کد خبر: ۱۰۴۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۲۲ دی ۱۳۹۵
مدیرعامل انجمن حمایت آسیب دیدگان اجتماعی مائده در گفتگو با شیرازه:

فقر فرهنگی بدتر از فقر مالی است/هر یک نفر مبتلا به «اچ.آی.وی» مثبت 15 نفر را در سال آلوده می‌کند

ایدز و هپاتیت به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در کنار خانه‌ها سایه افکنده و معضلات اجتماعی بسیاری را برای جوامع بشری به وجود آورده است و برای مقابله با آن نیاز به عزم جدی و افزایش سطح آگاهی جوانان، نوجوانان و دیگر اقشار از سوی متولیان فرهنگی و دینی است.
فقر فرهنگی بدتر از فقر مالی است/هر یک نفر مبتلا به «اچ.آی.وی» مثبت 15 نفر را در سال آلوده می‌کند

به گزارش شیرازه، ایدز و هپاتیت به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در کنار خانه‌ها سایه افکنده و معضلات اجتماعی بسیاری را برای جوامع بشری به وجود آورده است و برای مقابله با آن نیاز به عزم جدی و افزایش سطح آگاهی جوانان، نوجوانان و دیگر اقشار از سوی متولیان فرهنگی و دینی است. برای آگاهی بیشتر از تبعات این بیماری با مدیرعامل انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی "مائده" به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

یاسمن‌ معظمی، مدیرعامل انجمن حمایت و یاری آسیب‌دیدگان اجتماعی مائده در این‌باره می‌گوید: ایدز یک معضل اجتماعی است که از دهه 60 با ورود خون‌های آلوده از کشور فرانسه وارد ایران شد. این بیماری با مختل کردن سیستم دفاعی، بدن بیمار را در برابر عفونت و سرطان بی‌دفاع می‌کند.

معظمی با اشاره به اینکه بزرگ‌تری خطری که جوانان را تهدید می‌کند ناآگاهی نسبت به بیماری ایدز است و اگر اطلاع‌رسانی به موقع صورت گیرد گامی مؤثر در پیشگیری از این پدیده اجتماعی برداشته می‌شود، اظهار داشت: بر اساس تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر یک نفر مبتلا به اچ.آی.وی مثبت 15 نفر را در سال آلوده می‌کند، بنابراین آگاه کردن جوانان و نوجوانان امری اجتناب‌ناپذیر است.

این کارشناس روانشناسی می‌گوید: ناآگاهی اقشار جامعه به ویژه دختران و پسران کم سن و سال که به دلیل فقر مالی به دام فحشاء گرفتار شده‌اند از دیگر عوامل مبتلا به ایدز هستند که با فرهنگ‌سازی می‌توان تا حدودی با آن مقابله کرد.

وی با اشاره به اینکه فقر فرهنگی بدتر از فقر مالی است، افزود: بسیاری از خانواده که در فقر مالی شدید به سرمی برند از نظر فکری بسیار فهیم و آگاه هستند اما بسیاری از خانواده‌ها با داشتن امکانات مالی فراوان به دام اعتیاد، فحشاء و درنتیجه بیماری ایدز گرفتار شده‌اند.

مدیرعامل انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی مائده می‌افزاید: افراد مبتلا به اچ.آی. وی مشکلات روحی بسیاری دارند که شایع‌ترین آن‌ها افسردگی و اضطراب است؛ بخش بزرگی از این مشکلات ناشی از انگ و تبعیض موجود در جامعه است.

معظمی با بیان این که بسیاری از افراد مبتلا به این عفونت از جامعه طرد شده و ناگزیر به انزوا و گوشه‌گیری می‌شوند، تأکید می‌کند: نخستین گام در مسیر کنترل ایدز شکستن دیوار سکوت، انگ نزدن و نگاهی متفاوت به این مسئله است.

وی با تأکید بر اینکه انگ زدن یک صفت ناخوشایند یا بی‌اعتبار کننده و نتیجه آن تنزل موقعیت فرد و یا گروه در نگاه جامعه است، بیان کرد: افراد اچ. آی وی مثبت و کسانی که گمان می‌رود مبتلا یا در معرض خطر هستند و اغلب با انگ زدن، سرزنش، تهدید به خشونت و طرد شدن مواجه می‌شوند، در واقع این پدیده دارای بار احساسی و عاطفی است و اغلب با ترس، تبعیض، پیش‌داوری، خرافه، اهانت، جداسازی، بدرفتاری و محروم ساختن همراه است.

معظمی ادامه داد: این بیماری تبدیل به یک تابلو شده که هیچ کس حتی جرأت نزدیک شدن به آن را ندارد و درنتیجه سطح آگاهی مردم در این باره کامل نمی‌شود و همین مسئله تمام جامعه را در مقابل با این پدیده آسیب‌پذیر می‌کند.

