کد خبر: ۱۰۹۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
جهانگیری در دومین مناظره تلویزیونی:

دختر وزیر آموزش و پرورش کار شرافتمندانه‌‌ای انتخاب کرده که آن واردات است/ برجام توفیق بسیار بزرگی در کشورمان بوده

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره تلویزیونی گفت: معلمان امروز تأثیرگذارترین قشر جامعه ما هستند و ما توانستیم دریافتی حقوق این قشر را از متوسط یک میلیون به دو میلیون و ۸۵۰ هزار تومان برسانیم.
دختر وزیر آموزش و پرورش کار شرافتمندانه‌‌ای انتخاب کرده که آن واردات است/ برجام توفیق بسیار بزرگی در کشورمان بودهبه گزارش شیرازه، اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عصر دیروز (جمعه 15 اردیبهشت) با حضور در سازمان صداوسیما در دومین مناظره انتخاباتی با موضوع «فرهنگی - سیاسی» که به طور زنده از شبکه اول،خبر و رادیو ایران پخش می‌شود به سوالات مجری برنامه و رقبای خود پاسخ داد.

محور سخنان اسحق جهانگیری در این مناظره بدین شرح است:


جهانگیری خطاب به قالیباف: توسعه علم کشور دو کانون اصلی دارد، یکی آموزش و پرورش که باید به مسائل آموزش و پرورشی به طور جدی رسیدگی کند، هم سند تحول آموزش و هم معیشت فرهنگیان و باید به این قشر توجه ویژه شود. در دولت یازدهم علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که داشتیم به این قشر به خوبی رسیدگی شد.

معلمان امروز تأثیرگذارترین قشر جامعه ما هستند و ما توانستیم دریافتی حقوق این قشر را از متوسط یک میلیون به دو میلیون و 850 هزار تومان برسانیم. ولی باید اینجا اقرار کنم وضع معیشت فرهنگیان هنوز هم مناسب نیست.

* برای فرهنگیان باید کار جدی‌ترین انجام دهیم. قشر دانشگاهیان بسیار مهم هستند. دانشگاه باید محیط امنی شود و به دانشجویان باید توجه شود؛ چراکه کانون علم و فناوری دانشگاه است و باید امید در این فضا حاکم شود، دانشگاه را باید فضایی مملو از امید قرار دهیم.

* با توجه به موضوعی که آقای قالیباف اینجا مطرح کرد، انتظارش را در این مناظره نداشتم. من تا روز چهارشنبه فکر می‌کردم وزیر دیگری این موضوع برایش پیش آمده که روز چهارشنبه مشخص شد وزیر آموزش و پرورش این مشکل برایش پیش آمده، مظلومیت این دولت را ملت ببینید. به یکباره گفته می‌شود در خانه یک وزیر قاچاق بوده است، دختری این وزیر دارد که فوق لیسانس است، کار شرافتمندانه‌ای انتخاب کرده که آن واردات است و 200 میلیون کل ارزش مبلغی است که این فرد از گمرک و به صورت قانونی وارد کرده است و حالا این می‌شود موضوع مصاحبه ما در مناظره. آیا این درست است و این وضعیتی است که امروز پیش آمده.

جهانگیری خطاب به میرسلیم: من فکر می‌کنم انتقاد یکی از نعمت‌های بزرگی است که خداوند به مسئولان مختلف داده و هر کس اگر درب انتقاد را بر روی دستگاه خود ببندد، به معنای آن است که خود را از این نعمت بزرگ که مردم می‌خواهند با دلسوزی برای اصلاح امور به او کمک کنند، از خود دریغ می‌کنند. لذا همه مکلف هستیم از انتقاد سازنده استقبال کنیم. دولت یازدهم در این زمینه کارهای بزرگی انجام داده است ما خانه احزاب را مدتی پیش بسته شده بود، احیا کردیم.

