کد خبر: ۱۱۸۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶

تعطیلی تنها کمربندی نگین زاگرس در سایه بی تدبیری

متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از ساخت کمربندی جنوبی مرکز شهرستان بصورت نیمه کاره رها شده است و ورودی آن با خاک مسدود شده است وتنها کمربندی شهرستان تعطیل شد.

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان بدلیل قرارگرفتن در بین دومرکزاستان وداشتن تفرجگاهها وجاذبه های گردشگری بی شمار در فصول مختلف سال شاهد ترافیک سنگین در ورودی وداخل شهراست.

اما متاسفانه بعد از گذشت چندین سال از ساخت کمربند جنوبی مرکز شهرستان بصورت نیمه کاره رها شده است ودرورودی آن با چندین ماشین خاک پرشده است وبار سنگین ترافیک مسافران وگردشگران به روی دوش تنها خیابان اصلی شهر است که در برخی از روزها ترافیک سنگین ورفت وآمدهای بی رویه خودروها مردم ومغازه داران محلی رادلگیر کرده است.

امروزه توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان شهرها به صنعت گردشگری به عنوان یک استراتژی توسعه‌اقتصادی، فرهنگی‌، امنیتی و سیاسی بیش از پیش معطوف شده و آثار مثبت اقتصادی و فرهنگی آن مورد توجه جدی مسئولان قرار گرفته است و بسیاری از شهرها با بهره‌گیری از این صنعت به نقطه اوج اهداف مورد نظر دست یافته به نحوی که بیشترین درآمد خود را از طریق آن تامین می‌کنند.

شهرستان سپیدان با دارا بودن میراث کهن فرهنگی و یادمان‌های دیدنی، آب و هوای بسیار مطلوب و دلپذیر، مناظر بکر خدادادی، جاذبه های گردشگری طبیعی و آب های گرم و سرد معدنی و از همه مهمتر قرار گرفتن در مسیر جاده و ورودی استان های فارس وکهگلویه واصفهان جزء شهرستان های مستعد برای جذب گردشگران و توریست های داخلی و حتی خارجی است.

در حالی خیل عظیم مسافران و گردشگران زمستانی به مقصد استان و شهرستان سپیدان آغاز شد که در روزهای گذشته اغلب آنها از بار سنگین ترافیک در داخل شهر سپیدان، مهیا نبودن پارک‌ها و فضاهای سبز برای اسکان موقت، ترافیک سرسام‌آور شهری، نبود پارکینگ  به شدت گلایه کرده و از بی‌تفاوتی برخی از مسئولان در این باب ناراحتی‌شان را به اشکال مختلف بروز دادند.

یکی از مسافران عبوری از شهر اردکان با ابراز گلایه از ترافیک بسیار سنگین و سرسام آور داخل شهر به خبرنگار ما گفت: من سال های متوالی است که درفصول مختلف سال به این منطقه مسافرت می کنم اما هر بار در ترافیک سنگین داخل شهروخروجی آن گرفتار می شوم مسئله ای که با احداث جاده کمربندی می تواند به راحتی حل شود.

این  گردشگرمسیرهای داخل شهررا بسیار نامناسب دانست و گفت: بدلیل داشتن بافت قدیمی ووجود تنها یک خیابان ونبود کمربندی برای خروج از شهرستان همیشه دچار مشکل هستیم که بعد از سپری شدن چندسال این قضیه هنوز مرتفع نشده است .

در حالی مسئولان از حل این مشکلات سخن به میان آورد که به ادعای بسیاری از مسافران و گردشگران این مسائل هر سال پررنگ تر از سال قبل می شود به طوری که نه از پارکینگ و نه از معابر فرعی مناسب خبری بود.

 متاسفانه هر روز شاهد شنیدن خبر تصادفات جاده ای و کشته و زخمی شدن هموطنانمان هستیم بطوریکه برایمان عادی شده ، این تصادفات نیز برای مسئولین ما عادی و جز لاینفک زندگی مردم منطقه ما شده است .

برگزاری جلسه به تنهایی نمی تواند گره ای از مشکلات را حل نماید و باید درمیدان عمل شاهد حل موانع و تعریض این محور باشیم.محور اردکان به شیراز ویاسوج که این شهرستان را به مرکز دواستان وصل می کند، یکی از پرترددترین و پرخطرترین محورهای مواصلاتی استان فارس است بطوریکه تعداد همشهریان ومسافران را که درطول سال قربانی این جاده می شوند وحشتناک است.

تأمین وایجاد زیر ساخت ها، امنیت مسیر ها از مواردی هستند که می توان  با ایجاد آنان در مناطقی که ظرفیت گردشگری دارند شاهد توسعه این صنعت قرن بیست و یکمی در شهرستان سپیدان بود.برکسی پوشیده نیست که رونق گردشگری در سپیدان باعث ایجاد ده ها فرصت شغلی و به دنبال آن رفع بی کاری می شود و همچنین می‌تواند ازحداقل ظرفیت های مناطق گردشگری برای مردم منطقه در آمدزایی ایجاد کند.


اما متاسفانه باوجود ظرفیتهای بالقوه یاد شده این صنعت برخی از شرایط اولیه مورد بی توجهی و غفلت واقع  شده و به پوشه بایگانی تبدیل شده است.

این موضوع که برای چندمین سال متوالی رخ می‌دهد مسئولان تنها نظاره‌گر ورود و عبور خیل مسافران به شهرستان هستند این در حالی است که در صورت ایجاد زیرساخت های مناسب و جذابیت های گردشگری می توان با افزایش میزان ماندگاری گردشگران نسبت به افزایش درآمد های عمومی و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان اقدام کرد.

ساخت کمربندی جنوبی که با طرف هرینه های چندده میلیاردی گره از مشکلات وترافیک شهر حل نکرد است واتمام این پروژه عظیم در هاله ای از ابهام است وشاید قریب به 90در صد کار روبه اتمام است ولی چرا مسئولین فکری به حال اتمام این پروژه عظیم نمی کنند .حال چراورودی این کمربندی را مسدود نموده اند بدون اینکه حتی یک تابلو هشدار برروی آن نصب کنند .

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، فارس ، زاگرس
نظرات بینندگان