کد خبر: ۱۲۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷

چالش بزرگ کی روش در آستانه جام جهانی

زمان زیادی به آغاز جام جهانی 2018 باقی نمانده و تیم های حاضر در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان، خود را آماده حضور پرقدرت در روسیه می کنند.
به گزارش شیرازه تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی روش در حال آماده سازی برای حضور در جام جهانی است.

نگاهی به فاکتورِ «سرعت» در تیم ملی

گروه B جام جهانی با حضور تیم های اسپانیا، پرتغال، ایران و مراکش علی رغم داشتن جذابیت های فراوان، چندین چالش را پیش روی کادرفنی تیم ملی گذاشته که یکی از این چالش ها مسئله ی «سرعت» است.

بررسی ها مشخص می کند هر سه رقیب ایران در این آیتم شرایط به مراتب بهتری را نسبت به تیم ملی دارند و شاگردان کی روش برای مقابله با این تیم ها باید این مقوله را با وسواس و دقت زیادی پیگیری کند.

توجه ویژه به ضلعِ «سرعت» در مثلث تعیین جهت تمرینات

در مثلث سه گانه تعیین جهت تمرینات، سه ضلع قدرت، استقامت و سرعت مشاهده می شود که در ورزش فوتبال فارغ از بحث پست ها و به صورت برآیند، نقطه هدف توانایی های مورد نیاز، میان ضلع سرعت و استقامت حضور دارد. حال توانایی غالب اکثر فوتبالیستان ایرانی، کمی انحراف به سمت ضلع استقامت و تا حدودی قدرت دارد، تا مشخص شود به لحاظ سرعت مشکلاتی وجود دارد و در دستورالعمل های کلی طراحی تمرینات توجه به این ضلع ضروری است.

«سرعت»، خصوصیتی وراثتی

«وراثت» مهم ترین نقش را در تارهای عضلانی ای که در سرعت تعیین کننده هستند، دارد. به طور کل سرعت انفرادی ویژگی و خصوصیتی وراثتی است که با تمرین به طور ماکسیمم و در بهترین بستر، توانایی پیشرفت 12 درصدی در هر بازیکن را دارد. باید توجه داشت که این پیشرفت در بهترین شرایط و امکانات میسر می شود و مسلما با توجه به سخت افزارهای موجود در فوتبال کشورمان رسیدن به پیشرفت 12 درصدی، امری غیرممکن است.

با توجه به موارد عنوان شده، پیشرفت 4 الی 5 درصدی به واسطه تمرینات در سرعت انفرادی آماری معقول و در عین حال مطلوب برای فوتبال کشورمان محسوب می شود که این اتفاق تا حدود زیادی در تیم ملی افتاده و جای مانور کمتری را در ادامه راه می توان برای آن متصور شد.

توجه به ابعادِ دیگرِ «سرعت»

فوتبال جنبه های دیگری از سرعت را نیز شامل می شود. به عنوان مثال رسیدن به ایده آل ها در سرعت عمل، سرعت تصمیم گیری، سرعت عکس العمل ، سرعت پیش بینی، سرعت ادراکی و ... فوتبال تیمِ مورد نظر را به استاندارد ها نزدیک می کند. اما نکته قابل توجه در این خصوص، ضرورت کار کردن روی این مسائل در سنین پایه است. کشورهای عربی این رویه را چندین سال در تیم های پایه خود به کار گرفته اند و شاهد آن هستیم که رفته رفته سرعتِ فوتبال آنان رو به پیشرفت است. اما این مسئله در فوتبالمان کمتر به طور سازمان یافته و مستمر، پیاده شده و نمی توان با این شرایط انتظار پیشرفت های آنچنانی در تیم های بزرگسال داشت.

سرمایه گذاری روی موارد دیگر

یکی دیگر از راه حال های پیش رو، افزایش سرعت در انتقال ها و گردش توپ است که این موضوع هم در فاز هجومی و هم دفاعی، مورد توجه کادرفنی قرار گرفته که البته در ادامه قابلیت پیشرفت بیشتر نیز وجود دارد. استفاده از ابزارهایی که موجب می شود تیم در انتقال از حمله به دفاع و بالعکس سرعتِ اجرای بیشتری داشته باشد ، یکی از راه های کادرفنی برای رفع این نقیصه بوده.

تأکید کادرفنی به بازی تک ضرب و عدم انجام کارهای اضافه می تواند منجر به بهبود سرعتِ فوتبال ملی پوشان شود و استفاده از مهره هایی با چنین توانایی هایی، می تواند تیم ملی را به سوی رسیدن به این هدف یاری کند.

استفاده از لژیونرهایی که در شرایط استاندارد تری فوتبال خود را دنبال می کنند، یکی دیگر از راه حل های کی روش بوده که در سالیان گذشته در تمامی زمینه ها منجر به پیشرفت کیفیت فوتبال تیم ملی شده است.

با تمامی این تفاسیر، افزایش سرعت فوتبال تیم ملی ضروری به نظر می رسد و باید دید تا شروع جام جهانی ملی پوشان در این خصوص به چه شرایطی می رسند.


نظرات بینندگان