* 8 هزار سازمان مردم‌نهاد را مجوز دادیم که در این دولت راه‌اندازی شده، از آزادی مطبوعات به طور کامل دفاع کردیم و هر میزانی که مجوز خواسته شد برای مطبوعات در این دولت داده شد. با تمام قدرت دفاع کردیم و جلوی تمام قدرت‌هایی که می‌خواستندشبکه‌های مجازی را فیلتر کنند ایستادیم و هزنیه آن را هم پرداخت کردیم. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که در دولت‌های گذشته و در سال 1388 تصویب شده بود، در این دولت آیین‌نامه‌اش تصویب شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

* آقای میرسلیم مشکلی که وجود دارد بخشی از جامعه با دولتی که با رأی مردم سر کار آمده مشکل دارند و برای مقابله با این مشکل‌شان می‌خواهند با تمام توانشان جلوی دولت ایستادگی کنند.

جهانگیری خطاب به رئیسی: فکر می‌کنم مردم ایران به طور کامل در جریان هستند که وقتی دولت یازدهم سر کار آمد کشور چه وضعیتی داشت، مردم برای تهیه دارو چکار می‌کردند، این مردم برای تهیه شیرخشک بچه‌ها چکار می‌کردند؟، وضع سیلوها چگونه بود؟، دولت یازدهم در همه زمینه‌ها موفق بود تا کارهای بزرگی را انجام دهد. ممکن است ما نواقصی داشته باشیم و قبول دارم باید این نواقص را برطرف کنیم.

* یکی از بزرگ‌‌ترین موفقیت‌هایی که در طول جمهوری اسلامی شکل گرفته، برجام است و به همه اهدافی که برای برجام برنامه‌ریزی شده بود در این دولت دست پیدا کردیم. ما حق هسته‌ایمان را به ثبت رساندیم و توانستیم تحریم‌های ظالمانه را از کشور برداریم.

* در این دولت ایران‌هراسی را به ایران‌دوستی تبدیل کردیم، چرا همه این موفقیت‌ها را فراموش کردید، اگر برجام به موفقیت نمی‌رسید و همه این قدرت‌های استکباری و زورگو می‌خواستند به بدخواهی‌های خود ادامه دهند، صادرات نفتی ما تا الان متوقف شده بود، مردم ایران اگر این اتفاق به وقوع می‌پیوست، ما در کشور با وضعیت نابسامانی روبرو بودیم. توفیق برجام در این بود که ما می‌توانیم امروز با افتخار بگوییم کشور ما آماده توسعه است.

* ما امروز به جای یک میلیون بشکه نفت 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می‌کنیم، 30 درصد صادرات پتروشیمی ما در این دولت افزایش پیدا کرده است. کشتی‌های خارجی امروز به سمت ایران کالا می‌آورند، درحالی‌که تا قبل از این بنادر ایران تحریم شده بود. ما فکر می‌کنیم برجام توفیق بسیار بزرگی در کشورمان بوده و البته به بدعهدی آمریکایی هم اعتقاد داریم و باید برای پیروزی کشورمان باقدرت گام برداریم.

* جهانگیری خطاب به هاشمی‌طبا: من فکر می‌کنم در سیاست خارجی نیازمند این هستیم تا از تمام ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم. وزارت خارجه به عنوان مرکز اصلی‌ای که مسئولیت تنظیم روابط خارجی کشور برعهده‌اش است، بر اساس جهت‌گیری‌هایی که این جهت‌گیری‌ها مرتبط با امنیت ملی و منافع ملی باید سیاست‌های خارجی و راهبردهای ایران در خارج از کشور را عملی کند.

* در کنار دیپلماسی رسمی کشور باید به دیپلماسی عمومی کشور هم توجه کنیم. دیپلماسی عمومی به این معناست که در اقشار عمومی مردم جامعه که می‌توانند چهره دقیقی از کشور را ترسیم بکنند، باید به این دیپلماسی باور داشته باشیم و عمل کنیم.

* هنرمندان ما در صحنه بین‌المللی باید بدرخشند، ما از هنرمندانی که در صحنه بین‌المللی که پرچم ایران همراه آنان برافراشته می‌شود، باید افتخار کنیم. فرهادی یک فرد است که از طرف ایران در جامعه بین‌المللی اسکار جایزه می‌گیرد و این تبدیل می‌شود به یک فرهنگ که ایران چنین جایگاهی دارد. او به عنوان یک کارگردان با تمام محدودیت‌هایی که دارد می‌تواند فیلم تولید و به جهان عرضه کند.