وی تصریح کرد: افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند، در صورت رعایت کردن برخی موارد ازجمله مراقبت منظم، پایبندی به درمان، تغذیه مناسب، ورزش، محیط کم استرس می‌تواند طول عمر خود را افزایش داد.

مدیرعامل انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی یادآور شد: بیماری ایدز هیچ‌گونه علامت ویژه‌ای ندارد و تنها راه تشخیص قطعی این بیماری آزمایش خون است.

وی تصریح کرد: استفاده از سرنگ، سوزن، وسایل تزریق مشترک شامل آب، پنبه، فیلتر، آمیزش جنسی حفاظت نشده، انتقال از مادر آلوده به کودک در دوره بارداری، حین زایمان و تغذیه با شیر مادر از جمله راه‌های انتقال ویروس ایدز است.

معظمی افزود: انتقال خون، فرآورده‌های خونی یا پیوند اعضا که آلوده به ویروس هستند از دیگر موارد انتقال ایدز است که با مراقبت می‌توان از انتقال آن به فرد جلوگیری کرد.

این کارشناس روانشناسی زندگی کردن یا خوابیدن در اتاق شخص مبتلا به ایدز را راه‌های انتقال به این بیماری ندانست، و گفت: مراقبت از کودکان از سوی بزرگ‌سالان مبتلا به ایدز، حوله، لباس، بستر، مواد غذایی و وسایل دستشویی و عمومی، تلفن، نیش حشرات، عطسه، سرفه و در آغوش گرفتن و روبوسی و دست دادن به بیماران ایدزی نیز شخص را مبتلا نمی‌کند.

وی بیان کرد: انجمن احیا ارزش‌های مائده که انجمنی عام‌المنفعه غیرانتفاعی و غیر دولتی بوده که با کمک افراد نیکوکار و خیر در راستای رسالت انسانی خود با هدف آگاهی‌رسانی، پیشگیری و ارتقاء توانمندی جامعه هدف احداث شده است.

معظمی تصریح کرد: آگاهی‌رسانی، پیشگیری و افزایش کارآیی اقشار آسیب‌پذیر به ویژه زنان، کودکان مبتلا به ایدز و نیز حساس سازی جامعه و جلب مشارکت مسئولان و مردم در هنجارسازی با هدف افزایش کرامت انسانی و ارائه خدمات مددکاری از دیگر رویکرد این انجمن است.

مدیرعامل انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی ادامه داد: این انجمن با راه‌اندازی کلینیک توان‌بخشی حمایت از معلولان جسمی، حرکتی خدمات رایگان را به افراد نیازمند ارائه می‌دهد.

معظمی با تأکید بر اینکه ایدز به‌عنوان یک معضل اجتماعی فرد را در معرض آسیب قرار می‌دهد، افزود: انجمن بر این باور است که ایدز یک واقعیت انکارناپذیراست و باید هدایت و از انکار کردن خودداری شود.

وی تصریح کرد: در جهت افزایش روحیه امید به زندگی و ارتقای توانمندی بیماران مبتلا به ایدز این مرکز اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، مشاوره حضوری و چهره به چهره برای خانواده‌های مبتلایان به این بیماری کرده است.

این کارشناس روان‌شناسی می‌افزاید: اغلب افرادی که با اچ آی وی زندگی می‌کنند تا مدت‌های طولانی نشانه‌ای نداشته و کاملاً سالم به نظر می‌آیند که با گذشت زمان و تکثیر بیشتر ویروس و تضعیف سیستم ایمنی به تدریج فرد مبتلا در معرض بعضی عفونت‌ها معروف به عفونت‌های فرصت‌طلب که به‌ندرت در افراد دارای سیستم ایمنی سالم بروز می‌کند و حتی بعضی از سرطان‌ها قرار می‌گیرند.

وی تصریح می‌کند: از زمانی که ویروس وارد بدن می‌شود تا زمان تشخیص از سوی آزمایش خون ممکن است دو هفته تا شش ماه طول بکشد این زمان را دوره پنجره می‌نامند.

معظمی می‌افزاید: اگر آزمایش خون در این دوره انجام شود نتیجه فرد مبتلا منفی است و نیز درصورتی‌که ویروس از طریق خون و ترشحات جنسی به فرد منتقل می‌‌شود.

مدیرعامل انجمن حمایت ویاری آسیب دیدگان اجتماعی راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز را شناخت محیط‌های پرخطر و دوری جستن از آن‌ها برشمرد و افزود: تصمیم‌گیری صحیح کسب مهارت نه گفتن و جرأت‌مندی در شرایط پرخطر و انجام فعالیت‌های ورزشی و هنری از دیگر عوامل پیشگیری از وقوع بیماری ایدز است.

نظرات بینندگان