کد خبر: ۱۰۶۹۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
مسوول حفظ نباتات جهاد کشاورزی نی ریز هشدار داد؛

انجیرداران نی ریز نهال های انجیر استهبان را خریداری نکنند

کارشناس و مسوول حفظ نباتات جهاد کشاورزی نی ریز در خصوص خرید نهال از انجیرستانهای استهبان و دیگر شهرستانها هشدارهایی را به انجیر داران این شهر داد.

به گزارش شیرازه،با توجه به آلوده بودن نهالستان های شهرستان استهبان و دیگر شهرستانهای استان به بیماری خطرناک و مهلک موزائیک انجیر، لازم است انجیر کاران نی ریزی نسبت به خرید نهال از انجیرستانهای استهبان و دیگر شهرستانها  جداً خودداری کنند.

زهرا مستفیضی  کارشناس و مسوول حفظ نباتات جهاد کشاورزی نی ریز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به زمان کاشت درختان انجیر، نهال های انجیر دیگر شهرستانها و به ویژه استهبان را نخرید.

زهرا مستفیضی بیان کرد: با توجه به اینکه نهال‌های انجیر تولید شده در شهرستان استهبان و دیگر شهرستانهای استان، آلوده به بیماری ویروسی و خطرناک موزائیک انجیرهستند و این بیماری به باغ های انجیر خسارتهای سنگین و غیر قابل جبران  وارد خواهد کرد،لذا لازم است باغداران انجیر کار نی ریزی، از خرید نهال‌ انجیر دیگر شهرستانها و به ویژه استهبان خودداری ورزند.

وی در ادامه گفت: برابر نامه‌ های ارسالی و همچنین دستور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، به کلیه‌ باغداران سطح استان، دستور منع خرید نهال انجیر از این نهالستان‌های آلوده صادر شده است.

کارشناس مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی نی ریزافزود: لذا ضروری است باغداران انجیر کار به این موضوع توجه جدی نشان دهند و صرفاً از نهالستان هایی خرید کنند که دارای مجوز باشند و نهال شناسنامه دار عرضه نمایند.

وی تصریح کرد: متقاضیان خرید نهال انجیر، می‌بایست برابر این دستورالعمل با هماهنگی مراکز خدمات در سطح روستاها و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز و یا از طریق دبیرخانه‌ی کمیته فنی تولید نهال استان اقدام کنند.

مستفیضی در توضیحاتی با خطرناک خواندن بیماری مهلک و خطرناک موزائیک انجیر گفت: بیماری ویروسی موزائیک انجیر یک بیماری خطرناک وغیر قابل درمان در درختان انجیر است و از طریق نهال آلوده، کنه‌ انجیر و نیز ابزار آلات آلوده به این ویروس از درختی به درخت دیگر منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: این بیماری فعلاً هیچ راه درمانی ندارد و متأسفانه یک درخت و نهال آلوده می تواند یک باغ و یک منطقه را آلوده کرده  و تمام درختان انجیر در هر سنی را خشک کند.

مستفیضی گفت: درخت آلوده بعد ازمدتی دیگر اقتصادی و مثمر نخواهد بود و در نهایت خشک می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: شهرستان نی ریز اکنون تنها شهرستان سالم استان است که خوشبختانه نشانه هایی از بیماری موزائیک انجیر در آن دیده نشده است و لازم است باغداران انجیر کار به اطلاعیه های صادره از جهاد کشاورزی حتما توجه کنند و در صورت دیدن نشانه های این بیماری فوراً کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان را آگاه کنند.

منبع: نبض نی ریز

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی فیاضی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۵
0
من و چند نفر دیگه سال قبل از نی ریز نهال انجیر خریداری کردیم ولی مجبور شدیم کلی از این نهال ها رو بسوزنیم همشون آلوده بودند پس لطفا نگید نی ریز نهال انجیرش آلوده نیست
پارسال در نی ریز و استهبان و بخصوص جهرم خیلی زیاد این مورد دیده شده است