کد خبر: ۹۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۵
نظر فرهیختگان مرودشت در خصوص سینمای دفاع مقدس:

صحنه های جنگ یک کار هنری بزرگ بود

مسئول بسیج هنرمندان مرودشت گفت: دفاع مقدس تبلور ایمان، صداقت همراه با تقوای الهی بود تمام صحنه های جنگ یک کار هنری بزرگ بود که به دست رزمندگان قلم خورد و نقش بست.
به گزارش شیرازه، به مناسبت هفته دفاع مقدس سراغ تعدادی از فرهیختگان شهرستان رفته  و نظرشان را در خصوص فیلم های دفاع مقدس جویا شدیم.

نسل بعد از جنگ دوست دارند روایتی را ببینند و بشنوند که برادران و پدران آنها خلق کرده اند

مسئول بسیج هنرمندان مرودشت در گفتگو با مرودشت نا بیان داشت: دفاع مقدس تبلور ایمان، صداقت همراه با تقوای الهی بود که در قرن حاضر در هیچ جنگی دیده نشده است. تمام صحنه های جنگ یک کار هنری بزرگ بود که به دست رزمندگان قلم خورد و نقش بست.

سجادیان مسئول بسیج هنرمندان مرودشت

سیدمحمدهادی سجادیان افزود: به فرموده مقام معظم رهبری از لحظه لحظه دفاع مقدس می توان استفاده کرد و هزاران آثار بزرگ و به یاد ماندنی خلق کرد.جنگ نعمتی بود که تحولی بزرگ در جامعه ایجاد کرد و فرهنگ ایثار و استقامت را برای ما به ارمغان آورد و همین باعث شد که یک نوجوان بتواند ره صدساله را یک شبه بپیماید و عطر این عرفان برای همیشه جاویدان بماند و در تاریخ تاثیر بگذارد.

سجادیان اظهار داشت: در کنار ایثار و از جان گذشتگی، اخلاق مداری یکی از ویژگی های بود که در جبهه ها در بین رزمندگان موج می زد و گمنامی و کار برای رضای خدا دیگر صفت رزمندگان بود.

وی بیان داشت: چناچه فیلم های دفاع مقدس بتوانند این ویژگی ها یعنی ایثار،  صداقت و کار برای خدا را به نسل آینده منتقل کنند جهاد بزرگی انجام داده اند.

سجادیان افزود: فیلم و سینما یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی است که جایگاه خاصی را در خانواده و جامعه پیدا کرده است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا آنجا که توانسته است ساختار زندگی انسان ها و حتی اندیشه افراد را برای چگونه زیستن تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: بدون شک دفاع مقدس و سینما و به طور کلی فیلم های دفاع مقدس در بین مردم جایگاه والایی را به خود اختصاص داده اند خصوصا نسل بعد از جنگ بسیار علاقه مند به شنیدن روایت جنگ هستند، روایتی که پدران و برادران آنها آن را ایجاد کردند. وقتی قشر خاص به دنبال شنیدن و دیدن حوادث دفاع مقدس هستند، بدون تردید بر او تاثیر داشته است و به طور کلی آثار ایجاد شده در زمینه دفاع مقدس می تواند تمام ابعاد زندگی انسان ها و جامعه را همراه خود سازد و بر اقتصاد، سیاست، مدیریت جامعه تاثیر گذارد و وقتی یک فرمانده در دوران دفاع مقدس می گوید من حقوق نمی خواهم این رفتار می تواند الگوی یک مدیر خداترس و باتقوا باشد.   

وی بیان داشت: در سینمای دفاع مقدس فیلم های شاخص و برجسته زیادی ساخته شده است و برخی از آن ها آن قدر قوی هستند که با مخاطب گره می خورند، علتش هم این است که با متن فرهنگ دفاع مقدس آمیخته شده و انعکاس دقیق دفاع مقدس را در آن ها می توان به نظاره نشست.

وی افزود: برخی از فیلم ها از لحاظ ساختاری دفاع مقدسی هستند، فیلم ساز صحنه هایی از درگیری ها را به تصویر می کشد و با ایثار و از جان گذشتگی به پایان می رسد.

سجادیان بیان داشت: برخی از فیلم ها از لحاظ محتوای درونی دفاع مقدسی هستند که فیلمساز اثر دفاع مقدس و جنگ بر جامعه را به تصویر می کشد و با روایت از نمادهای مختلف به بیان مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می پردازد. هر دو نوع خوب، ماندگار و تاثیرگذار هستند و در کنار مخاطب های عام، مخاطب های خاص خود را دارند.

وی در خصوص ماندگارترین فیلم ها بیان داشت: فیلم سفر به چزابه به کارگردانی ملاقلی پور، اخراجی ها به کارگردانی ده نمکی، شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار، ایستاده در غبار و از کرخه تا راین حاتمی کیا، کانی مانگا و عقاب فیلم های تاثیرگذار و ماندگار هستند.

