کد خبر: ۱۰۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵

رانت‌خواران رسانه‌ای مانع اجرای طرح می‌شوند

یونس طاهریان: سال‌هاست طرح جامع رسانه‌ها مانند گره‌کوری شده که گویا دولت تمایلی برای باز کردن آن ندارد و اگر هم تلاشی می‌شود، به اندازه کافی نیست.
رانت‌خواران رسانه‌ای مانع اجرای طرح می‌شوند به گزارش شیرازه، هرچند اخیراً پیش‌نویس این طرح از طرف دولت در اختیار رسانه‌ها برای اظهارنظر قرار گرفته و رئیس جمهور روحانی هم در آیین گشایش نمایشگاه مطبوعات وعده داد که این لایحه زودتر به سرانجام می‌رسد و سازمان نظام رسانه‌ای در کشور تشکیل می‌شود، اما این وعده برای اهالی مطبوعات تاحدی تکراری و غیرقابل اطمینان است و از نگاه آن‌ها بعید به‌نظر می‌رسد تا پایان عمر دولت یازدهم بتوان این طرح را تمام‌شده یافت. 

معمولاً نمایشگاه و گردهمایی رسانه‌های کشور عرصه وعده‌هایی به اهالی صبور این خانواده است که کمتر محقق می‌شود، خاصه آنکه با نزدیک شدن به انتخابات دولت بر آب و رنگ این وعده‌ها هم می‌افزاید و مهم‌تر اینکه گره کور و جاده سنگلاخ نظام رسانه‌ای عزمی بیشتر از وعده‌های فصلی می‌طلبد.


 دولت رغبتی به اجرای این طرح ندارد
بیژن نوباوه درخصوص کم‌کاری دولت در اجرای این طرح به خبرنگار ما گفت: با توجه به ورود رسانه‌های مجازی، طرح جامع رسانه‌ها ضرورت انکارناپذیری پیدا کرده ‌است. این طرح در دولت قبل نیز پیگیری و حتی موجب درگیری بین دولت و مجلس شد، اما متأسفانه به سرانجام نرسید.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت جدید با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد صحبت‌هایی صورت گرفت و قرار شد ظرف مدت دوماه این طرح به مجلس بیاید، اما نزدیک به چهارسال از این قول می‌گذرد و هنوز خبری نشده است، به‌نظر می‌رسد با اینکه دولت‌ها مجری قوانین هستند، اما زیاد با اجرای قوانین موافقت ندارند؛ زیرا مجبور به رعایت قوانینی خواهند شد که موردپسند آن‌ها نیست.

 وی افزود: دولت هیچ عزمی برای اجرای این طرح ندارد و در عین‌حال شعار آزادی رسانه‌ها را نیز سر می‌دهد؛ درحالی‌که شاهد توقف و تعطیلی رسانه‌های مختلف، آن ‌هم به‌دلیل نوشتن یک سرمقاله کوتاه هستیم. به‌نظر می‌رسد دیگر نباید منتظر دولت ماند و لازم است هرچه سریع‌تر قانون مطبوعات توسط مجلس ارایه شود، البته چندباری قصد این کار وجود داشت، اما دولت مانع این‌کار شد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حرف‌های دولت قانوناً و منطقاً مشروعیت ندارد؛ زیرا یک سال و نیم است که برای آوردن این لایحه به مجلس امروز و فردا می‌کند. دولت با اجرای این طرح چیزی را از دست نخواهد داد و حتی صیانت دولت و همچنین شخصیت ملی مردم حفظ خواهد شد.

 اجرای طرح جامع رسانه‌ها، اجماع تمام نظام را می‌خواهد
مدیرعامل روزنامه جهان اقتصاد هم در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در اجرای طرح جامع رسانه‌ها نمی‌توان گفت مانع فقط دولت است؛ زیرا این طرح نیاز به همکاری چندین دستگاه دارد. در این دوره که دولت برای اجرای آن از خود عزمی نشان داده، باید مجلس تلاش کند تا این طرح به سرانجام برسد.  اما به این دلیل که اجرای این قانون موجب تغییراتی در جرایم مطبوعاتی خواهد شد و تبعات حقوقی نیز دارد، نیاز است تا قوه قضائیه نیز در این‌خصوص اظهارنظر کند. 

سعید تقی‌پور افزود: اجرای موفق این طرح نیاز به اجماع سه قوه دارد و این تنها از طریق گفت‌وگو قابل انجام است و نمی‌توان انتظار داشت از سمینارها و همایش‌ها به نتیجه مطلوبی برسد. در مجلس و دولت قبل این انگیزه وجود داشت که قانون مطبوعات را طوری بنویسند که هر تخلفی موجب تعطیلی و توقیف آن رسانه نشود، در این دوره نیز دولت پیش‌نویس لایحه طرح جامع رسانه‌ را ارایه کرده که می‌توان گفت قدم خوبی محسوب می‌شود.

رسانه‌ها به‌دلیل اینکه این موضوع را زیاد مطرح کردند و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، از بیان مجدد آن خسته شدند و این در حالی‌ است که این طرح به اندک موفقیتی رسیده و لازم است تا تمام رسانه‌ها کماکان به این موضوع حساسیت نشان داده و در همه مراحل آن اظهارنظر کنند تا قانون خوبی تهیه و تنظیم شود.

 رانت‌خواران رسانه‌ای مانع اجرای طرح می‌شوند
رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طرح جامع رسانه‌ها تنها درصورتی با موفقیت اجرا خواهد شد که قوه قضائیه و مقننه باهم به یک جمع‌بندی برسند، هرچندعده‌ای خیلی موافق اجرای این طرح نیستند؛ زیرا برخی از طریق رسانه رانت‌خواری و معامله می‌کنند که با اجرای طرح جامع رسانه بساط آن‌ها جمع خواهد شد. 

حسین مقصودی افزود: در این موضوع خود رسانه‌ها نیز ضعف دارند؛ زیرا یک اتحاد جامعی را برای حل این موضوع شاهد نیستیم، اهمیت و ضرورت این موضوع را تمام رسانه‌ها باید باور کنند. 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وظیفه دولت نیز در این راستا این است که منافع حزبی و جناحی را کنار بگذارد و این موضوع را بدون درنظرگرفتن تمام این مسایل مطرح و بررسی کند. البته دولت در برگزاری یک نمایشگاه مطبوعات نیز نتوانست به‌خوبی عمل کند و این در حالی‌ است که طرح جامع رسانه‌ها به‌مراتب از برگزاری نمایشگاه بااهمیت‌تر است.

نظرات بینندگان