کد خبر: ۱۰۲۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۲۹ آذر ۱۳۹۵
لارستان و حکایت بازار شب یلدا؛

رکود؛ سرما را زودتر از زمستان به بازار شب یلدا آورد

رکود در بازار و عدم وجود نقدینگی در اقشار مختلف مردم سبب عدم افزایش قیمت‌ها شده است و به نوعی قدرت خرید مردم را پایین آورده است.

به گزارش شیرازه  هر ساله در پایان آذرماه طبق یک رسم قدیمی مردم دور هم جمع شده و میوه‌هایی همچون انار، خرمالو و هندوانه به همراه انواع تنقلات و آجیل بر سر سفره‌ها گذاشته می‌شود. آخرین شب پاییز بلندترین شب سال است که یلدا نامیده شده و مردم بنابر آداب و رسوم سنتی با شب‌نشینی، این شب طولانی را در کنار هم سپری می‌کنند.

برای اطلاع از نظارت‌های اصناف بر افزایش قیمت‌ها و گرانفروشی‌ها در این شب به سراغ مغازه‌داران و همچنین اتاق اصناف رفتیم تا گزارشی را در این‌باره تهیه کنیم.  

محمدرضا نراقی رئیس اتاق اصناف لارستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار لادستان، درباره نظارت‌ها بر تنظیم بازار در شب یلدا اظهار داشت: طبق روال هر ساله و همچنین طی سال، از طرف بازرسی اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه، نسبت به افزایش قیمت‌ها بر کلیه اجناس بازار نظارت داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تا به حال از سوی اصناف گرانفروشی هم صورت گرفته است یا خیر، تصریح کرد: با توجه به انصاف کسبه، تا به‌حال هیچ‌گونه اجحافی از طرف کسبه‌ها مشاهده نشده و بنا به اعتقاد صنوف و احترام آن‌ها به مردم، هیچ‌گونه افزایش قیمتی در صنوف قناد و خشکبار ملاحظه نشده است.

رئیس اتاق اصناف لارستان در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چه تدابیری برای کنترل بازار در شب یلدا اندیشیده شده است، گفت: گشت مشترکی به اتفاق بازرسی اتاق اصناف، اماکن، صنعت و معدن، تعزیرات و نماینده فرمانداری نسبت به کلیه بازار داریم که خدای‌ناکرده اگر کسی بخواهد اجحافی داشته باشد، تحت بازرسی قرار گیرد.

نراقی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به رکود بازار و رقابت کاذبی که بین اصناف وجود دارد، خود آن‌ها هم مراعات می‌کنند و هم در عرضه و تقاضا نمی‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند و گرانفروشی کنند.   

یکی از مغازه‌داران صنف خواربار درباره چگونگی نظارت‌ها از بازار در شب یلدا به خبرنگار لادستان، گفت: کلاً نظارت بر بازار در طول سال کم است. در این ایام خاص هم نظارت از طرف اتحادیه‌ها و اصناف کم‌رنگ بوده و اگر هم نظارتی باشد، معطوف به قشر پایین‌دست بازار و خورده‌فروش‌ها است.

این مغازه‌دار صنف خواربار می‌افزاید: به‌علت رکود در بازار و عدم وجود نقدینگی در جامعه و اقشار مختلف مردم، بازار دچار یک سکون نسبی شده است. ولی در اقلام اساسی مثل حبوبات و روغن و موارد مصرفی مردم، افزایش‌قیمت سریع اما خزنده و نامحسوس است که فعلاً از طرف مسئولین تدبیری اندیشیده نشده است.

این مغازه‌دار در پایان صحبت‌هایش تصریح می‌کند: اگر افزایش قیمت‌ها به چشم نمی‌خورد و زیاد نیست به‌دلیل عدم نقدینگی و عدم مشتری است، نه بر اثر نظارت و پایش بازار از سوی دستگاه‌های نظارتی.  

یکی از مغازه‌داران صنف قناد نیز درباره قیمت‌ها در شب یلدا به خبرنگار لادستان، گفت: کلیه اصناف در شهرستان لار، قیمت‌ها را مناسب می‌دهند تا مشتری جذب شود. درباره این مسأله، شهر لار مثل شهرهای دیگر عمل نمی‌کند و افزایش قیمت ندارد.  

این مغازه‌دار صنف قناد درباره نظارت‌ مسئولین می‌افزاید: در طول سال حداقل دو بار (ایام ماه رمضان و عید نوروز) بازرسی می‌کنند. چون اصناف، زیاد افزایش‌قیمت ندارند نظارت‌ها هم به نسبت کم می‌شود.

این مغازه‌دار تأکید می‌کند: بازرسی که برای نظارت به اصناف می‌آید باید از اجناس سر در بیاورد و به نوعی کارشناس باشد.

منبع: لادستان

برچسب ها: شب یلدا ، قدیمیژ
نظرات بینندگان