کد خبر: ۱۱۴۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۷ - ۱۱ مهر ۱۳۹۶
عضو گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

ارائه مراقبت های بهداشتی به 74درصد سالمندان فارس/ فرهنگسرای دوستدار سالمند ساخته می‌شود

اسداللهی با اشاره به اینکه مبلمان شهری شیراز دوستدار سالمند نیست، گفت: با معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز برای ساخت فرهنگسرای دوستدار سلامت رایزنی شده است.

ارائه مراقبت های بهداشتی به 74درصد سالمندان فارس/ فرهنگسرای دوستدار سالمند ساخته می‌شودبه گزارش شیرازه، قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته ملی سلامت سالمندان با اشاره به معرفی یکم اکتبر به نام روز جهانی سالمند، گفت: امسال به دلیل تقارن با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع)، دهم تا هفدهم مهر، به نام هفته ملی سلامت سالمندان نامگذاری شده است.

دکتر عبدالرسول همتی از افزایش جامعه سالمندی کشور بر اساس آمارهای رسمی خبر داد و افزود: در آمار مربوط به سال 75، جمعیت سالمند کشور برابر 6 و 6دهم درصد جمعیت بوده که این آمار در سال 95، به 10درصد رسیده است و این نشان دهنده مهار بیماری ها، افزایش امید به زندگی و ارتقای سطح سلامت است.

او با اشاره به خدمات رسانی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز به چهار میلیون و 200هزار جمعیت استان فارس که از این تعداد، 420هزار نفر سالمند هستند، ادامه داد: این جمعیت بی شک نیازمند خدماتی مانند مراقبت های بهداشتی، محیط های استاندارد در شهرها و مواردی از این قبیل هستند.

قائم مقام معاون بهداشتی دانشگاه، خدمات رسانی به سالمندان را نیازمند مشارکت اجتماعی بالا عنوان کرد و ضمن اعلام ارایه دست کم یک بار مراقبت بهداشتی به 74درصد سالمندان مورد پوشش دانشگاه، گفت: این مراقبت ها در زمینه هایی مانند فشارخون بالا، مراقبت و آموزش تغذیه، دیابت، مراقبت و افسردگی، چربی خون و موارد سقوط و زمین خوردن است.

پیگیری برای راه اندازی فرهنگسرای دوستدار سالمند در فارس

در ادامه عضو گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اطلاعاتی در مورد خدمات رسانی به سالمندان ارایه کرد و گفت: اختصاص یک روز در دنیا به سالمندان، گویای اهمیت این قشر از جامعه است که در کشورهایی مانند ایران، با اختصاص یک هفته ملی به این مناسبت، مورد توجه جدی قرار گرفته است.

دکتر عبدالرحیم اسداللهی بر ضرورت تلاش برای کاهش چالش های مربوط به جامعه سالمندی، در آینده کشور تاکید کرد و افزود: با توجه به تقسیم بندی کشور به دو نوار جغرافیایی شمالی و جنوبی، استان فارس در نوار جنوبی کشور، دارای یک موقعیت ویژه به دلیل افزایش رو به رشد جمعیت سالمندی است.

او با بیان اینکه 47درصد از مراجعه کنندگان به مراکز بهداشتی و درمانی، سالمندان هستند، از برنامه هایی مانند امضای تفاهم نامه با شهرداری شیراز برای ایجاد فرهنگسرای ویژه سالمندان خبر داد تا در این فرهنگسرا، مجموعه ای از خدمات در کنار یکدیگر به سالمندان به صورت ویژه ارایه شود.

اسداللهی گفت: غربالگری 256هزار سالمند در زمینه افسردگی، موجب شناسایی احتمال 9درصد ابتلا به افسردگی در سالمندان شده و این آمار، پایین‌تر از دیگر کشورهای جهان است.

این عضو گروه سلامت سالمندی دانشگاه سلامت سالمندان را مقوله ای چندمنظوره دانست که باید در تمامی ابعاد دیده شود و امکاناتی مانند "تله مدیسین" را که به مدد تکنولوژی های روز دنیا در حال توسعه است، امکانی رو به رشد برای ارایه خدمات به سالمندان، با توجه به پراکندگی جمعیت معرفی کرد.

امسال دهم تا هفدهم مهر، به نام هفته ملی سلامت سالمندان نامگذاری شده و به همین مناسبت، راهکارهای ارتقای سلامت سالمندان در زمینه هایی مانند تغذیه و مسایل درمانی، در کشور به سالمندان معرفی می شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان