کد خبر: ۱۱۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
یادداشت/ سرهنگ مصطفی عباسی رییس پلیس راهور استان فارس

آیا ماموران راهنمایی موظف به اتمام دفترچه جریمه خود هستند؟!

در حالی شبهه اجبار ماموران راهنمایی و رانندگی برای پر کردن قبض جرایم مطرح می‌شود که هیچ دلیلی دال بر این موضوع وجود ندارد.
آیا ماموران راهنمایی موظف به اتمام دفترچه جریمه خود هستند؟!به گزارش شیرازه، حتما شما هم تاکنون این سخنان را شنیده‌اید:
«سربازان و ماموران پلیس راهنمایی موظفند تمام برگه‌های دفترچه جریمه خود را تا آخر وقتِ هر روز پر کنند، در غیر این صورت توسط مسؤولین مافوق نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌شود؛ در صورتی که ماموری وظیفه خود را به خوبی انجام داده باشد و هر روز بتواند تمام برگه‌های دفترچه تحویلی را به هر طریقی که شده پر نماید، مشمول امتیاز شده و به عنوان نمونه مرخصی تشویقی برای او در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل مامور بیچاره مجبور است بدون دلیل برای مردم قبض جریمه پر کند.»

این شبهه تکراری در حالی مطرح است که دلایل مُتقنی دال بر بطلان آن وجود دارد.

اول آنکه: همانگونه که تاکنون بارها گفته شده، این قبیل شبهات کاملا مردود است و اساسا تعیین سقف و عدد و آمار مشخص برای جریمه نمودن از سوی مسئولین راهنمایی و رانندگی کذب محض است.
دوم آنکه: در حال حاضر در استان فارس دیگر قبض جریمه وجود ندارد و مامورین با دستگاه هندهلد جریمه می‌کنند که محدودیتی برای جریمه وجود نداشته و اصلا قبضی وجود ندارد که مامورین بخواهند آن را پر کنند! لذا این‌گونه اظهارات کاملا مردود است.

سوم آنکه: چنانچه گفته شد، هیچ سقفی برای مامورین تعیین نمی‌گردد؛ اما بدیهی است که میزان کلی تخلفات در هر محدوده ماموریتی تاحدودی مشخص است. این بدین معنی است که معمولا در نقاط مشخصی که پرتردد هستند، تخلفات زیاد است و به همین دلیل مامور راهنمایی و رانندگی نیز عملکرد بالایی در اِعمال جریمه دارد.

و در آخر اینکه: باید به این سوال پاسخ داد که وظیفه یک مامور راهور در محل خدمت چیست؟ واضح و روشن است که وظیفه او کنترل ترافیک و برخورد با تخلفات رانندگی است. پس اگر ماموری در محل خدمت خود با تخلفات برخورد نداشته باشد، به وظیفه‌ای که قانون بر عهده وی گذاشته عمل نکرده و قصور نموده است؛ و این یک اصل بدیهی است که در هر اداره یا سازمانی، کارمندان باید وظایفی که قانون بر عهده آنها گذاشته است را به نحو مطلوب اجرا کرده و کوتاهی نکنند.
منبع: فارس
نظرات بینندگان