کد خبر: ۱۰۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۰ آذر ۱۳۹۵
یک گام دیگر تا کشف شهر باستانی پاسارگاد؛

فصل دوم فعالیت باستان شناسی هیئت مشترک ایران وفرانسه در پاسارگاد

فصل جدید فعالیت هیئت باستان شناسی مشترک ایران و فرانسه در پاسارگاد آغاز شده است.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، فصل جدید فعالیت هیئت باستان شناسی مشترک ایران و فرانسه در پاسارگاد آغاز شده است. در این فصل از همکاری نتایج جدیدی از فعالیت های باستان شناسی  و تحقیقاتی مورد شناسایی قرار گرفت.

کورش محمدخانی سرپرست ایرانی هیئت باستان شناسی ایران و فرانسه اظهار داشت:  فعالیت های باستان شناسی هیئت مشترک ایران و فرانسه در فصل جدید در آبان و آذر ماه برگزار شد.

وی افزود:در این فصل حدود 20 هکتار از محوطه مجموعه تاریخی پاسارگاد به روشهای الکترو مغناطیس و 20 هکتار دیگر به روش های مغناطیس سنجی مورد برررسی قرارگرفت.

محمد خانی گفت: نتایج به دست آمده در ابن فصل بسیار حائز اهمیت و شگفت انگیز بود و توانستیم ساختارهای مسکونی را از دوره فرا هخامنشی در محوطه شناسایی کنیم و این ساختارها با بررسی ژئو فیزیک، توپو گرافی و عکاسی هوایی به وسیله پهباد مورد تایید قرار گرفتند.

محمد خانی ادامه داد:  همچنین در دشت پاسارگاد به شناسایی حدودی از شهر باستانی پاسارگاد پرداختیم،گورهای فرا هخامنشی در اطراف دشت پاسارگاد مورد شناسایی قرار گرفت و همچنین قسمت های بسیاری از محوطه را مورد برداشت توپوگرافی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: فعالیت های این فصل از باستان شناسی در قالب هفت تیم از تخصص های مختلف انجام می شود.

طنین پاسارگاد، رئیس پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در بازید از فعالیت های هیت باستان شناسی مشترک ایران و فرانسه در پاسارگاد از ادامه همکاری متخصصین باستان شناسی کشورمون با باستان شناسان کشورهای مختلف  جهان خبر داد.

حمیده چوبک در گفتگو با طنین پاسارگاد اظهار داشت: پژوهش های باستان شناسی یکی از دانش های جهانی است که از  رشته ها و دانش های مختلف استفاده می کند، بنابر این نیاز است در پروژه های مطالعاتی باستان شناسی از تمامی تجارب و امکانات فنی و علمی جهان استفاده شود.

وی افزود: رویکرد در پژوهشکده باستان شناسی این است که برنامه های بلند مدت داشته باشیم، به طوری که در حال حاضر ما با موسسات وانستیتوهای خارج از کشور و دانشگاه های داخلی تفاهم نامه هایی در زمینه های همکاری برای پژوهش های باستان شناسی داریم.

چوبک گفت: کشورهای انگلستان، آلمان،ایتالیا، اتریش و اخیرا همکاری با دانشگاه های چین از جمله این تفاهم نامه ها بوده است.

طنین پاسارگاد، اما از ابتدای فصل جدید همکاری  هیئت های باستان شناسی ومرمت آثار تاریخی کشورهای ایتالیا و فرانسه که از سه سال پیش در پاسارگاد آغاز شده است، همواره متخصصینی از کشورمان در این هیئت ها فعالیت می کردند.

حسینی کارشناس مرمت آثار تاریخی پاسارگاد گفت: حضور کارشناسان ایرانی در هیئت های مشترک و بین المللی حفاظت و مرمت و همچنین باستان شناسی در سالهای اخیر علاوه بر بالا رفتن بنیه علمی متخصصان میراث فرهنگی کشور ما، باعث ایجاد یک پیوند محکمتر بین بنیادهای علمی بین اللملی و میراث فرهنگی کشورمان شده به طوری که امروزه شاهد این هستیم بیش از بیست متخصص ایرانی فقط در مجموعه پاسارگاد در حال همکاری با این هیئت های مشترک ببین المللی هستند.

طنین پاسارگاد، در فصل جدید همکاری هیت باستان شناسی ایران وفرانسه بیش از40 هکتار از محوطه تاریخی پاسارگاد مورد بررسی و تحقیقات ژئو فیزیک قرار گرفت.

فصل دوم فعالیت های باستان شناسی هیت مشترک ایران وفرانسه تا اواسط آذر ماه ادامه خواهد داشت.




نظرات بینندگان