کد خبر: ۱۱۵۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۴ مهر ۱۳۹۶

عروسک هایی از جنس اشتغال + تصاویر

زهرا نجات دارابی بانوی کار آفرین علاقه خاصی نسبت به بافندگی داشته و کارش را از 15 سال پیش با بافت لباس شروع کرده است.امروز با همکاری همسرش هشت نفر را بصورت ثابت و 15 نفر را بصورت پاره وقت و غیر مستقیم در شغل عروسک بافی مشغول به کار کرده است.
به گزارش شیرازه، سالانه جمعیت زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها به جمعیت بیکاران اضافه می شوند و آمار بیکاری در شهرستان هایی مثل داراب که از یک طرف خشکسالی گسترش پیدا کرده و از طرفی فاقد شرکت های صنعتی بزرگ است بسیار بیشتر از سایر نقاط کشور است اما هستند کسانی که با راه اندازی کارگاه های کوچک برای خود و همسالانشان شغل ایجاد کرده اند و روزگار می گذرانند.

زهرا نجات دارابی یکی از این کارآفرینان داراب است که در زمینه آموزش، بافت لباس و انواع عروسک فعالیت دارد. این بانوی کار آفرین علاقه خاصی نسبت به بافندگی داشته و کارش را از 15 سال پیش با بافت لباس شروع کرده است.امروز با همکاری همسرش هشت نفر را بصورت ثابت و 15 نفر را بصورت پاره وقت و غیر مستقیم در شغل عروسک بافی مشغول به کار کرده است.

این کارآفرین دارابی به خبرنگار داراب آنلاین گفت:  درحال حاضر کارگاه در منزل ما وجود دارد و به دلیل کمبود فضا نمیتوانیم افراد بیشتری را در کارگاه خود مشغول به کار کنیم. بازار اصلی فروش تولیدات ما نمایشگاه‌های صنایع دستی است که معمولا این عروسک ها مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.

این بانوی کار آفرین در نمایشگاه صنایع دستی متعددی شرکت کرده است و در جشنواره گل و گلاب روستای لایزنگان از توابع بخش رستاق شهرستان داراب غرفه ای برپا کرد  که تمامی محصولات تولیدی کارگاهش را که حدود هزار عروسک بود، در یک روز به فروش رساند.

وی افزود: در گذشته این عروسک هارا با دست می بافتیم که این کار زمان و انرژی زیادی را صرف خود میکرد و بسیار سخت بود. در نظر داشتم کاری کنم که این الگو را بر روی دستگاه بافتنی پیاده کنم تا سرعت ساخت این محصول بالا برود و فردی که برای اولین بار توانسته عروسک بافی را بر روی دستگاه بافتنی پیاده کند باشم.

وی در رابطه با عرضه محصولات بافتنی گفت: محصولات ما در شهر های شیراز، لار، جهرم، آباده، اصفهان، بندر عباس و کرج  عرضه می شود که حتی توانستیم توسط واسط، این عروسک را به خارج کشور نیز صادر کنیم.

 این بانوی کارآفرین با اشاره به مشکلات پیش رو می گوید: در مراحل دریافت وام کار آفرینی با مشکل ضامن مواجه بودم چون باید دو یا سه ضامن معتبر به بانک معرفی می‌کردم و امکان آن برایم فراهم نبود اما در بازدید فرمانده سپاه ناحیه داراب از کارگاه ما پنج میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم که با آن دستگاه بافندگی خریدم.

وی بافندگی را برای هیچکس غیر معقول ندانست و گفت: هنرجویی با مدرک فوق لیسانس داشتم که در اتاق عمل کار میکرد اما قسمتی از وقت خودش را به بافندگی اختصاص داده بود.


منبع: داراب انلاین
نظرات بینندگان