وی افزود: از زحمات شما هم که یادی از دفاع مقدس کردید بسیار سپاسگزارم و امید است که همه ما بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس را به عنوان یک الگو در زندگی خانوادگی و اداره جامعه به کار ببریم و همچون شهدا و ایثارگران دفاع مقدس زیستی خداگرا در زندگی داشته باشیم و خداوند را ناظر بر اعمال خود بدانیم.

فیلم های دفاع مقدس تا حدود زیادی فضا را برای مخاطب به تصویر کشیدند

امین نجاتی قهرمان رشته موتای مسابقات جهانی المپیک 2016 سنپترزبورگ در گفتگو با مرودشت نا بیان داشت: مهمترین ویژگی فیلم های دفاع مقدس ایثار، مقاومت، رشادت، دفاع از خاک، ناموس و وطن می باشد.

نجاتی قهرمان المپیکی مرودشت

نجاتی بیان داشت: فیلم های دفاع مقدس اکثرا در قالب یک هدف که دفاع از خاک و ناموس و حفظ ارزش های کشور میباشد تهیه و تدوین شده و درنتیجه به مخاطب می گوید که برای حفظ و امنیت این کشور خون های زیادی ریخته شده است و ما باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم و یاد و خاطره شهدا را در قلبمان همیشه زنده نگه داریم چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست.

وی اظهار داشت: فیلم های دفاع مقدس تا حدود زیادی فضا را برای مخاطبان به تصویر کشیدند، بخصوص برای افرادی که بعد از جنگ به دنیا آمده و مقاومت و ایثار مردم را در زمان جنگ به صورت واقعی روایت و به تصویر کشیدند.

وی بیان داشت: فیلم شوق پرواز از ماندگارترین فیلم های دفاع مقدس هست که مربوط به زندگی شهید خلبان عباس بابایی و سرگذشت وی میباشد. فیلمی که نوع زندگی مردم در زمان جنگ را به خوبی به تصویر کشیده و ذهن مردم را با روحیه شهادت طلبی، تعهد و ایمان این شهید بزرگوار آشنا میکند.

تولید فیلمی که همه جوانب و پیچیدگی های دفاع مقدس را نشان دهد کار سختی است

اشکبوس شیروانی بازیگر فیلم عشق پنهان بیان داشت: مهمترین ویژگی فیلمهای دفاع مقدس زنده نگه داشتن روحیه ایثار و از خود گذشتگی در بین مخاطبان و یاد آوری خون هزاران شهید دفاع مقدس است همانگونه که در آموزه های دینی و فرهنگی ما دفاع از آب و خاک و ناموس مسلمین از واجبات شمرده میشود.

اشکبوس شیروانی بازیگر مرودشتی

شیروانی افزود: تولید فیلمی که بتواند همه جوانب و پیچیدگی های دفاع مقدس را نشان دهد، قطعا کار سختی است و نیاز به تجربه حضور در جنگ و استفاده از تجهیزات تصویر برداری و افکت های متعدد دارد. فیلمهای دفاع مقدس تا حدودی با توجه به امکانات موجود توانسته اند این فضا را ترسیم کنند که البته فیلمسازان جوان با توجه به عدم تجربه حضور در جنگ میتوانند با تحقیق و پژوهش در این زمینه و کمک از پیشکسوتان دفاع مقدس، به این امر بپردازند.

این بازیگر مرودشتی اظهار داشت: از فیلمهای به یاد ماندنی در حوزه دفاع مقدس میتوان به فیلم پرواز در شب ساخته رسول ملاقلی پور که روایتی از دفاع جانانه و جان برکفی های سربازان اسلام در فضایی قابل باور و جدی است و فیلم هور در آتش اثر عزیز اله حمید نژاد که قصه و روایتیی متفاوت و عارفانه را از جنگ روایت میکرد، نام برد.

لازم به ذکر است که اشکبوس شیروانی علاوه بر فیلم عشق پنهان، در مجموعه طنزبهارنارنج به کارگردانی مصطفی نامجو ونویسندگی هادی دهقان و فیلمهایی همچون کوچ، گوشه چشم، میعاد و سریال سری اولی ها ایفای نقش کرده است.

تلاش های خوبی صورت گرفته اما تا جایگاه واقعی فاصله زیادی داریم

امیر شعبانی کارمند نمونه اورژانس فارس و پرسنل اورژانس مرودشت بیان داشت: مهمترین ویژگی های فیلم های دفاع مقدس این است که قصد دارند روحیه ایثار و شهادتی را که در بین رزمندگان اسلام وجود داشته، به ترسیم بکشند و سعی کنند فضای آن روزهای جبهه را به مخاطبان منتقل کنند.

امیر شعبانی پرسنل اورژانس مرودشت

شعبانی افزود: البته تلاش های خوبی در خصوص فیلم سازی دفاع مقدس انجام شده ولی به نظر می رسد هنوز تا جایگاه واقعی خیلی فاصله هست و باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

وی بیان داشت: فکر کنم فیلم "پرواز درشب" از ماندگار ترین فیلم های دفاع مقدس است.


منبع: مرودشتنا
برچسب ها: مرودشت ، دفاع مقدس
نظرات بینندگان