کد خبر: ۱۰۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

رونمایی از تولید ۱۲ رقم بذر جدید کشاورزی در زرقان

12رقم بذر جدید کشاورزی در استان فارس تولید و در همایشی به مناسبت پنجاهمین سال فعالیت مرکز تحقیقات کشاورزی زرقان رونمایی شد.

به گزارش  شیرازه،  رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفت: همه‌ی این بذرها در مراحل تولید دارای ویژگی‌های مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها و خشکی هستند.

قاسمی با اشاره به بالا بودن پتانسیل تولید در این بذرها گفت: عملکرد این بذرها نسبت به بذرهای که قبلا عرضه شده است بسیار بالاتر است.

به گفته‌ی رئیس بخش تحقیقات زراعی و باغی ایستگاه تحقیقاتی زرقان این ۴ رقم گندم، ۶ رقم جو، یک رقم ذرت و یک رقم لوبیا کاملا با شرایط مختلف آب و هوایی استان فارس سازگار است.

یاسائی در ادامه گفت: ارقام رونمایی شده قابلیت استفاده در مناطق مختلف استان فارس شامل اقلیم‌های مختلف گرم و خشک و سردسیری را دارند و بر اساس برنامه‌ی کشوری در اختیار کشاورزان استان‌های هم اقلیم هم قرار می‌گیرد.

مرکز تحقیقات جهادکشاورزی زرقان یکی از ایستگاه های بین المللی تحقیقاتی در ایران است که در زمینه‌ی اصلاح بذر فعالیت دارد.

 زارع رئیس مرکز تحقیقات و آموزش جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در این ایستگاه که دارای خزانه‌ی زنگ زرد است کلیه ارقام تجاری تست می‌شود تا ارقامی که دربرابر بیماری‌ها مقاوم هستند در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

در این همایش یک روزه  علاوه بر برپایی نمایشگاه توانمندی‌های مرکز تحقیقات زرقان از پیشکسوتان این مرکز هم تجلیل شد.

در فرایند ۱۴ ساله‌ی دست یابی به ارقام رونمایی شده ۳۰ نفر از کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری داشته اند.

این بذرها قرار است در سال جدید زراعی وارد چرخه‌ی بذری شده و پس از تکثیر در مراکز تحقیقاتی جهاد کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.



منبع: زرقونیا
برچسب ها: زرقان ، بذر جدید ، کشت ، باغات
نظرات بینندگان