کد خبر: ۱۱۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۴ مهر ۱۳۹۶
لاریجانی:

استقلال کردستان عراق تشنج جدیدی ایجاد خواهد کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استقلال کردستان عراق تشنج جدیدی ایجاد خواهد کرد، گفت: این سیاست صهیونیستهاست که می خواهند منطقه را شعبه شعبه کنند.
استقلال کردستان عراق تشنج جدیدی ایجاد خواهد کرد
 به گزارش شیرازه،علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از بازدید از نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در جمع خبرنگاران در خصوص استقلال کردستان عراق گفت: ما کشورعراق را کشور دوست و همسایه خود می دانیم، ما به خاطر جنگ طولانی که صدام علیه ایران انجام داد، مشکلات زیادی را تحمل کردیم و مشکلات زیادی برای ایران، عراق و منطقه به وجود آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمایتهایی از گروههای مختلف به ویژه شیعیان، سنی ها و کردهای عراق، گروه اتحادیه و گروه های دیگر که در اقلیم کردستان هستند، انجام دادیم.

وی اظهار داشت: گروه هایی که در اقلیم کردستان هستند دوستان ما هستند و به آنها کمک کردیم که دولت جدید عراق را در ساختاری دموکراتیک ایجاد کنند. از ابتدایی که آمریکاییها عراق را اشغال کردند به دنبال این بودند که قانون اساسی برای عراق بنویسند، در آن زمان ایران و مرجعیت عراق ایستادگی کردند. ما معتقد بودیم که ملت عراق، ملت رشیدی هستند و خودشان باید قانون اساسی تدوین کنند، در نتیجه پارلمان عراق، قانون اساسی تدوین و به تصویب رساند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه در یک دهه اخیر ما در کنار ملت عراق بودیم، گفت: ملت عراق صدمات زیادی از دولت صدام خورده بود، لذا به آنها کمک کردیم تا ساختار دموکراتیک ایجاد شود.

وی ادامه داد: دولت وحدت ملی هم در عراق شکل گرفت که رئیس جمهور از آن کرد بود و نخست وزیر از شیعیان و رئیس مجلس هم از اهل سنت؛ بر اساس ساختار دموکراتیک، دولت وحدت ملی شکل گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از همان زمان برخی از کشورهای بزرگ و کشورهای منطقه ای شروع به شیطنت کردند و تلاش کردند گروههای تروریستی را در عراق مورد حمایت قرار دهند، از این جهت هم ملت عراق مظلوم واقع شدند، زیرا به محض اینکه بر سرنوشت خود مسلط شدند، جریانهای تروریستی کشتار را آغاز کردند که آخرین این گروهها داستان داعش بود که با کمک برخی از کشورهای منطقه ای و قدرتهای بزرگ این گروه برخی از مناطق عراق را گرفت. بیش از سه سال طول کشید که مسئله داعش در عراق خاتمه پیدا کند.

لاریجانی گفت: به محض حمله داعش، دولت عراق و اقلیم کردستان از ما کمک خواستند، ما هم به دولت عراق و هم به اقلیم کردستان برای سرکوب داعش کمک کردیم. در آن شرایط بحرانی که داعش مرتب بخشهایی از عراق را می گرفت، هیچکس به دولت عراق کمک نمی کرد. ایران بود که در کنار دولت عراق و اقلیم کردستان قرار گرفت.

وی تاکید کرد: دستور مرجعیت، آیت الله سیستانی و صدور حکم جهاد موجب شد که جریان تروریستی داعش سرکوب شود.

لاریجانی تصریح کرد: آن چیزی که مایه تاسف است این است که هنوز ماجرای داعش در عراق تمام شده نیست. هنوز هویجه و مناطق دیگری در تصرف داعش هستند و تنها موصل آزاد شده است، در این شرایط بحث در مورد استقلال کردستان عراق مطرح شد.

رئیس مجلس با اشاره به رایزنی مقامات اقلیم کردستان با ایران گفت: به دوستانی که از اقلیم کردستان از گروههای مختلف به ایران آمدند به صراحت اعلام کردیم که این کار مجددا تشنج جدیدی در عراق به وجود می آورد. هنوز ماجرای تروریستی حل نشده، شما بحران جدیدی ایجاد می کنید.

وی با اشاره به برخی انتقادات اقلیم کردستان از حکومت مرکزی اظهار داشت: با حکومت مرکزی عراق هم صحبتهایی داشتیم، آنها هم گفتگوهایی با اقلیم داشتند، اما به نظر می رسد دسایس دیگری، تحریکاتی در کردستان انجام داد. دیروز ناراحت شدم از اینکه یکی از مقامات اقلیم کردستان از صهیونیستها تشکر کردند که صهیونیستها به ما کمک کردند.

لاریجانی تاکید کرد: این کار برای اقلیم کردستان دردسر ایجاد می کند. این کار مورد حمایت هیچ کشوری نیست، ما به هیچ وجه از تجزیه عراق حمایت نمی کنیم. تجزیه عراق و تجزیه سایرکشورهای منطقه را به مصلحت نمی دانیم، این سیاست صهیونیستهاست که می خواهند منطقه را شعبه شعبه کنند. این کار را نه برای عراق، نه برای کردها و نه برای بقیه اقوام به مصلحت نمی دانیم، زیرا ماجرای جدیدی در منطقه ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: به دوستانمان در دولت عراق اعلام کردیم ما در کنار دولت مرکزی هستیم، به هیچ وجه این رفتار اقلیم کردستان را نه به مصلحت خودشان و نه به مصلحت منطقه می دانیم و تجزیه طلبی در منطقه را نمی پذیریم؛ لذا موضع مجلس هم همین خواهد بود و ما هر گونه کمک به دولت مستقر را به صلاح ملت عراق می دانیم. عراق می تواند کشوری با افق بلند در منطقه باشد و ساختار دموکراتیک برخوردار باشد، لذا آزار دادن حکومت مرکزی و بحران سازی را به مصلحت نمی دانیم.
منبع: مهر
نظرات بینندگان