کد خبر: ۱۰۵۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۳ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
فرماندار ویژه شهرستان فسا در شورای اداری شهرستان:

در فسا 300 هکتار بافت فرسوده داریم / عمر مفید 50 درصد شبکه های شهری و روستایی تمام شده است

فرماندار ویژه شهرستان فسا در شورای اداری شهرستان گفت: در فسا 300 هکتار بافت فرسوده داریم که اگر خدایی نکرده اتفاقی بیافتد بدتر و بالاتر از بم در پیش این شهر خواهد بود.

به گزارش شیرازه، سلیمان کرمی فرماندار ویژه شهرستان فسا در شورای اداری شهرستان که با حضور افشانی استاندار فارس و هیئت همراه برگزار می شد گفت: شهرستان فسا به عنوان یکی از شهرستانهای بحرانی در بحث آب و منابع آب است.

وی افزود: میزان بارندگی شهرستان تا کنون نزدیک 84 میلیمتر است که نسبت به سال گذشته که 183 میلیمتر بوده نزدیک به 60 درصد کاهش بارش داشته است و متوسط بارندگی 10 ساله اخیر حدود 200 میلیمتر است .

فرماندار فسا افزود: در شهرستان 2800 حلقه چاه آب فعال کشاورزی، آب شرب و صنعتی داریم و در اثر خشکسالی که داشته ایم سطح آب زیرزمینی در کلیه دشت ها به شدت افت کرده است.

وی تصریح کرد: آب دشت ششده و قره بلاغ طی این بیست سال گذشته حدود 46 متر افت کرده است که از میانگین جهانی بسیار بالاتر است در دشت فسا نیز شاهد 28 متر افت بوده ایم.

کرمی ادامه داد: حدود 30 درصد از چاههای آب خشک شده و به علت خشک شدن این چاهها قسمتی از اراضی شهرستان از چرخه تولید خارج شده است همچنین 30 درصد از اشتغال در بخش کشاورزی از بین رفته است.

رئیس شورای تامین شهرستان فسا افزود: افت آب اثرات مخربی مثل فرو نشست زمین داشته است، که در روستای دیندارلو شاهد آن بودیم و بعضی روستاهای دیگر ما را با تهدید و بحران مواجه کرده از جهت ایجاد شکاف در بافت روستا و حتی بحث جابجایی روستا مطرح است.

بالاترین مقام رسمی دولت در شهرستان فسا اضافه کرد: 50 درصد منابع تولید آب شهرستان در بخش آب شرب خشک شده است و از مدار خارج شده است. 50درصد شبکه های شهری و روستایی قدمت سی ساله دارند و عمر مفید آنها تمام شده و باعث هدر رفت آب شرب شده اند همچنین  40درصد آب تولیدی و انتقالی هدر می رود.

وی در ادامه با بیان اینکه چند درخواست از استاندار فارس دارم افزود: اصلاح شبکه های روستایی و شهری حداقل 50 کیلومتر از درخواستهای ما برای شهرستان است. به عنوان نمونه اگر خط مهدی آب  به فسا به طول 20 کیلومتر که به عنوان خط اصلی تامین کننده شهر فسا و 15 روستاست، اگر این خط اصلاح بشود باعث جلوگیری از هدررفت 15درصد آب شرب شهرستان می شود و مثل این است که دوحلقه چاه به ما کمک شده باشد.

فرماندار فسا اظهار داشت: مجوز دو حلقه چاه آب آهکی برای آب شرب فسا و روستاهای اطراف و تامین اعتبار لازم جهت حفر این دو حلقه چاه، دیگر درخواست ماست.

وی افزود: از 450 لیتر بر ثانیه آب تولیدی شهر فسا 50 لیتر بر ثانیه یعنی ده درصد این آب صرف فضای سبز شهرداری می شود.

فرماندار فسا ادامه داد: البته از پروژه فاضلاب فسا بیش از 65 کیلومتر شبکه اصلی و فرعی انجام شده است و زمین تصویه خانه خریداری و تملک شده است، سهم بانک توسعه اسلامی 30 میلیون یورو و سهم دولت 70 میلیارد تومان تعیین و در مرحله انتخاب پیمانکار است که انشالله با صحبت هایی که با جناب قلندری شده در 6 ماهه اول سال بعد اجرایی شود.

کرمی با اشاره به کم آبی شهرستان تصریح کرد: با شروع فصل گرما و راه اندازی کولرهای آبی در سطح شهر و روستا بحران شروع می شود. با خاموش کردن این کولرهای آبی بحران میخوابد و آب باید در این چندماه جیره بندی شود. درخواستی که داریم درخواست اعمال تعرفه گرمسیری منطقه یک و دو است، هرچند نیاز به پیگیری نماینده مجلس دارد، این درخواست را داریم که این موضوع به صورت ویژه در دستور کار شما قرار بگیرد.

وی افزود: در شرایط فعلی فسا دوماه جزو منطقه گرمسیری 4 است. در این دو ماه فقط 20درصد تخفیف تعرفه برق ما داریم ولی در شهرستانهای اطراف جهرم،داراب،زرین دشت و حتی کازرون که زیاد تفاوت دمایی هم با ما ندارند دوماه منطقه گرمسیری یک هستند و دوماه منطقه گرمسیری دو هستند

این تاثیر بسیار زیادی جهت بهای برق مصرفی جهت مشترکین خانگی دارد و قطعاً در رضایتمندی مردم تاثیر بسیار زیادی دارد و در مصرف آب صرفه جویی میشود و مردم جهت استفاده وسایل سرمایشی غیر آب بر تشویق می شوند.

فرماندار فسا در ادامه با اشاره به طرح توقف اجرای هادی در روستاهای شهرستان گفت: در بحث بنیاد مسکن و اجرای طرح های هادی، از 78 روستای بالای 20 خانوار ما ، 38 روستا طرح هادی ان اجرا شده مابقی فاقد کد پروژه است. ما اجازه اجرای طرح هادی را به جهت نداشتن کد نداریم ، هیچ کاری هم جهت بهسازی آنها هم اجرا نشده است، اگر کد گذاری مقدور نیست لطفاً دستور تجمیع این روستاها به صورت متمرکز داده شود تا در شهرستان در فصل توزیع اعتبار اجازه قانونی ان را داشته باشیم که به انها کمک کنیم.

کرمی تصریح کرد: درخواست ما است که روشنایی محور ورودی تا پلیس راه ادامه پیدا کند، تقاطع غیر همسطح بانیان و دشت احمد و کمربندی فسا با توجه به نزدیکی عید در آن تسریع شود.

فرماندار فسا ادامه داد: ما در مرکز شهر اردوگاهی داریم که حلبی خانه است. گاز ندارند و نیاز به کمک ویزه است.

وی افزود: در فسا 300 هکتار بافت فرسوده داریم که اگر خدایی نکرده اتفاقی بیافتد بدتر و بالاتر از بم در پیش این شهر خواهد بود، 3223 واحد فرسوده در سطح شهر داریم که باید بنیاد مسکن و حوزه عمران این را در دستور کار قرار دهند و وام های مناسب برای ان در نظر بگیرند.

منبع:  پایگاه خبری تحلیلی فسایی



نظرات بینندگان