کد خبر: ۱۰۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۳۰ اسفند ۱۳۹۵
رسوم کهن مردم بوانات در نوروز؛

تخم مرغ رنگی با گل بنفشه تزئین سفره های هفت سین بواناتی ها

گل بنفشه در زبان محاوره مردم بوانات به گل مکو معروف است و هر ساله در اسفند ماه رشد می کند و نوید آمدن بهار را می دهد.

به گزارش شیرازه، شهرستان بوانات در شمال شرقی استان فارس و در دامنه رشته کوه های زاگرس مرکزی با آب و هوای نیمه کوهستانی و معتدل از روزگار قدیم بنام "نگین سبز فارس" معروف و مشهور بوده است.

مردمان بوانات از دیر باز کشاورز و دامدار بوده اند و این شغل و پیشه این مردمان سخت کوش بود و هست، یکی از رسومات مردمان این دیار توجه به سبزه و سبز شدن گل بنفشه بوده و آن را نمادی از آمدن بهار می دانسته اند و همچنین از گل بنفشه(گل مکو) gol mokoo برای رنگ کردن تخم مرغ برای سفره هفت سین استفاده می کرده اند.

در اسفند و ایام آخر سال نوجوانان و کودکان بواناتی به دشت ها و مزارع می رفته و گل بنفشه ها را جمع آوری می کردند و بعد از آمدن به خانه مقداری از گل ها را همراه با چند عدد تخم مرغ درون کتری یا ظرفی گذاشته و روی آتش می گذارند تا بجوشد و با جوشش آب آرام، آرام تخم مرغ ها رنگ بنفش به خود می گیرند و رنگ بنفش زیبایی به خود می گیرند. 

در روز عید و برای تزئین سفره عید بعد از چیدن سین های سفره تخم مرغ ای رنگ شده را که نماد زندگی و آمدن بهار می باشد را درون سفره در کنار سبزه های می گذاشته اند و گاهی نیز از این تخم مرغ های رنگین برای عیدی دادن به کوچکترها استفاده می کرده اند.

هنوز هم در روستاهای شهرستان بوانات هستند نوجوانان و بانوانی که برای تزئین سفره هفت سین از این گل بنفشه ها استفاده می کنند.

منبع:  حرف رسا

10/

نظرات بینندگان