* ورزشکاران ما باید به درخشش‌شان در صحنه بین‌المللی اهمیت دهند، صنعت توریسم از مهم‌ترین دیپلماسی‌های عمومی است که تقویت گردشگری و تقویت روابط با کشورهای دیگر باید از اولویت‌ها در سیاست خارجی‌مان باشد. قدرت نرم را در کنار قدرت سخت در کشورمان که همان دیپلماسی عمومی است باید تقویت کنیم. هر قدرت سخت به معنای تقویت بنیه دفاعی جمهوری اسلامی و هم قدرت نرم که همان انسجام داخلی کشور و قدرت اقتصادی باید به‌خوبی تقویت شود.

سوال: کشور عزیز ما ایران امن‌ترین و قدرت‌مندترین کشور منطقه است، برنامه و راهکار جنابعالی برای استمرار، استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت جمهوری اسلامی چیست؟

جهانگیری: من تسلیت عرض می‌کنم به خانواده‌های عزیزی که فرزندان خود و اعضای خانواده‌شان را در حادثه تلخ معدن در استان گلستان جانشان را از دست دادند. من خودم در زندگی معدن‌کاران بوده‌ام، پدرم کارگر معدن بود و درک می‌کنم که خانواده‌ای فرزند و پدرش داخل تونل می‌رود چه دلهره‌ای را تجربه می‌کند و امیدوارم خداوند به شما صبر عنایت کند.

* آنچه مورد بحث است سیاست و فرهنگ و قدرت دفاعی کشور است. بنیه دفاعی کشور درواقع از همین سیاست سرچشمه می‌گیرد ملت عزیز یران این دومین باری ایست از این تریبون و در این مناظره با شما گفت‌وگو می‌کنم. چند نکته را لازم می‌داند به شما عرض کنم. یکی از مهمترین مهارت‌های رئیس‌جمهور این است که باید چم وخم‌های سیاست‌ورزی و دیپلماسی در عرصه متلاطم بین‌المللی به طور کامل باید آگاه باشد. لازمه آن صداقت با مردم است و داشتن تجربه عملی و حداقل مسائل و توانایی در حل مسائل بین‌المللی است.

* من اصلاح‌طلب هستم. در دولت حضور داشتم همچنین در مجلس نماینده مردم بودم و در بخش کلان‌ کشور و می‌دانم که بسیاری از تصمیمات کلان یا در مجلس یا در دولت اتفاق می‌افتد. لذا دغدغه‌ام همیشه توسعه ایران بوده است و با این نگاه و تجربه است که می‌گویم قدرت فرهنگی ایران باید امروز قدرت اول منطقه می‌بودیم، چرا نیستیم؟ در ادامه بحث به این خواهم پرداخت که ماشین اقتصاد و فرهنگ کشور از ته دره بیرون آمده و امروز در مسیر توسعه قرار گرفته است. ما امروز نیازمند این هستیم که فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را بر پایه گفت‌وگو و مدارا، صلح و آرامش در جهان بنا نهیم.

* فرهنگ غنی ما می‌تواند حتی قدرت‌های مهاجم همچون اسکندر و مغول را مغلوب خود کند. تجربه‌ای مثل برجام نشان‌دهنده تجربه دیپلماسی قوی ماست و متأسفانه ما از این قدرت آن‌گونه که باید استفاده نکرده‌ایم.

* نگاه نادرستی که در کشورمانم غالب شد، فرهنگ را به بیراهه برد. ناپختگی، بی‌تجربگی و تخصص ناکافی باعث شد که کشور آن‌طور که باید به سمت پیشرفت سوق داده نشود.

