کد خبر: ۱۰۹۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
بررسی وضعیت فجرشهیدسپاسی در لیگ آزادگان؛

تغییر در مدیریت موثرتر از تغییرات کادر فنی/بررسی عملکرد فجرسپاسی در سه مقطع مختلف

بالاخره لیگ دسته اول فوتبال کشور با برگزاری 34 هفته به پایان رسید. تیم فجرشهید سپاسی شیراز بعنوان نماینده استان فارس در این رقابت ها حضور داشت که پس از پشت سرگذاشتن یک فصل کابوس وار در نهایت موفق شد از سقوط به لیگ دو فرار کند.
به گزارش شیرازه  پس از اینکه ســال گذشــته و در چنین روزهایی، فجر سپاســی شیراز با شکست برابر نفت آبادان از راهیابی به مسابقات لیگ برتر بازماند، همکاری باشگاه با علی اصغر کلانتری به پایان رسید. تیم کلانتری در پایان نیم فصل نخست صدرنشین رقابتها بود و با از دست دادن بهترین مدافع خود و واگذار کردن او )رامتین ســلیمان زاده( به باشــگاه پیکان تهران )نزدیکترین رقیب فجر در جدول رده بندی( در نیم فصل، دور برگشت رقابتها را با قدرتی کمتر از قبل آغاز کرد و در نهایت به مقام چهارم رضایت داد. این در حالــی بود که فجر برای صعود به لیگ برتر تنها به یک تساوی در آبادان نیاز داشت. چهارمی فجر و جدایی کلانتری باعث شــد تا مدیران این تیم در اوایل مرداد سال گذشته بهرام شــفیعی، بازیکن خوشنام دهه هفتاد برق و دهه هشتاد فجر سپاسی را به عنوان ســرمربی ایــن تیم برای فصــل 96-95 انتخاب کنند. اما تیم او به درستی تقویت نشد و خودش هم نتوانست این تیم را از بحــران ابتــدای فصل خــارج کنــد.



بازگشت غلام پیروانی

سوم آبان95 روزی بود که غالم پیروانی برای نجات تیمش دوبــاره به میادین بازگشــت. او روی نیمکت فجر نشســت اما در هــر دو بازی ابتدایــی شکســت خورد و درســت یک مــاه پس از ورود غــام پیروانی بود که فجریها پس از 5شکســت متوالی، باالخره به یک امتیاز دست پیدا کردند و در اهواز با تســاوی یــک یک تیــم انتهــای جدولی اســتقالل را متوقف کردند. یک هفته بعــد پیــروزی برابر خونه به خونه بابل امیدواریهــای زیادی را برای فجریها به وجود آورد و پیروزی هفته بعد از آن در یزد باعث شــد تــا خیلیها حتی به صعود به رتبههای باالی جدول هم امیدوار شوند.


تغییر در مدیریت موثرتر از تغییرات کادر فنی


اما یک تســاوی خانگی مقابل آلومینیوم اراک و شکســت خانگی برابر مس کرمان در اولین هفته دور برگشت، نشان داد که زردهای شیراز برای صعود به رتبههای باالی جدول کار بسیار سختی دارند و حتی بقا در لیگ هم چندان راحت به دست نمیآید. 

اتفاق عجیبی که پس از بازی با مس کرمان گریبانگیر فجر سپاســی شــد، بحث حضور این تیم در جام ارتشهای جهان بود. ظهــراب قنبری مدیرعامل وقت فجر سپاســی در میان ناباوری با اعزام این تیم موافقت کرد و فجر در سختترین شرایطش وارد بازیهای بی اهمیت ارتشهای جهان شد تا دو بازی ســخت این تیم در مسابقات لیگ، به تعویق بیفتد. مدیریت غلط فجریها باعث شــد تا این دو بازی عقب افتاده در کوران مسابقات نیم فصل دوم و به صورت فشرده برگزار شــود. 

هر دو بازی با شکست فجریها به پایان رسید و این تیم را در باتالق انتهای جدول فرو برد. نکته عجیب در مورد برگــزاری این دو بازی این بود که فجریها حاضر شدند با تعداد روزهای استراحت کمتری نسبت به حریفشان به میدان بروند و همین خستگیها باعث مصدومیت دو بازیکن در رشــت و شکست مقابل سپیدرود شد و یک هفته بعد از آن هم در شیراز شکست عجیب ۳ بر ۱ مقابل نفت مســجد ســلیمان را رقم زد. 

شکســتی که امیدهای هواداران بــرای بقای این تیم در مســابقات را به پایینترین حد خود در طول مســابقات رساند. ضعف مفرط مدیریتی گریبان تیم غالم پیروانی را گرفته بود و این مسئله باعث شد فجر در 4بازی متوالی پس از بازی با نفت مسجد سلیمان، حتی نتواند یک گل به ثمر برســاند و با دو شکست و دو تساوی و با اختالف هفت امتیاز نسبت به آخرین تیم منطقه امن جدول، به تعطیالت نوروزی رفت. در این زمان بود که هیئت مدیره باشگاه فجرسپاسی تصمیم به یک تغییر اساسی گرفت. رسول فالح جانشــین ظهراب قنبری شد. غالم پیروانی از زمــان روی کار آمدنش و با حضور ظهراب قنبری تنها 18امتیاز از 17بازی کسب کرد که میتواند ضعیفترین کارنامه این مربی باســابقه در دوران مربیگری اش باشد: تنها 05/1امتیاز در هر مسابقه که تنها در قیاس با کارنامه بهرام شفیعی از وضعیت بهتری برخوردار بود.


