کد خبر: ۱۰۶۶۳۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
برای سومین سال پیاپی؛

«مریدی» به مرادش نرسید/ سهم شیراز از پایتخت کتاب ایران؛ هیچ!

برخی بر این باورند حوزه کتاب و طرح ‌های مرتبط با آن در فارس زیر سایه سنگین موسیقی و انواع کنسرت قرار گرفته است و اراده ویژه ‌ای در این حوزه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دیده نمی ‌شود.
«مریدی» به مرادش نرسید/ سهم شیراز از پایتخت کتاب ایران؛ هیچ!
شیرازه؛ چند سالی است وقتی سال به انتها می رسد فعالان فرهنگی منتظرند نام پایتخت کتاب ایران اعلام شود. این طرح که سابقه چندانی ندارد اما تحرکی خوبی در حوزه کتاب ایجاد کرده و شهرهای مختلف ایران به صرافت افتاده اند تا برای ترویج کتاب خوانی با هم رقابت کنند و البته از اعتبارات مادی و معنوی «پایتخت کتاب ایران» شدن بهرمند گردند. این طرح اکنون به دور سوم رسید و شهر بوشهر توانست در رقابت نهایی بین 10 شهر، برگزیده شود. در دوره اول و دوم این عنوان به ترتیب به اهواز و نیشابور رسید.

در این رقابت فرهنگی شیراز، شهر حافظ و سعدی و علم و هنر و مدعی عنوان «پایتخت فرهنگی ایران» هرگز نتوانست سردمدار کتاب باشد. سال 93 زمانی که برای اولین بار پایتخت کتاب ایران انتخاب شد، اداره فرهنگ وارشاد فارس با20 برنامه، جهت اخذ عنوان پایتخت کتاب شدن خیز برداشته بود اما ارسال دیر هنگام آثار به دبیر خانه باعث شد هیچ شهری از استان در فهرست 10 شهر کاندیدای کسب این عنوان قرار نگیرد.

سال 94 اما شیراز، به ظاهر تلاش بیشتری برای کسب ابن عنوان کرد به گونه ای که آذرماه 94 معاون فرهنگی ارشاد اسلامی فارس ابراز امیدواری کرد بود که پایتخت کتاب ایران به شیراز برسد. وی در اثبات سخنان خود گفته بود:«بعید است هیچ کدام از شهرهای کشور مانند شیراز 23 عنوان برنامه برای پایتختی کتاب کشور در نظر گرفته باشند»

اما در آخرین لحظات بدلیل یک تغییر مدیریتی دفاع نهایی صورت نگرفت و فرهنگ و ارشاد هر چه رشته بود بدست خود پنبه کرد و در مراسم انتخاب دومین دوره پایتخت کتاب ایران، تنها یک لوح تقدیر نصیب شیراز شد.

امسال نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس به جای اقدام و عمل، با اکتفا به آمارهای نادرست، پایتختی کتاب ایران را حق قطعی شیراز می دانست. او بارها گفته بود؛ هیچ  استانی به اندازه فارس کاندیدای پایتختی کتاب ندارد و برای ادعای خود به کاندیداتوری همزمان شیراز و اوز استناد کرده بود. در حالی که استان بوشهر با چهار شهر بوشهر، برازجان، شبانکاره و کنگان از لحاظ تعداد شهرهای کاندیدا هم از فارس بهتر بود.

با این حساب، در دوره زعامت بهزاد مریدی بر فرهنگ و ارشاد فارس، برای سومین سال پیاپی فارس با وجود بیش از 100 ناشر در استان و هم‌ چنین سرانه مطالعه نسبتا خوب، نتوانست اعتبار مادی و معنوی «پایتخت کتاب ایران» شدن را از آن خود کند و به این ترتیب فرصت رقابت برای پایتخت جهانی کتاب را هم از دست داد.

البته خوشبختانه در این رویداد فرهنگی دو روستای روستاهای «فهلیان» از نورآباد ممسنی و «خواجه جمالی» از نی‌یز به عنوان روستاهای دوستدار کتاب معرفی شدند.

برخی بر این باورند حوزه کتاب و طرح ‌های مرتبط با آن در فارس زیر سایه سنگین موسیقی و انواع کنسرت قرار گرفته است و اراده ویژه ‌ای در این حوزه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دیده نمی ‌شود  و اگر قرار باشد روزی از تلاشگران عرضه موسیقی تلاش شود قطعا اولین کسی که روی سِن خواهد رفت و جایزه می گیرد کسی نیست جز بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس. جایزه ای که او اعتقاد قلبی به آن دارد و شیراز را پایتخت موسیقی می داند نه چیز دیگر. این است داستان فرهنگ در شیراز...
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
0
برادر چقدر ساده ای مریدی برایش سر سوزنی مهم نیست که این مهم به استان و شهر شیراز تعلق گیرد تنها چیزی که برای این چهره غیر فرهنگی مهم است به ...
بهزاد
Netherlands
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
0
اتفاقا اشتباه شما همین جاست. ایشان مرادش چیز دیگری است که در قبال سکوت دستگاه های نظارتی و ارزش مدار ، بصورت خیلی خزنده و خطرناکی در حال پیگیری اهداف غیر فرهنگی اش است. حالا گیرم، پایتخت کتاب را که یک عنوان تشریفاتی است و هر سال آنرا به یک استان می دهند امسال به استان فارس می دادند، آیا آنگاه مریدی به مرادش رسیده بود و سرانه کتابخوانی بالا رفته بود؟
هادی
Netherlands
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
0
اول -انتخاب دو روستای روستاهای «فهلیان» از نورآباد ممسنی و «خواجه جمالی» از نی‌یز ، هیچ و هیچ ارتباطی به فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ندارد و امری خودجوش است. اگرچه سایت اداره ارشاد فارس آنرا افتخاری برای خودشان دانسته است و به زور می خواهند این انتخاب خیلی خیلی کوچک را به حساب اقدامات خود بگذارند.
دوم- هم موسیقی باید باشد و هم فیلم و هم سایر هنرها. با این شرط که در چارچوب ارزش های فرهنگی که متکی به دین است باشند. آقای مریدی کسی نیست که شیراز و یا فارس را پایتخت چیری بداند یا نداند، موسیقی همیشه در شهر شیراز برگزار می شده اما با این تفاوت که در دوره آقای مریدی و در غیاب نظارت و کنترل (که معمولا باید از طریق حراست انجام شود) بیشتر به سمت لودگی رفته است.
بهروان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۵
1
مریدی مگر مدیر شهر شیراز است که فقط شیراز را چماق کردید توی سر این بنده خدا می زنید مدیر استان فارس است که متاسفانه شما تمام فارس را شیراز می بینید و پایتختی کتاب همت تمامی دستگاه های خدمات شهری را می طلبد که متاسفانه تر آنکه دستگاه خدمات شهری شهرداری شیراز که برای خود غولی شده در برابر سایر دستگاه دست افرادی مدعی فرهنگ همچون معاون فرهنگی شهرداری شیراز قرار گرفته وبرسایر دستگاه ها همچون میراث فرهنگی و حتی ته رگه های هم در همین اداره کل ارشاد فارس دارند که بطور جد برای تخریب این بنده خدا کار میکنند همان بهتر که شیراز پایتخت نباشد چون پایتختی هر فعالیت فرهنگی بایستی بدون شاخصه تخریبی باشد که متاسفانه تخریب گران با دستانی باز در هماره تاریخ فارس وشیراز تهاجم داشته ودارند