کد خبر: ۱۱۲۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶

نگرانی مردم از بازار اجاره مسکن و عدم نظارت/گزارشی از وضعیت رهن و اجاره مسکن در بوانات

بازار مسکن و بالا رفتن اجاره بهای منازل مسکونی در شهرستان بوانات تا جایی رسیده که گاهی برخی از اجاره بهای منازل و مغازه ها در یک سال بین 30 تا 50 درصد نیز اضافه شده است و عموم مردم از عدم نظارت بر امور مشاورین املاک گلایه مند هستند.

به گزارش  شیرازه، بازار مسکن و بالا رفتن اجاره بهای منازل مسکونی و اماکن تجاری در هر سال یکی از نگرانی های مهم مستاجرین منازل و مغازه ها می باشد و این مشکل نیز در شهرستان بوانات تا جایی رسیده که گاهی برخی از اجاره بهای منازل و مغازه ها در یک سال بین 30 تا 50 درصد نیز اضافه شده است و عموم مردم از عدم نظارت بر امور مشاورین املاک گلایه مند هستند.

به همین منظور خبرنگار ما در سطح شهرستان بوانات با تنی چند از مستاجرین سخن گفته که گلایه شدید آنها را در پی داشته که در زیل آمده است:

آقای م دهقانیان یکی از مستاجرین در بوانات است که می گوید من کارمند هستم و ماهیانه 1 میلیون و 300 هزارتومان حقوق دارم و یک منزل در بوانات اجراه کرده بودم که ماهیانه 150 هزار تومان اجراه بها پرداخت می کردم و مبلغ 4 میلیون تومان نیز ودیعه داده بودم اما اکنون که موعد قرارداد اجراه منزل به پایان رسیده موجر می گوید باید ماهیانه 300 هزاتومان اجراه پرداخت کنی وگرنه باید تخلیه کنید که من هم معترض شدم و گفته این نرخ مشاورین املاک است.

دهقانیان ادامه داد: من نمیدانم کدام مبادی قانونی باید بر این اجاره ها نظارت و کنترل داشته باشد؟ چه کسی یا کسانی به داد ما می رسند؟ طی یک سال اجاره دو برابر شود و هیچ کس هم مسول نباشد مگر نرخ نداریم .؟ من الان با این پول دیگر نمی توانم منزلی اجراه کنم و با این درامد و هزینه های زندگی مانده ام چه کنم.

ا برزگر نیز یکی دیگر از مستاجرینی است که شغل آزاد دارد، وقتی از اجاره بهای منزل با او سخن گفتیم آهی کشید و گفت: من تا یک ماه پیش در یک منزل دو خوابه با اجراه بهای ماهیانه 150 هزارتوان و مبلغ 15 میلیون تومان ودیعه زندگی می کردم اما با پایان یافتن مهلت اجاره صاحب منزل گفت باید ماهیانه 250 هزارتومان با ودیعه 25 میلیون تومان پرداخت کنی وگرنه تخلیه کنید و من نیز تخلیه کردم و در روستای زادگاهم ساکن شده ام.

برزگر در سوال خبرنگار ما که پرسید: چرا به مشاورین املاک مراجعه نکردید ؟ جواب داد: موضوع این است که بیشتر این مصیبت ها از همین مشاورین املاک نشات می گیرد که بدور از تخصص و تنها به دلیل اجباری که برخی مستاجرین دارند اجراه بها را افزایش می دهند. من از مسولان می خواهم هر طور که شده بر این امور نظارت کنند مگر ما ماهیانه چقدر درامد داریم.

البته این مشکل در خصوص اجاره مغازه ها و اماکن تجاری شهرستان بوانات و خصوصا در مرکز شهرستان نیز حادتر است.

در همین خصوص خبرنگار ما با کشاورز رئیس اتاق اصناف شهرستان بوانات گفتگو کرده و مجاری قانونی برای نظارت را بررسی کرده است:

جناب آقای کشاورز بفرمایید که صدور مجوز برای مشاورین املاک و نظارت بر نرخ ایشان چگونه صورت می گیرد؟

_ بنام خدا، اینطور که قانون برای ما مشخص کرده است اتاق اصناف فقط بر دستمزد و اجرت بهای اجاره و قولنامه های مشاورین املاک نظارت دارد و می تواند این نرخ را مصوب کند که در شهرستان بوانات پایین ترین نرخ در استان و خصوصا شهرستانهای همجوار را مصوب کرده ایم.

_ کشاورز  ادامه داد: مشکل اصلی مشاورین املاک که در کشور و شهرستان بوانات نیز بسیار مشخص است عدم آگاهی از ساخت و سازها و نبود تخصص مشاورین املاک است و اتاق اصناف نیز بر اساس قانون از متقاضیان مشاور املاک پروانه تخصصی درخواست می کند که متقاضیان با گذراندن یک دوره کوتاه در مرکز استان این مدرک را گرفته و با دریافت مدرک تخصصی مجوز توسط اتاق اصناف صادر می گردد.

اتاق اصناف نمیتواند بر نرخ اجاره بها نظارت کند و یا یک نرم مشخص مصوب کند برای مشاورین املاک.؟

_ ما نمی توانیم بر نرخ اجاره بها و با خرید و فروش مسکن نظارت داشته باشیم و از لحاظ حقوق و قانونی دست ما بسته است اما من فکر می کنم بتوان از طریق مالیات و ثبت اجاره بها و نقل و انتقال الکترونیک بر این مهم نظارت کرد.

لازم بذکر است که بازار مسکن گاها طی یکی دو ماه بصورت صعودی بالا می رود که گاها در شهرستانهای کوچک با نرخ های بسیار عجیب و غریب بر می خوریم.

منبع: حرف رسا

نظرات بینندگان