کد خبر: ۱۱۲۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
مدیرجهادکشاورزی سپیدان خبرداد؛

کاهش مصرف آب با کاشت گلخانه ای

مدیرجهاد کشاورزی سپیدان از کشت گلخانه ای به عنوان راهی برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری در کشاورزی واشتغالزایی نام برد.

به گزارش  شیرازه، محمد بوستانی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سپیدان در گفتگو با خبرنگارماافزود: خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی از یک سو و برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی از سوی دیگر باعث شده اند تا سطح منابع آب دراین شهرستان کاهش یابد وتوسعه کشت گلخانه ای نقش قابل توجهی در کاهش مصرف آب را به همراه داشته باشد به طوری که انتقال محصولات آب بر همچون سبزی و صیفی به گلخانه ها به عنوان  یک راهکار مطمئن است که روز به روز در حال افزایش است.

بوستانی گفت:احداث گلخانه‌ها و تولید محصولاتی در این فضاها که هم سطح زیر کشت و مصرف آب را کاهش داده و هم باعث افزایش تولید می شود در راستای اقتصاد مقاومتی  نقش مهمی ایفا می‌کند و بدین منظور هر ساله میزان گلخانه‌ها ی این شهرستان رو به افزایش و طرح‌های بزرگی در این شهرستان  در حال انجام است

مدیرجهاد کشاورزی سپیدان به موقعیت جغرافیایی کشور اشاره و بیان کرد: ایران در یک کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارندگی یک سوم جهانی و میزان ظرفیت تبخیر آب سه برابر متوسط جهانی و بهره وری آب بسیار پایین است.

وی تصریح کرد: در عین حال میزان بهره برداری از آب های قابل استحصال بسیار بالا است و براساس استانداردهای اعلام شده از سوی فائو، کشورها حداکثر مجاز به استفاده از ۲۵ درصد آب هالی قابل استحصال هستند که این رقم در ایران بین ۸۰ تا ۸۵ درصد است.

به گفته بوستانی، بخش اعظمی از میزان آب های قابل استحصال در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد که باید صرفه جویی در دستور کار قرار بگیرد.

وی از کاهش 90درصدی مصرف آب با کشت گلخانه ای در شهرستان خبر داد و افزود: این مدیریت برنامه های مهمی برای مقابله با خشکسالی های اخیر در دست دارد که یکی از آن ها تغییر الگوی کشت است.

مدیرجهاد کشاورزی سپیدان خاطر نشان کرد این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی ویژه واقلیم مناسب ، مستعد کشت فضای بسته محصولات گلخانه ای است ومحصولات تولیدی روانه بازارهای مصرف در استان وخارج از استان می گردد ودر صورت اتخاذ تدابیر لازم از طریق مراجع ذی صلاح ،ظرفیت خوبی جهت صادرات وارزآوری این محصولات وجود دارد.

لازم به ذکر است کار برداشت  خیار گلخانه ای از سطح 96648 متر مربع از گلخانه های شهرستان  سپیدان در سه ماه اول سا ل 1396 انجام شده  و با اتمام عملیات برداشت 3273 تن خیار از گلخانه های این شهرستان جمع آوری و روانه بازارهای مصرف گردید.


منبع: مارگون

نظرات بینندگان