کد خبر: ۱۱۹۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

نخستین همایش گویش محلی اردکان برگزار شد

همایش گویش های محلی اردکان با حضور شاعران و ادبا و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در مجتمع فرهنگی و هنری اداره ارشاد شهرستان سپیدان برگزار شد.

به گزارش شیرازه، همایش شعر گویش محلی با هدف حفظ و ارتقای شعر گویش محلی، معرفی و شناسایی ظرفیت‌های ارزشمند شهر اردکان در عرصه شعر محلی و پاسداشت و ارج نهادن به سرایندگان و پدیدآوران آثار ادبیات بومی به میزبانی شهر اردکان برگزار شد. 

محمودی رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سپیدان در این همایش در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد سپیدان با اشاره به نقش بی بدیل زبان در پویایی جامعه اظهار داشت: زبان چه گفتاری و چه نوشتاری نقش مهم  و بی بدیلی در پویایی و نشاط جامعه داردویکی از راه‌های مهم برای حفظ و حراست از زبان فارسی، حفظ و نگهداری از گویش‌ها و لهجه‌های محلی است و برگزاری همایش‌های گویش‌های محلی از راه‌کارهای مهم حفظ گویش‌های محلی است.

رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی سپیدان افزود: علاوه بر ارشاد، تمامی افراد جامعه باید به حفظ گویش‌ها کمک کند و همانگونه که آثار مکتوب میراث ملی محسوب می‌شوند، میراث ملفوظ نیز همین گویش‌ها و لهجه‎ها هستند که برای حفظ آنها باید تلاش کرد.

وی حفظ گویش‌ها و لهجه‌ها را از وظایف مهم اهل هنر برشمرد و عنوان کرد: در دوره ای که جهانی شدن و صنعتی  یکپارچگی مطرح است، پرداختن به لهجه‌ها و گویش‌های محلی از ملزومات است تا در این دوره حفظ و نگهداری شوند.

محمودی مهمترین راه‌کار حفظ لهجه‌ها را آثار مکتوب دانست و عنوان کرد: یکی از مهمترین و کارآمدترین راه‌های حفظ و حراست از گویش‌های محلی آثار مکتوب همانند شعر و داستان است.

 درادامه احمد تجلی از شاعران وفرهنگیان شهرستان سپیدان با اشاره به اهداف برگزاری همایش شعر گویش‌های محلی اردکان اظهار کرد: حفظ و گسترش گویش‌های محلی، شناسایی و ظرفیت‌های اردکان به عنوان نگین زاگرس، حفظ و حراست از میراث زبانی با فکر باز و قلم رسا و آشنایی کامل با آداب و رسوم و لهجه‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

تجلی خاطرنشان کرد: به این منظور، همایش شعر گویش های محلی با هدف حفظ، گسترش و ارتقای شعر گویش های محلی، شناسایی ظرفیت های ارزشمندشهراردکان و آشنایی با شاعران گویش های محلی و پاسداشت سرایندگان، حافظان و پدیدآوران آثار ادبیات بومی در این شهرستان برگزار شد.

این شاعرگرانمایه سپیدان وشهراردکان را دارای استعدادهای فراوان فرهنگی، هنری، علمی و اقتصادی با زیرساخت های مناسب دانست و افزود: نیاز است با کمک و حمایت ویژه مسوولان زیرساخت ها در تمامی زمینه ها برای رفع نیازهای مردم و هنرمندان این شهرستان فراهم شود، چراکه سپیدان مستعد توسعه همه جانبه است.

 تجلی در این همایش گفت: زبان بومی ما برآیند گویش های محلی است و تکامل یافته این گویش ها است که باید از آن حراست و حفاظت کنیم و یکی از راه های گسترش و حراست از زبان ملی، حفظ و حراست از گویش های محلی است که در جای جای ایران با فرهنگ ها، آداب و سنن مختلف وجود دارد.

امیری دیگر سخنران این همایش سادگی، بی تکلفی و تاکید بر پایه های دینی و مذهبی را از ویژگی های مهم گویش های محلی در اردکان برشمرد و گفت: یکی از راهکارهای مهم برای حفظ گویش های محلی، مکتوب کردن آن است که در این زمینه، نقش خطیر شعرا خود را نمایان می کند.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این همایش ها علاوه بر معرفی و شناساندن این ظرفیت های فرهنگی، در پیشبرد اهداف بیش از گذشته موفق باشیم و بتوانیم میراث فرهنگی خود را برای نسل های بعدی حفظ و ماندگار کنیم.

امیری فرهنگ را عامل تداوم کلت ایران در طول سال‌ها دانست و تأکید کرد: ملت ما در طول قرن‌ها با مخاطرات و تهدیدهای گوناگونی مواجه شدند که فرهنگ مشترک آن‌ها عامل نجات ما و تداول فرهنگ ایرانی شده است.امروز این تلاش‌های گسترده فرهنگی نیاکان در قالب میراث فرهنگی متبلور شده است، عنوان کرد: این میراث فرهنگی سرمایه‌ای ارزشمند و بیانگر هویت این ملت بزرگ است که باید بکوشیم تا از این سرمایه اجتماعی به بهترین نحو ممکن برای آگاه‌سازی نسل‌های آینده ایرانی استفاده کنیم.

این محقق سپیدانی اضافه کرد:اردکان یکی از مراکز گویش های شمال فارس می باشد که درنقاط مختلف این استان شهرهای همجوار، به لهجه های مختلفی تبدیل شده است که اصل گویش اردکانی ،گویشی است که ریشه درگویش زبان باستان دارد.

 دراین مراسم تعدای از شاعران به قرائت شعر با گویش محلی اردکانی پرداختند .

منبع: مارگون

برچسب ها: همایش ، گویش محلی ، فارس
نظرات بینندگان