* ما باید فرهنگ مدارا و صلح‌طلبی ایرانی به دنیا نشان بدهیم. اگر چنین کاری کردیم اقتصادمان هم بهبود خواهد یافت، قدرت دفاعی ما نیز پیشرفت خواهد کرد و اگر این کار را نکنیم، در داخل به جان یکدیگر خواهیم افتاد. برخوردهای ضربتی، امنیتی، ایرانیان را پژمرده خواهد کرد.

* من به عنوان یک ایرانی مسلمان و انقلابی به فرهنگ خودمان افتخار می‌کنم و از این فرهنگ احساس قدرت می‌کنم. باید از ماجراجویی دوباره در این کشور جلوگیری شود. باید جلوی خامی دوباره در این کشور را گرفت.

* جایگاه رئیس‌جمهور جایگاه دانش‌آموزی نیست. اقتصاد این مردم و این مملکت تحمل و حوصله تنش، دعوا و کارآموزی سیاست‌مداران تازه‌کار را ندارد. مردم عزیز شما اکنون این مناظره را با خانواده و عزیزان‌تان تماشا می‌کنید، می‌خواهید فردای فرزندان‌تان چگونه باشد؟ آیا محدودیت می‌خواهید یا توسعه، آیا عزت بین‌المللی می‌خواهید یا انزوای بین‌المللی؟ تنش می‌خواهید یا آرامش، یک لحظه رأی می‌دهید و آینده کشورتان را رقم می‌زنید.

* اقتدار ملی شائبه‌های فراوانی چون تقویت بنیه دفاعی، مسائل سیاسی، مسائل فرهنگی، ولی چون در جلسه امروز مسئله فرهنگ و سیاست است، از این مؤلفه بیشتر سخن به میان می‌آورم. قدرت ایران در فرهنگ آن خلاصه می‌شود، اما چرخ فرهنگ با دستور به صورت چکشی به کار نمی‌افتد. باید اداره فرهنگ به مردم واگذار شود.

* مردم باید خودشان فرهنگ را به دست بگیرند؛ چراکه هرگاه آنها به صحنه آمدند مشکلات جامعه حل شود، در دفاع مقدس مردم به صحنه آمدند، مشکل حل شد، سال 92 به صحنه آمدند، مشکلات را حل کردند.

*‌مردم عزیز یادتان می‌آید وضع اقتصادی ما چگونه بود، دارو پیدا نمی‌کردی، بیماران سرطانی و بیماران خاص چه عذابی از بی‌دارویی می‌کشیدند. کره، شیر، شیرخشک پیدا نمی‌شد، سیلوهای گندم خالی بود؟ اینها را یادتان می‌آید، مردم عزیز یادتان می‌آید مردم شب‌ها در صف بانک می‌خوابیدند تا بتوانند چند سکه خریداری کنند. شما می‌توانید مشکلات را حل کنید، تهدیدهای زیادی علیه این کشور بود، همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ شما بهص حنه آمدید و تهدیدات را از سر این کشور برطرف کردید.

* من در دوران اصلاحات دیدم خاتمی با گفت‌وگوی تمدن‌هایش توانست به اقتصاد و فرهنگ کشور روح دهد و ایران را در دنیا درخشان. من این روزها دوباره احساس خطر می‌کنم.

* عده‌ای در پی دوقطبی کردن جعلی جامعه و به جان هم انداختن آنها هستند و نمی‌دانند چه بلایی در سایه این دوقطبی کردن بر سر کشور می‌آید. کشورهای همسایه را نگاه کنید، سوریه، عراق، افغانستان،‌ پاکستان که با همین روش کم‌کم در پی منفک شدن کشور هستند.

* کاری نکنید مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند. زمانی به جایی رسید که رئیس مجلس فریاد زد این وعده‌ها به سرانجام نخواهد رسید. مردم عزیز امروز بار دیگر دو نگاه، دو تفکر و دو روش متفاوت برای مملکت‌داری برابر هم قرار گرفته‌اند. در یک طرف گروهی که با بگم بگم‌های دروغین، خط‌کشی‌های واهی و خیالبافی و بی‌تجربگی‌های خود را در صحنه سیاست داخلی و خارجی پیدا کند و امروز ممکن است با رویکرد دیگری به صحنه بیاید. در این عرصه فرار به جلو کفایت نمی‌کند. باید مردم سوابق را ببینند و بازگشت به عقب داشته باشند.

