دولتی در استان داشتیم ولی اکنون این تعداد به 12 تا رسیده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید کیفیت و کارآیی خود را افزایش دهند چراکه برای حیات آن‌ها ضروری است.

ارشاد با تأکید بر اینکه استان فارس به عنوان قطب علمی جنوب کشور نیازمند تدوین برنامه‌های جامع جهت توسعه علمی است، گفت: حدود 170 دانشگاه و مراکز آموزش عالی در این استان فعالیت می‌کنند که نظارت و ارزیابی آنها بر عهده دانشگاه شیراز است.

رئیس دانشگاه شیراز تأکید کرد: دانشگاه‌ها در کنار تولید علم باید به سمت توسعه صنعتی و درآمدزایی روند و اتکای خود را به بودجه دولتی کم کنند و دولت نیز سهم پژوهش را از تولید ناخالص ملی افزایش دهد.

ارشاد از مسئولین استان خواستار شد که با توجه به نوپا بودن مراکز آموزش عالی جدید‌التاسیس و کم بودن توان مالی آن‌ها، تسهیلاتی از قبیل زمین و وام با بهره کم در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند.

وی همچنین از خیرین و شهرداری خواست تا در زمینه ساخت خوابگاه ورود پیدا کنند و افزود: باید در کلانشهر شیراز، شهرک دانشگاهی شکل گیرد تا همه دانشجویان از امکانات آن به صورت متمرکز بهره ببرند چراکه نمی‌توان برای هر دانشگاهی تجهیزاتی جدا ایجاد کرد و متمرکز کردن امکانات یکی از راه‌حل‌هایی است که در زمان کمبود بودجه، استفاده می‌شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
1
همه هم میگن شهرداری پول بده.شهرداری باید فکر رفاه عمومی شهر باشه نه خوابگاه دانشجوهای شهرای دیگه.کم مونده بود شمام برا شیراز تعین تکلیف بکنی
دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
1
پس خود دانشگاه چکار کنه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳
0
دانشگاهي كه نتونه ارتباط خودشو با صنعت برقرار كنه بايد هم دست گداييش جلوي ديگران دراز باشه .دانشگاه بايد توسط صنعت اداره شود تا بتواند زنده و پويا باشد . دانشگاه دولتي مرده متحرك است .