تغییر در مدیریت تفاوت را رقم زد

اما کمتر کسی فکرش را میکرد که ورود رسول فالح به فجر سپاســی، تا این حد بتواند تأثیرگذار باشد. فجر در اولین حضور فلاح به عنوان مدیرعامل، در شــیراز مقابل تیم مدعی پارس جنوبی جم به تساوی بدون گل رضایت داد. این تســاوی به ظاهر دردی از فجریها دوا نمیکرد و باعث نزدیکتر شــدن این تیم به ســقوط میشد، اما نمایش شــاگردان پیروانی تفاوت محسوسی با بازیهای قبل این تیم داشت. اما دیداری که این تفاوت را به طور کامل عیان کــرد، بازی روز 16فروردین در رفســنجان بــود. فجر بازی دو یک باخته را 3-2 پیروز شــد و امید هوادارانش را زنده کرد. پس از آن در شــیراز مقابل تیم بحران زده استقالل اهواز با نتیجه قاطع 4 بر صفر پیروز شد.


تغییر در مدیریت موثرتر از تغییرات کادر فنی


این پیروزی قاطع ترین پیروزی فجریها در مسابقات این فصل به شمار میرود؛ بیش از اینکه قدرت فجریها را به رخ بکشد، نشــان دهنده ضعف شدید تیم اهوازی بود. با این حال فجر سپاســی کیفیتی از خود نشان داد کــه اگر مهاجمان این تیم کمــی در زدن ضربات نهایی دقــت میکردند، دو رقمی کــردن حریف اهوازی دور از دســترس نبود. چهارمین بازی فجریها با حضور فالح، در بابل انجام شد. فجر سپاسی مقابل تیمی بازی میکرد کــه یکی از پرمهرهترین تیمهای لیــگ یک بود و هنوز روی کاغذ شــانس صعود هم داشــت. فجر با ارائه یک بازی پایاپای میزبان خود را با تســاوی یک یک متوقف کرد تا نشــان دهد شــخصیت تیمی خــود را بازیافته است. حاال تنها دو هفته به پایان بازیها باقی مانده بود و فجر محکوم به کسب هر شش امتیاز باقی مانده بود. پیروزی در شیراز مقابل فوالد یزد، حریف را به دسته دوم فرستاد. فریادهای شادی فالح پس از آن مسابقه روحیه پیروزی طلبی او را به وضوح نشان داد. فجر به روز پایانی رسید و امیدوار بود که نتایج دیدارهای هفته سی و چهارم، حکم به بقای این تیم دهد  بالاخره و در حالی که تا ده دقیقه مانده به پایان مسابقات، نماینده شیراز سومین تیم سقوط کننده از مسابقات لیگ دسته اول به دسته دوم به شمار میرفت، بهترین اتفاقات در دقایــق باقی مانده رخ داد و فجر سپاســی با دو پله صعود در لیگ دسته اول ماندگار شد.

فجریها در 6بازی انتهایی با هدایت غلام پیروانی و مدیریت رسول فلاح، به 14امتیاز دســت پیدا کردند. یعنی میانگین امتیاز 33/2 در هر بازی که یک آمار کم نظیر به شمار میرود. حتی پارس جنوبی جم که مقتدرانه راهی لیگ برتر شــد، در 6بازی ســال 96 خود نتوانست به این رکورد دست پیدا کند و 13امتیاز کســب کرد. ضمن اینکه رکورد این تیم صدرنشین در تمام مســابقات عدد 82/1 در هر بازی را نشان میدهد. یعنی اگر فجر سپاســی روند 6بــازی آخرش را در تمام طول فصل داشت، به راحتی به لیگ برتر صعود میکرد. ً بخشــی از موفقیت فجر در روزهای پایانی، حاصل قطعا ادامه تأثیرگذاری غالم پیروانی بود که از اواخر نیمه اول آغاز شده بود، اما روحیه پیروزی طلبی در روزهای پایانی، با آمدن رسول فالح به این تیم تزریق شد. روحیه پیروزی طلبی حلقه گم شده فجر سپاسی در دوران مدیرعاملی ظهراب قنبری بود که علی رغم زحمات فراوانی که برای ُ تیمش کشــید، نتوانست این کشــتی به گل نشسته را نجات دهد. فجریها در زمان حضور قنبری در 28مسابقه فقط و فقط 19گل به ثمر رساندند، اما این آمار در دوره کوتاه حضور فالح به 13گل در 6مسابقه رسید که افزایش حدود یک و نیم گل در هر بازی را نشــان میدهد که بســیار قابل ً توجه است. همچنین در آن 28بازی فجر سپاسی دقیقا نیمی از بازیهایش را با شکست پشت سر گذاشت اما در 6بازی سال 96 هرگز طعم شکست را نچشید و شخصیت تیمی خود را بیش از هر زمان دیگری به رخ رقبا کشید.

تغییر در مدیریت موثرتر از تغییرات کادر فنی


منبع:شیراز نوین

نظرات بینندگان