* مگر در همین بیلبوردهای خیابان تهران برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت‌هایی به آنها نزدند، ولی امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند. این نوع نگرش محدودکننده و تهدید و تحقیرکننده جمهوری اسلامی در دنیا آثار خود را گذاشته است.

* من به عنوان مدیری که روزهای گرم و سرد کاری در عرصه مدیریت را چشیده‌ام، هرچند تلاش بسیاری شده، اما هنوز راه درازی باقی مانده. ما توانستیم ماشین اقتصاد را از دره بیرون بیاوریم و در مسیر قرار دهیم، اما هنوز به سرعت واقعی نرسانده‌ایم. ما به قول‌های واقعی برای پیشبرد ایران نیاز داریم.

* از نگاه اصلاح‌طلبانه می‌گویم، ما باید از همه ظرفیت‌ها، زنان و مردان، جوانان، بازنشستگان و همه نیروها و سرمایه‌های خود استفاده کنیم. ما فرزندان انقلاب و پیگیر آرمان‌های رهبرمان هستیم.

* من مطمئن هستم می‌توانیم با محوریت مقام معظم رهبری و وحدت مردم بزرگ‌ترین چالش‌های اقتصادی و فرهنگی پیش روی کشور را حل کنیم.

* من یک مدیر جهادی هستم، من جهادگر هستم. رهبر معظم انقلاب در جلساتی که اخیراً با سران قوا داشتیم فرمودند؛ آقای جهانگیری چپ بود، ولی من ایشان را از روز اول به صداقت می‌شناسم. مردم من با صداقت با شما صحبت می‌کنم. ما می‌توانیم با به صحنه آوردن تمام جناح‌های سیاسی کشور، همه ظرفیت‌های کشور مدلی طراحی کنیم که آینده کشور مطمئن باشد که سایه شوم جنگ از منطقه دور می‌شود. ما می‌توانیم با این مدیریتی که گفتم تفاهم و گفت‌وگوی ملی مسائل بغرنج کشور را یک به یک حل کنیم. روش من برای حل بحران به ارتباط‌سازی بین بزرگان کشور و استفاده از همه ظرفیت‌هاست.

* جهانگیری خطاب به روحانی: مسئله‌ای را مقام معظم رهبری مطرح کردند و در دستورکار نهادهای فرهنگی قرار گرفت. ما در بخش‌های اقتصادی آن وقتی به چالش‌های پیش روی کشور نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم به دلیل اینکه در منطقه خشک قرار داریم، از لحاظ آبی در شرایط سختی قرار داریم، ولی در مصرف آب که دقت می‌کنیم سرانه ما از کشورهای پرآب دنیا بیشتر است.

* مصرف کالاهای مصرفی و منابع طبیعی کشور زیاده‌روی می‌کنیم. مهم این است که ما بتوانیم از سبک زندگی از این عوارضی که وجود دارد، به صورت جدی پرهیز کنیم.

* ما در کشوری هستیم که از نظر زندگی تنوع قومیتی در کشور وجود دارد، ما باید بپذیریم که تنوع قومی در کشور تهدید نیست، بلکه یک فرصت به شمار می‌رود، فرهنگ‌های مختلف، زبان‌های مختلف کشور ما را رنگارنگ کرده است. در ایران هیچ قومی از قوم دیگر ایرانی‌تر نیست. دولت معتقد است هر قومی باید زبان مادری خود را حفظ کند. این برای آْذری اجرا شد، برای زبان کردی اجرا شد.

* ما امیدوار هستیم در همه بخش‌هایی که به جهت فرهنگی برای تقویت همبستگی ملی باید اقداماتی انجام دهیم، اقدامات خوبی در آن زمینه صورت گیرد.

