کد خبر: ۱۰۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶

گینسی‌های ایران را بیشتر بشناسید + عکس

به دنبال ثبت شدن نام چهار ورزشکار ایرانی در کتاب‌ گینس نگاهی داریم به دیگر ورزشکارانی که نام‌شان در این کتاب ثبت شده است.
به گزارش شیرازه، اینکه کسی نامش در کتاب رکورد گینس ثبت شود، اتفاق بزرگ و خاصی است، خیلی‌ها هستند که برای رسیدن به این موضوع تلاش‌های زیادی می‌کنند یا دست به کارهای خارق‌العاده و عجیب می‌زنند. بعضی‌ها به واسطه فعالیتی که انجام می‌دهند نامشان در این کتاب ثبت می‌شود، ثبت شدن نام چهار ورزشکار المپیکی و تیم ملی والیبال  نشسته ایران در این کتاب، نگاهی داریم به دیگر رکوردی‌های ایران. 

چهار پارالمپیکی

سیامند رحمان، مجید فرزین، زهرا نعمتی و مرتضی مهرزاد ورزشکاران پارالمپیکی ایران هستند که نام‌شان به تازگی در کتاب گینس ثبت شده است. سیامند رحمان در تاریخ چهارم دسامبر سال ۲۰۱۱ در دسته به اضافه ۱۰۰ کیلوگرم در شارجه امارات موفق شد وزنه ۲۹۱ کیلوگرم را مهار کند و در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن نیز با مهار وزنه ۲۸۰ کیلوگرمی موفق به کسب مدال طلا شد.

مجید فرزین دیگر وزنه بردار پارالمپیکی ایران است که نامش را در کتاب رکوردها می‌توانیم ببینیم، این وزنه بردار دسته ۸۰- کیلوگرم در بازی های پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو موفق شد وزنه ۲۴۰ کیلوگرمی را بالای سر برده و مدال طلای این دسته را از آن خود کند.

زهرا نعمتی، بانوی کماندار ایران در تاریخ ۳۰ می سال ۲۰۱۰ در مسابقاتی که در جمهوری چک برگزار شد در ماده ریکرو موفق به کسب ۶۲۲ امتیاز شد و در پارالمپیک لندن با ۶۱۳ امتیاز به عنوان قهرمانی آن مسابقات رسید.

مرتضی مهرزاد با بلندی قامت ۲ متر و ۴۶ سانتیمتر به عنوان بلندقدترین ورزشکار تاریخ بازی های پارالمپیک در ریو ۲۰۱۶ حضور داشت.

علی دایی

علی دایی نخستین بار در سال ۱۳۷۲ به عنوان بازیکن جانشین مقابل پاکستان در جام اکو برای تیم ملی ایران به میدان رفت. او در ۱۴۹ بازی۱۰۹ گل برای تیم ملی به ثمر رسانده است و از این حیث رکورد دار گلزنی در رده ملی است. دایی در تاریخ ۱۳ مهر ۱۳۸۰ برای صدمین بار مقابل تایلند پیراهن تیم ملی را پوشید. او به همراه ایران در دو جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۰۶ آلمان حضور داشته و در ۵ بازی ایران در این تورنومنت‌ها حضور داشته است.

علی دایی که فوتبالیست شناخته شده ای است، با ۱۰۹ گل ملی به عنوان بازیکنی که بیشترین تعداد گل ملی را به ثمر رسانده به صورت افتخاری در کتاب رکوردهای گینس قرار گرفته است.

حسین رضازاده

حسین رضازاده دیگر ورزشکار ایرانی‌ست که رکوردی جهانی را ثبت کرده. حسین رضازاده قهرمان وزنه‌برداری جهان و المپیک است که سنگین‌ترین وزنه را جابه‌جا کرده است. او توانست در سال ۲۰۰۰ و در سیدنی استرالیا وزنه ۴۷۲ کیلوگرمی در مجموع حرکات یک ضرب و دو ضرب را بالای سر ببرد. در سال ۲۰۰۴ نیز بار دیگر نام وی با مهار وزنه ۲۶۳ کیلوگرم در حرکت دو ضرب در کتاب گینس ثبت شد.

وی صاحب رکورد دو ضرب دستهٔ +۱۰۵ کیلوگرم تا پیش از مسابقات جهانی ۲۰۱۵ آمریکا بود و پیش از مسابقات جهانی وزنه‌برداری در فرانسه رکورد یک‌ضرب دستهٔ +۱۰۵ کیلوگرم این رشته ورزشی را نیز داشت. او در ایران با عنوان «قهرمان قهرمانان» نیز شناخته می‌شود.

محمد حسین کبادی

نام محمدحسین کبادی، شناگر  هرمزگانی در سال ۲۰۱۲ در کتاب گینس ثبت شده است. این شناگر توانست در مدت ۸۵ روز و طی‌ مسیر یک هزار و ۱۰۰کیلومتر رکورد اولین و سریع‌ترین زمان برای شنا در خلیج فارس‌ را ثبت کند.  او تمام مسیر را به‌طور انفرادی و داخل یک محفظه فلزی طراحی شده از سوی متخصصان برای حفظ ایمنی و جلوگیری از حملات و آسیب‌های احتمالی جانوران دریایی شنا کرد و در ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ این مسیر را به پایان رسانید.

