کد خبر: ۱۰۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۵

مرقد مطهر امام زاده اسماعیل(ع) یکی از قطب های بزرگ فرهنگی استان فارس

حرم مطهر این امامزاده جلیل القدر که شجره طیبه اش به نوادگان حضرت ابالفضل العباس(ع) می رسد؛ در 35 کیلومتری جاده فسا- شیراز، در منطقه سرسبز میانجنگل و جاده ترانزیتی شیراز-بندرعباس با بقعه و بارگاه باشکوه به یکی از قطب های بزرگ فرهنگی، زیارتی، تفریحی در استان فارس و جنوب کشور تبدیل شده است
مرقد مطهر امام زاده اسماعیل(ع) یکی از قطب های بزرگ فرهنگی استان فارس به گزارش شیرازه، بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل(ع) در میان ۳۴ بقعه شهرستان فسا از جایگاه ویژه ای نزد اهالی استان های فارس و هرمزگان برخوردار است.

حرم مطهر این امامزاده جلیل القدر که شجره طیبه اش به نوادگان حضرت ابالفضل العباس(ع) می رسد؛ در 35 کیلومتری جاده فسا- شیراز، در منطقه سرسبز میانجنگل و جاده ترانزیتی شیراز-بندرعباس با بقعه و بارگاه باشکوه به یکی از قطب های بزرگ فرهنگی، زیارتی، تفریحی در استان فارس و جنوب کشور تبدیل شده است که زیارتگاه پاکدلان و عاشقان بسیاری از گوشه و کنار مملکت اسلامی است.

طرح جامع آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) در سال 1370 از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه جهت محدوده ای به وسعت 80 هکتار تهیه و از سال 1372 عملیات اجرائی پروژه آن در چندین فاز آغاز شد. از جمله بخش های این منطقه زیارتی- سیاحتی دو واحد زائرسرا در دو طبقه با زیربنای 7 هزار مترمربع و مشتمل بر 100 اتاق، سالن اجتماعات و سالن غذاخوری و سایر تاسیسات جانبی است.

مجموعه زیارتی- سیاحتی این بقعه متبرکه دارای یک واحد نانوایی، گرمابه شامل 40 چشمه و سرویس بهداشتی با 70 چشمه است؛ همچنین در این مجموعه جایگاه سوخت جهت عرضه بنزین و گازوئیل، درمانگاه و اورژانس با همکاری خیر نیک اندیش مرحوم معتضدیان و باغ زیتون به وسعت 35 هکتار احداث شده است.

از دیگر بخش های این مجموعه عظیم زیارتی که جهت خدمت به زائرین بنا شده است؛ می توان به دفتر خدمات ارتباطی، کارخانه یخ سازی سیار با کیفیت آب معدنی با تولید انبوه و احداث راه های داخلی دسترسی به مجموعه و پل زیرگذر اشاره کرد. همچنین پارک جنگلی به وسعت 20 هکتار و فضای سبز و سکوهای اقامتی زائران و مسافران در جوار حرم مطهر قرارگرفته است.

کلیه پروژه های مذکور واقع در طرح جامع امامزاده به بهره برداری رسیده است و هم اکنون شهربازی و پارک بادی با مساحت 1000 مترمربع آماده بهره برداری جهت استفاده کودکان است.

با توجه به اهمیت بارگاه امام زاده اسماعیل(ع) به عنوان یکی از مهم ترین قطب های فرهنگی جنوب کشور، ویژه برنامه های متعدد فرهنگی و مذهبی در ایام مختلف سال با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان فسا در جوار ضریح مطهر این امامزاده برگزار می شود که از آن جمله است: اجرای ویژه برنامه سوگواره یاس نبوی در ایام فاطمیه، بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر، اجرای ویژه برنامه های محافل انس با قرآن کریم، طرح نوروزی آرامش بهاری و...

شایان ذکر است در کنار زائرسرا، با توجه به حضور گسترده زائران و مسافران در ایام نوروز کمپ های اقامتی جهت اسکان مسافرین به استعداد 200 چادر فراهم آمده است، ارائه خدمات متنوع رایگان از جمله اینترنت wifi، بلوتوث، و راه اندازی بازارچه فصلی جهت تامین مایحتاج زائران از دیگر تمهیداتی است که از سوی هیئت امنا آستان مقدس امامزاده اسماعیل(ع) جهت رفاه حال مهمانان و مسافران در نظر گرفته شده است.

نظرات بینندگان