سوال: دولت جنابعالی در استفاده از ظرفیت‌های ملی، هنری، سینمایی کشور برای تحقق گفتمان امام(ره) و انقلاب و حفظ ارزش‌های انقلابی و اسلامی و ایرانی چیست؟

جهانگیری: همان‌طور که اشاره کردید فرهنگ ایرانی و اسلامی سهم بسیار مهمی در اقتدار کشور دارد و ما با قدرت فرهنگی‌مان قادر هستیم خیلی از مسائل پیش رو را حل کنیم. با این قدرت می‌توانیم بسیاری از مسائل بین‌المللی و مسائل داخلی حل کنیم.

* خوشبختانه هنرمندان کشور تولیدات خود را در پیرامون مسائل انقلاب اسلامی ایران داشتند و در این راستا گام‌های بلندی را برداشتند. ما باید به هنرمندان‌مان آزادی عمل بیشتری دهیم.

* هنرمندان ما نباید نسبت به کارهای هنری که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی انجام می‌دهند، با محدودیت روبرو شوند، به هیچ وجه از هیچ کس پذیرفته نیست که هنرمندی تمام مراحل قانونی خود را طی کند و وقتی می‌خواهد کنسرتی را اجرا کند، یک مقامی با هر شرایطی بتواند مانع کار او شود. این پذیرفته نیست که فردی خود را از قانون بالاتر بداند.

* در کشور باید قانون مبنای کار قرار بگیرد. وقتی هنرمندی در کشور فیلمی تهیه می‌کند و تمام مراحل قانونی را در این زمینه طی می‌کند، در نهایت برای اجرای آن با مشکل روبرو می‌شود. این از قانون دور است، دولت به طور کامل خود را مقید می‌داند تمام ظرفیت خود را به کار بگیرد تا هنرمندان، نویسندگان و تمام صاحبان اندیشه در بخش‌های مختلف فرهنگی بتوانند تمام فعالیت‌های خود را انجام دهند.

* در بخش آموزش و پرورش به دنبال طرح تحول آموزش، جایی که مبنا و نقطه آغاز فعالیت‌های فرهنگی کشور است، توجه جدی دولت آینده است. دانشگاه‌ها به عنوان پایگاه تولید علم و اندیشه و تولید فناوری که مهم‌ترین نقش برای توسعه آینده کشور دارند و مدیران آینده کشور از این عرصه فرهنگی خارج می‌شوند، باید از آزادی عمل و امنیت کامل برای انجام امور خود برخوردار باشند و در دولت آینده به این مسائل به‌خوبی توجه خواهد شد.

* من دو مطلب که در جلسه گذشته به آقای قالیباف گفتم درباره شورایاری و دیگری درباره زباله که هر دوی آنها خلاف بودند. ایشان گفتند از زباله برق تولید می‌کنند و الان حدود ۸ هزار تن زباله، فقط از ۲۰۰ تن آن برق تولید می‌شود. در مورد شورایاری هم مصوبه داده که کمک می‌کند.

* مردم ایران حرف‌های همه کاندیداها را شنیدید. آزمودنی‌ها را نمی‌توان بار دیگر آزمود. به آینده باید نگاه کرد، از گذشته باید عبرت گرفت. انتخابات پیش رو عرصه‌ای میان انتخاب بد و بدتر نیست، عرصه‌ای است میان راه و بیراهه.

*‌ پروژه راه ایران را ناتمام نگذارید، باید به تداوم راه بیندیشید و از تغییر و تحول نترسید. من نگرانی‌هایم را درمورد اینده بیان کردم. بیماری‌های مزمن با مسکن درمان نمی‌شود و حالا امیدهایم را می‌گویم.

* ایران فرصت‌های زیادی دارد، فرصت‌های بی‌نظیری دارد، شما مردم و جوانانی که برای اولین بار رأی می‌دهید، شما دانشجویان و دانشگاهیان عزیز، شما معلمان بزرگوار، شما روستائیان و عشایر و اندیشمندان، بازنشستگان، زنان و مردان و اقوام مختلف پای صندوق‌های رأی بیایید و سرنوشت ایران را رقم بزنید.
منبع: فارس
نظرات بینندگان