کد خبر: ۷۸۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴
استاندار فارس:

وضعیت فرهنگی استان فارس از دیگر استانها بهتر است/ قطعا ناهنجاری شیراز از پایتخت کمتر است

استاندار فارس گفت: آن مواردی که ما نام آن را در حد ناهنجاری‌ می‌گذاریم، تا این حد نگران کننده نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، استاندار فارس شنبه شب، ۲۵ مهر در هشتاد و هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان با اشاره به اینکه ۳ فرهنگ ایرانی، اسلامی و صنعتی در ایران وجود دارد، گفت: نماد فرهنگ ایرانی نوروز ونماد فرهنگ شیعی مراسم دهه اول محرم است که فرهنگ ایرانی در طول تاریخ وجود داشته و با آمدن اسلام، فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی تلفیق شد که امروز ما با این فرهنگ زندگی می‌کنیم.

افشانی گفت: فرهگ صنعتی با ورود صنعت نفت ایران به وجود آمد و نکته مهم این است که با ورود فرهنگ صنعتی به فرهنگ ما، تأثیر آن به دلیل ورود تکنولوژی هر روز افزایش پیدا می‌کند و دو فرهنگ دیگر را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و راه گریزی از این فرهنگ نیست.

افشانی با بیان اینکه نمی‌توان با انقلاب صنعتی مقابله کرد و آن را حذف کرد، گفت: به همین دلیل باید برای مقابله با این فرهنگ به گونه‌ای رفتار کرد که تأثیرش کمتر شود وگرنه تأثیرش را خواهد داشت یعنی هر کاری کنیم به همراه تکنولوژی‌های نوین، فرهنگ آن‌ها نیز خواهد آمد.

استاندار فارس با تأکید بر اینکه برای مقابله با فرهنگ صنعتی ما چیزی کم نداریم، گفت: ما بهترین الگو‌ها را در دین و مکتب خود داریم چنانچه بهترین خانواده برای این الگو داریم در این خانواده امام علی (ع) به عنوان پدر، حضرت زهرا (س) به عنوان مادر، امام حسن و امام حسین (ع) به عنوان فرزندان پسر و حضرت زینب (س) به عنوان دختر خانواده در اوج هستند و چنین خانواده‌ای در تاریخ بشری وجود نداشته و نخواهد داشت.

وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در این زمینه خاطرنشان کرد: با داشتن چنین الگوهای مطرح و شناخته شده نباید نگران فقر در فرهنگ غنی ایرانی اسلامی خود باشیم تنها لازم است که فرزندان خود را از دوران کودکی و دانش‌آموزی با این الگو‌ها آشنا کنیم و باید در برنامه‌ریزی‌های خود اهمیت بیشتری به آموزش و پرورش دهیم.

افشانی عنوان کرد: وضعیت فرهنگی استان فارس بهتراز دیگر استانها است یعنی نگران این نباشیم که همه چیز آنطور که ما می‌خواهیم نیست و در واقع این‌ها‌‌ همان تأثیر انقلاب صنعتی است و راه گریزی هم از آن نیست اما ما اگر از متوسط کشور بهتر باشیم، خیلی خوب و مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: ‌ البته معنای سخن من این نیست که تلاش نکنیم تا وضعیت ما مطلوب‌تر شود بلکه بدین معناست که اینقدر نگران نباشیم و آن مواردی که ما نام آن را در حد ناهنجاری‌ می‌گذاریم، تا این حد نگران کننده نیست چرا که قطعاً وضعیت شیراز و استان فارس بهتر از پایتخت است.

استاندار فارس، قیام عاشورا را بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی ملت ایران برشمرد و گفت: ما با همین سرمایه انقلاب کردیم و با آن جنگ را اداره کردیم لذا باید تلاش کنیم تا این سرمایه اجتماعی همچنان مردمی بماند و آن را دولتی نکنیم.

وی ادامه داد: در سوگواری‌های حسینی اجازه دهیم تا نظمی انتخاب شود که مردم دارند ایجاد می‌کنند، تنها مسئله امنیت کار ماست و بقیه موارد را باید اجازه دهیم که مردمی باشند و از طرفی دیگر، این سرمایه اجتماعی برای نسل جوان ما تنها سرمایه‌ای است که می‌تواند ما را در مقابل هر آنچه از ورود دستاوردهای صنعتی نگران هستیم، مصون بدارد لذا باید آن را به نسل جوان خود معرفی کنیم.

افشانی با بیان اینکه عشق به امام حسین (ع) در تاروپود این مردم وجود دارد، گفت: اگر تلاش کنیم که این شناخت را تعمیق ببخشیم و فرزندان ما نیز از دوران ابتدایی با این فرهنگ آشنا شوند، این کار در نهادینه‌سازی ارزش‌ها و باورهای ما بسیار مؤثر است چرا که پایه نهادینه‌سازی ارزش‌ها و باور‌ها و آیین‌ها آموزش و پرورش است.

نظرات بینندگان