رکورد او از جمله طولانی‌ترین مسافت‌ها و رکوردهایی است که در تاریخ رشته ورزشی شنای آب‌های آزاد در جهان به ثبت رسیده و مهم‌ترین افتخاری‌ است که برای نخستین‌بار از سوی یک شناگر ایرانی مسلمان و در حوزه خلیج‌فارس به مرحله اجرا در آمده است. پیش از این شناگری از کشور اتریش با طی مسافت ۷۰۰ کیلومتر نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کرده بود.

احسان قائم مقامی

احسان قائم مقامی در سال ۲۰۱۱ و بازی هم‌زمان شطرنج با ۶۱۴ شطرنج‌باز عنوان بیشترین بازی شطرنج هم‌زمان را ثبت کند. او در این رقابت‌ بیش از ۹۷درصد بازی‌هایش را برد. این استاد بزرگ شطرنج، رقابت سیمولتانه خود با ۶۰۴ شطرنج‌باز را که بیش از ۲۵ ساعت به طول انجامید با کسب ۵۹۰ پیروزی به پایان رساند.

مسابقه سیمولتانه احسان قائم مقامی با ۶۱۴ شطرنج‌باز که از ساعت ۱۰:۱۰ سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۹ در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شده بود پس از گذشت بیش از ۲۵ ساعت و ثبت رکورد جدید به پایان رسید.

قائم مقامی در این رقابت با انجام بیش از ۵۶ کیلومتر پیاده‌روی صاحب ۵۹۰ پیروزی شد. او همچنین در ۱۶ دیدار به نتیجه تساوی رضایت و نتیجه ۸ دیدار را هم واگذار کرد. بدین ترتیب این استاد بزرگ شطرنج، با کسب بیش از ۹۰ درصد امتیازات لازم رکورددار مسابقات سیمولتانه شد تا نامش در کتاب رکوردداران جهان گینس ثبت شود.

تیم والیبال نشسته مردان ایران هم به عنوان برترین تیم والیبال نشسته تمام ادوار پارالمپیک است که در سال های ۱۹۸۸، ۱۹۹۲، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۸ و ۲۰۱۶ موفق به قهرمانی شده است.

آلیا صبور

«آلیا صبور» دختر ایرانی، جوان ترین استاد دانشگاه در جهان است نام او در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۰۸ در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد و پس از ۱۹۲ سال رکورد آقای کولین مک لورین رکورددار پیشین را شکست.این دختر ایرانی تبار به طور تمام وقت در دانشگاه نیویورک تدریس می کند و به عنوان یک نابغه نام خود را در ردیف جوان  ترین استاد دانشگاه های معتبر جهان در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده است. آلیا صبور در ۸ ماهگی خواندن را آغاز کرد و از کلاس چهارم ابتدایی به کالج رفت تا در سطح کارشناسی ریاضیات کاربردی بخواند.

مهدی حب‌درویش

مهدی حب درویش، فوتبالیست جوان ایرانی با شکستن رکورد روپایی سرعتی با توپ، نام خود را در کتاب رکوردهای جهانی ثبت کرد. او در حضور نماینده گینس موفق شد در یک دقیقه ۱۴۴ بار با توپ تنیس رکورد سرعتی روپایی را ثبت کند. حب درویش برای این رکورد سال‌ها وقت و پول صرف کرده بود،  او روز  جمعه ۲۵ دی ماه سال ۹۰ در مقابل نماینده گینس که تنها با ۶۰ روپایی در یک دقیقه راضی می‌شده، ۱۴۴ روپایی می‌زند.

امام خمینی (ره)

نام رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایرانایران نیز در وب‌سایت گینس ثبت شده است. از مراسم تشییع امام خمینی به عنوان بیشترین تعداد شرکت کننده نام برده شده است. به نوشته‌ی گینس، ۱۰ میلیون و ۲۰۰هزار نفر در این مراسم شرکت داشته‌اند که در حدود یک ششم جمعیت آن زمان ایران بوده است. 

طولانی‌ترین نقاشی جهان

عنوان طولانی‌ترین نقاشی جهان هم به ایرانیان اختصاص دارد. برای ساخت این نقاشی ۵کیلومتری، بوم‌های ۱۰۰متری نقاشی به هم متصل شده‌اند. موضوع این نقاشی که «به سوی نور» نام دارد، زندگی حضرت محمد(ص) و تلاش ایشان برای گسترش صلح و عدالت است. رکورد قبلی طولانی‌ترین نقاشی با ۲۹۸۷ متر در امارات متحده عربی ثبت شده بود.

داغ‌ترین نقطه روی زمین

به گفته برخی کارشناسان ایرانی، گندم بریان شهداد در کویر لوت با بیش از ۷۰ درجه سانتیگراد به عنوان گرم‌ترین نقطه جهان ثبت شده است. گرچه از العزیزیه لیبی با ۵۸ سانتیگراد و دره مرگ در آمریکا با دمای ثبت شده ۵۷ درجه سانتیگراد به عنوان گرم‌ترین نقاط جهان نام ‌برده می‌شود. شهر اهواز در خوزستان نیز با ۵۳ درجه به عنوان یکی از گرم‌ترین نقاط جهان شناخته می‌شود.

بزرگترین فرش دستباف جهان

بزرگ‌ترین فرش دستباف با پنج هزار و ۶۳۴ متر مربعی در مسجد شیخ زائد ابوظبی گسترانده شده است. طول این فرش ۱۳۳ متر و عرض آن ۴۰ تا ۴۸ متر است و این فرش به مدت ۱۸ ماه توسط یک هزار و ۲۰۰ بافنده نیشابوری بافته شده است. وزن این فرش ۳۵ تن است. این فرش سال ۲۰۰۷ در کتاب گینس ثبت شده است.


نظرات بینندگان