کد خبر: ۱۰۱۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۵

مراسم ترحیم مرضیه حدیدچی دباغ برگزار شد/ تجلیل از بانویی با شاخصه‌های قرآنی

گروه سیاسی: مراسم ترحیم بانو مرضیه حدیدچی دباغ با حضور برخی مسئولان و شخصیت‌های سیاسی و اقشار مختلف مردم پیش از ظهر امروز، 30 آبان‌ماه برگزار شد.
مراسم ترحیم مرضیه حدیدچی دباغ برگزار شد/ تجلیل از بانویی با شاخصه‌های قرآنی
به گزارش شیرازه، مراسم ترحیم مرضیه دباغ حریرچی، از مبارزان و اسوه‌های مقاومت و ایستادگی در دوران انقلاب و از یاران و همراهان بنیانگذار کبیر انقلاب پیش از ظهر امروز، یک‌شنبه، 30 آبان‌ماه با حضور برخی مسئولان لشکری و کشوری و شخصیت‌ها و فعالان سیاسی کشور و نیز اقشار مختلف مردم در مسجد جامع شهرک قدس برگزار شد.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون غلامعلی حداد عادل و سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی از مشاوران مقام معظم رهبری، سردار نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مسعود نیلی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی، محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی، کمال خرازی، مصطفی کواکبیان، محمدرضا تابش، سردار علی فضلی و سیدمحمد غرضی حضور داشتند.

غلامعلی حداد عادل، مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به شخصیت والای بانو مرضیه دباغ اظهار کرد: مرحوم دباغ از زنان مبارزم و پیشگام بودند و نمونه‌ای برای زنان و خانواده‌های انقلابی محسوب می‌شدند.

همچنین در این مراسم متن پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت درگذشت مرضیه دباغ قرائت شد. 

در این پیام آمده است: «درگذشت بانوی مبارز و انقلابیِ خستگی ناپذیر خانم مرضیه حدیدچی دباغ را به بازماندگان محترم و دوستان و همرزمان ایشان تسلیت می‌گویم. این بانوی شجاع و فداکار در دوران طاغوت در شمار مبارزان مؤمنی بود که زندان و شکنجه‌های شدید نتوانست او را از این راه دشوار منصرف کند و در دوران جمهوری اسلامی نیز در مسئولیت‌هائی مانند فرماندهی سپاه پاسداران در همدان و نمایندگی مجلس شورای اسلامی و تدریس در دانشگاه و حضور در سازمان‌های خدماتی انجام وظیفه کرد و مفتخر به عضویت در هیئت اعزامی امام راحل برای رسانیدن نامه معروف ایشان به سران شوروی سابق شد. غفران و رضوان الهی شامل حال این بانوی با اخلاص و فداکار باد».

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین یاری در سخنانی به شخصیت مرحوم دباغ اشاره کرد و گفت: ایشان بانوی صبر و شجاعت بودند و مردان در رکاب ایشان درس مردانگی آموختند.

وی گفت: مرحوم حدیدچی دباغ از نوجوانی موقعیت‌های مختلفی را پشت سر گذاشتند و هرگز دست از مبارزه با مجاهدت برنداشتند؛ علی‌رغم اینکه بعد از انقلاب پادرد شدیدی داشتند اما همچنان در صحنه بودند و هر چند بر روی ویلچر می‌نشست اما وقتی خبرنگار از او پرسید خسته و پشیمان نشدی، پاسخ داد که اگر پا داشتم الان در سوریه بودم.

حجت‌الاسلام یاری افزود: بانو دباغ محب اهل بیت(ع) بود و برای اعتلای کلمه الله و حاکمیت قانون الهی سر تا پای وجود خود را وقف کرده بود.

وی تقوا، جهاد و علم را سه شاخصه قرآنی مرحوم مرضیه دباغ عنوان کرد و گفت: ایشان در نهایت تقوا بود و از شخصیت‌هایی بود که امام به ایشان اعتماد داشت تا جایی که برای ابلاغ پیام به رئیس‌جمهور شوروی ایشان را به عنوان یکی از سفیران اعزام می‌کند.

حجت‌الاسلام یاری ادامه داد: با اینکه ایشان نماینده مردم در مجلس بودند و موقعیت‌های مختلفی برای ایشان به وجود می‌آمد اما پاک زیستند و به دور از انحراف‌ها و آلودگی‌ها بودند.

وی با اشاره به مجاهدت و مبارزات مرضیه دباغ در دوران نهضت انقلاب اسلامی گفت: ایشان امام خمینی(ره) را در زمان تبعید در نجف و نوفل‌لوشاتو همراهی می‌کردند و همواره شخصیتی ولایتمدار داشتند و شاخصشان خطی بود که امام و رهبری ترسیم می‌کردند و هیچگاه از این مسیر خارج نشدند.

حجت‌الاسلام یاری توفیق و علم و بصیرت مرضیه دباغ را از دیگر شاخصه‌های این مبارز انقلابی توصیف کرد و گفت: مرحوم حدیدچی اهل مطالعه و خداوند به ایشان آگاهی‌های داده بود برای همین توانستند در بحران‌ها تصمیم مناسب بگیرند و ثابت قدم بایستند و از خط امام و رهبری ذره‌ای فاصله نگرفتند که این همان علم و بصیرت است.

تصاویر مرحوم مرضیه دباغ در صحن و اطراف مسجد جامع شهرک غرب به ویژه تصاویر مربوط به دوران زندان ایشان پیش از انقلاب اسلامی یادآور رنج‌ها و آلامی است که این بانوی مبارز، مجاهد و صبور انقلاب اسلامی به دوش کشید تا همراه با امام و یاران خود نهال انقلاب و جمهوری اسلامی را به ثمر بنشاند.

مرضیه دباغ 21 خرداد 1318 در همدان چشم به جهان گشود و از همان جوانی سر پرشوری داشت؛ حضور در سوریه و لبنان و پشت سر گذاشتن دوره مبارزه چریکی نشان از شور و شعف این بانوی برای مقابله با سختی‌های روزگاری بود که با قیام خمینی کبیر به سمت روشنی می‌رفت.

وی برای رسیدن به اهداف متعالی خود سال‌ها رنج و شکنجه‌های زندان ساواک را به جان خرید و در نجف و نوفل‌لوشاتو امام (ره) را در تبعید همراهی کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردانه پای انقلاب و جمهوری اسلامی ایستاد و به مبارزه با گروهک‌های معاند و تروریستی پرداخت. مدتی در سمت‌های مختلفی مانند فرماندهی سپاه همدان و ریاست زندان زنان مشغول به کار شد و سه دوره به عنوان نماینده مردم وارد خانه ملت شد.

وی یکی از سه نماینده امام خمینی(ره) بود که مسئولیت ابلاغ نامه تاریخی رهبر کبیر انقلاب به گورباچف را بر عهده داشت.

مرضیه حدیدچی دباغ که خود باب مفصلی از کتاب قطور انقلاب اسلامی و نهضت جاودانه خمینی کبیر است، صبحگاه 27 آبان‌ماه سال 1395 و پس از گذراندن دوره‌ای بیماری در بیمارستان خاتم‌الانبیاء(عج) دار فانی را وداع گفت.


انتهای پیام/

منبع:‌ ایکنا
نظرات بینندگان