کد خبر: ۱۱۵۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۶
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

فرونشست زمین 60 روستای فارس را تهدید می‌کند/ جابجایی سه روستای فارس در گرو همکاری فرمانداری‌ها و منابع طبیعی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس گفت: برای جابجایی روستاها به همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه فرمانداری‌ها و منابع طبیعی نیاز است.
فرونشست زمین 60 روستای فارس را تهدید می‌کند/ جابجایی سه روستای فارس در گرو همکاری فرمانداری‌ها و منابع طبیعی

مصطفی هاشمی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، جزییات جابجایی روستاها را تشریح و تصریح کرد: سه روستای استان فارس که در سال‌های گذشته از رانش و فرونشست زمین آسیب های جدی دیده است جابجا می شوند، جانمایی کارشناسی برای این روستاها انجام شده است.

او با بیان اینکه مردم روستای کوه سفید داراب چندین سال است که تقاضای جابجایی دارند، اظهار کرد: روستای کوه سفید داراب و دیندارلوی فسا از فرونشست و افت آبهای زیرزمینی آسیب فراوان دیده اند در جانمایی جدید جابجا می شود، روستای کوه سفید به محل جدید و روستای دیندارلو در حاشیه روستای فعلی ایجاد می گردد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس گفت: همچنین روستای مشایخ شهرستان ممسنی که از پدیده رانش زمین آسیب دیده است در جانمایی جدید جابجا می شود.

هاشمی با ترسیم برخی از آسیب‌های وارد شده به این روستاها گفت: شکاف‌هایی به طول حدود 300 متر و عرض 2 تا 3 متر در روستای دیندارلوی بخش ششده و قره‌بلاغ شهرستان فسا ایجاد شده است که همه تاسیسات و زیرساخت‌های این روستا و خانه‌های روستایی را تهدید می‌کند از این رو جابجایی روستا الزام‌آور است.

این کارشناس زمین شناسی اضافه کرد: خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی استان فارس را با پدیده فرونشست زمین روبه‌رو کرده است، پدیده‌ای که وضعیت آن در شهرستان‌های داراب، نی‌ریز، فسا، استهبان و مرودشت نگران‌کننده است.

هاشمی با بیان اینکه در حال حاضر خطر فرونشست زمین 20 دشت استان فارس که شامل حدود 60 روستا می‌شود را تهدید می‌کند، گفت: یکی از روستاهای فارس که در معرض فرونشست زمین قرار گرفته روستای کوه سفید داراب است، بروز این پدیده سبب ایجاد ترک در دیوار منازل این روستا شده و احتمال ریزش خانه‌ها هم وجود دارد، از این رو جابجایی این روستا هم الزامی است.

او افزود: منطقه واگذاری زمین به مردم روستای کوه سفید مشخص است اما باید فرمانداری و منابع طبیعی محدوده زمین را مشخص کرده و در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند تا بتوانیم طبق قانون و مقررات کار نقشه‌برداری، تفکیک و واگذاری زمین را انجام دهیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه برای هر قطعه زمین مبلغ 17میلیون تومان وام کم‌بهره به روستاییان داده می‌شود، تأکید کرد: کار جابجایی روستاها فرآیندی چند ساله است که نیاز به همکاری سایر دستگاه‌ها در زمینه تامین آب، برق، گاز، مدرسه و سایر امکانات در محل جدید وجود دارد که در رأس همه آن‌ها فرمانداری‌هاست که باید به سایر دستگاه‌ها اعتبار بدهند تا بتوانند خدمات‌رسانی لازم را انجام دهند.

هاشمی درخصوص روستای دیندارلو فسا نیز توضیح داد: روستای جدید باید در حاشیه روستای فعلی ایجاد شود که اکنون زمین‌های زراعتی است و نیاز به موافقت مالکین و صدور مجوز تغییر کاربری از کشاورزی به مسکونی توسط امور اراضی دارد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن فارس همچنین درباره جابجایی روستای مشایخ شهرستان ممسنی گفت: شکست زمین مهمترین موضوع در این روستا است. گزارش‌های زمین شناسی حاکی از شکست زمین روستا در برخی مناطق است. اگر بارندگی‌های سیل آسا در منطقه رخ دهد، احتمال بروز خطر رانش و ریزش‌های بیشتر هم وجود دارد بنابراین انتقال این روستا هم الزامی است.

هاشمی گفت: زمین‌های روستای جدید مشایخ تفکیک و واگذار شده است اما منابع طبیعی از ساخت خانه در این زمین‌ها به دلیل وجود بافت جنگلی و برای جلوگیری از قطع درختان بلوط ممانعت می‌کند.

بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد مسئولین مربوطه باید برای مواجهه با بحران فرونشست زمین در فارس هرچه سریع‌تر اقدامات عملی انجام دهند. همچنین باید از ساخت و ساز جدید در 60 روستای در معرض تهدید فرونشست زمین به ویژه سه روستای ذکر شده جلوگیری نمود و کار جابجایی روستاها را از نهادها، ادارات و مدارس شروع نمایند هرچند به دلیل اختصاص نیافتن اعتبارات دستگاه‌های مختلف به نظر می‌رسد این اقدام سال‌ها طول خواهد کشید اما باید علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد و قبل از آنکه حادثه ناگواری رخ دهد راهکاری عملی اندیشید.

شهرستان فسا در 150 کیلومتری شرق شیراز، شهرستان داراب در 253 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و شهرستان ممسنی به مرکزیت نورآباد در 163 کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان