کد خبر: ۱۱۴۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۶

رکوردزنی مصرف بنزین متناقض با سیاست های یارانه ای

کارت های سوخت هیچ تاثیری بر روند افزایش یا کاهش مصرف بنزین ندارد و این کارت ها سیاست غلط دولت در راستای هدفمندی یارانه ها بود.

به گزارش شیرازه، جمهوری اسلامی ایران به  لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بر روی ذخایر نفتی فراوان جزء کشورهای مطرح در حوزه تولید فرآورده های نفتی است به طوری که بخش اعظمی از اقتصاد کشور را از طریق فروش فرآورده های نفتی تامین می شود.

یکی از فرآورده ایی که طی سالهای گذشته در حوزه عرضه در سطح کشوربا فراز و فرود هایی روبرو شد توزیع و مصرف بنزین است و مصرف بنزین در ماه های اخیر روند افزایشی و صعودی داشته که این مسئله با سیاست های یارانه ای مدنظر دولت تناقض دارد.

دولت تصور می کرد که با حذف سهمیه بندی در مصرف سوخت و بنزین تاثیر دارد اما نه تنها که مصرف کاهش پیدا نکرده بلکه روند افزایشی ۸ درصدی را در پیش گرفته است و کارت های سوخت یکی از سیاست های غلط دولت بود که در همان ابتدا با هزینه های فراوانی برای مردم مواجه شد و هیچ تاثیری جزء هزینه های اضافی نداشت و هم اکنون نیز این کارت ها بی ارزش است و یعنی بود و نبود این کارت ها هیچ تاثیری بر روند افزایش یا کاهش بنزین ندارد.

مردم باید سفر کنند و خودروها نیز باید سوخت مصرف کنند و لذا هیچ شخصی از رفاه و آسایش خود برای کاهش مصرف سوخت نمی گذرد و باید دولت به فکر راه های دیگری جهت اجرای سیاست های یارانه ای سوخت باشد و مصرف بنزین در سال ۹۵ حدود ۱۰۶ میلیون لیتر بوده در حالیکه در ۱۶ شهریورماه امسال از مرز ۱۰۵ میلیون لیتر عبور کرده است و این امر نشان می‌دهد که ما هنوز نتوانستیم مصرف بنزین را در کشور مدیریت کنیم و طبق آخرین گزارشات و آمارها ۶۷ میلیون لیتر بنزین مورد نیاز در پالایشگاه های کشور تولید و مابقی وارداتی هستند و لذا ضرورت دارد که مسئولین کشور در این خصوص برنامه ها و تصمیمات جدی را اتخاذ کنند تا مصرف بنزین در کشور مدیریت شود.

همچنین در کنار آغاز سال تحصیلی، باید به شروع ماه محرم و تعطیلات چند‌روزه آن در مهر ماه نیز توجه داشت. بر همین اساس می‌توان انتظار داشت مصرف بنزین در روزهای آینده همچنان در اوج قرار داشته باشد. با افزایش مصرف سوخت در روزهای سرد سال، با پدیده وارونگی هوا مواجه خواهیم شد که هر سال هزینه‌های درمانی بسیاری را برای دولت‌ به همراه دارد و تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان به شمار می‌رود.

 درحال حاضر با وجود سوخت جایگزین هر روز شاهد افزایش مصرف بنزین در کشور هستیم و اگر آنچنانچه قیمت گذاری پلکانی باشد جلوی مصرف بی رویه بنزین گرفته خواهد شد و لذا پیاده‌سازی مدل‌های قیمت‌گذاری تعیین نرخ براساس فوب خلیج‌فارس می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و سیستم نظارتی جهت جلوگیری از سوء استفاده گران در کشور وجود ندارد و این سرمایه عظیم و نعمت خدادادی در حال هدر رفتن است و باید بجای نگرانی از قیمت گران شدن بنزین باید این هزینه ها را برای ساختن یک واحد تجاری صرف کنیم تا هم به اقتصاد و هم اشتغال کمک شود.

 بدون شک نزدیک شدن قیمت جهانی بنزین با قیمت بنزین در ایران به نفع مسئولان حوزه نفت است و این مسئله سبب رشد نزولی قاچاق می شود چرا که برای قاچاقچیان دیگر این کار صرفه اقتصادی ندارد و  اگر چنانچه قیمت بنزین در ایران اسلامی تغییر نکند و ثابت باشد قطعاً در بازار جهانی قیمت کاهش می یابد و شاهد قاچاق معکوس هستیم چرا که قاچاقچیان به دنبال کسب سود و منافع هستند.

 در زمینه انرژی و سوخت، مصرف در کشور بسیار زیاد است و وضعیت سوخت در ایران به حدی وخیم شده است که به تدریج و حتی از سال های آینده ما از صادر کننده نفت به وارد کننده آن تبدیل خواهیم شد.

منبع: زرقونیا 

برچسب ها: زرقان ، بنزین ، فارس
نظرات بینندگان