کد خبر: ۱۲۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۳ - ۲۰ مهر ۱۳۹۷
در آئین بهره برداری از دو ایستگاه متروی شیراز مطرح شد:

امروزه در نظام شهری با سندروم کلانشهری مواجه هستیم/ یکی از ایستگاه های خط یک متروی شیراز مشکل تملکی دارد/ شهرداری وارث بدهی های مدیر قبلی

معاون عمرانی وزیر کشور با اعلام اینکه امروزه در نظام شهری با سندروم کلانشهری مواجه هستیم، گفت: سندروم کلانشهرها مشکل و مانعی است که بر سر راه توسعه متوازن و عادلانه شهری قرار دارد.
امروزه در نظام شهری با سندروم کلانشهری مواجه هستیم/ یکی از ایستگاه های خط یک متروی شیراز مشکل تملکی دارد/ شهرداری وارث بدهی های مدیر قبلیبه گزارش شیرازه، آئین بهره برداری از 2 ایستگاه فرصت شیرازی و غدیر در خط یک قطار شهری همزمان با سالروز بهره برداری از مترو در کلانشهر شیراز پیش از ظهر پنج شنبه (19 مهر) با حضور معاون عمرانی وزیر کشور و مقامات استانی و شهری برگزار شد.

معاون عمرانی وزیر کشور در ابتدای سخنان خود به ارائه مطالبی در خصوص ماموریت های حوزه عمرانی وزارت کشور پرداخت و گفت: وزارت کشور یکی از وزارت خانه های پرکار کشور است که ماموریت های متنوعی دارد.

مهدی جمالی نژاد با بیان اینکه بیش از 76 درصد جمعیت ایران شهرنشین و مابقی روستانشین هستند، اظهار داشت: بحث نظام شهری تمام اقدامات و دغدغه های کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اعلام اینکه امروزه در نظام شهری با سندروم کلانشهری مواجه هستیم، افزود: سندروم کلانشهرها مشکل و مانعی است که بر سر راه توسعه متوازن و عادلانه شهری قرار دارد و باعث شده که بسیاری از روستاها، شهرهای میانی و کوچک خالی از سکنه شوند و به سمت شهرهای بزرگ هجوم بیاورند.

معاون عمرانی وزیر کشور، انتظام بخشی شهری و توسعه متوازن در استان های مختلف کشور را بسیار مهم و حیاتی دانست و با اشاره به موضوع افزایش جمعیت گفت: این موضوع یکی از سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب است که باید در کنار آن به توسعه متوازن و ارائه خدمات عادلانه وجود داشته باشد.

جمالی نژاد اظهار داشت: کلانشهرها در حال حاضر با مشکلات خاص خودشان از جمله آلودگی هوا و آسیب های اجتماعی درگیر هستند که باید برایشان برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری ها در گذشته تنها خدمات رسانی شهری از جمله تمیز نگاه داشتن شهر بود، اذعان داشت: امروزه رویکرد شهرداری ها تغییر کرده و علاوه بر مسئولیت های خدماتی و عمرانی که در گذشته داشته اند به سمت مسائل اجتماعی و فرهنگی رفته اند.

معاون عمرانی وزیر کشور حرکت به سمت شهر دانش ‌بنیان برای کلان ‌شهرها را ضروری عنوان کرد و گفت: شهرداری ها به سمت بحث های زیست محیطی، پیاده راه محور بودن، شهر سبز، شهر دوستدار کودک و سالمند و غیره رفته اند.

جمالی نژاد اظهار داشت: در زیر ساخت‌ های ترافیکی کارهای بسیاری صورت گرفته است و در 9 کلان شهر کشور اقدامات زیادی از سوی معاونت عمرانی انجام شده است.

وی از مصوب شدن 840 کیلومتر خط ریلی سخن گفت که 293 کیلومتر آن در حال بهره‌ برداری است و مطرح کرد: سفرِ 824 میلیون نفر در سال با حمل و نقل ریلی عدد قابل ملاحظه ای است و با ورود دو هزار واگن مشکل کلان‌ شهرها حل خواهد شد.

شعار انسان محوری، بدون برنامه کم معنا است
استاندار فارس با اشاره به بخشی از شعار شهرداری مبنی بر انسان محوری، گفت: این شعار بسیار برجسته، مناسب و ضرورت امروزی کلانشهرهای ما است که البته الزاماتی دارد و قطعا شهردار و شورای شهر برنامه هایی در این خصوص تبیین و تعریف کرده اند.

اسماعیل تبادار با اظهار اینکه این شعار بدون الزامات و برنامه نتیجه نخواهد داشت، بیان کرد: تعیین شعار بدون توجه به برنامه اش کم معنا است.

وی با اعلام اینکه مطمئنا با برنامه ریزی جامع و رعایت الزامات می توانیم به بخش زیادی از نگاه مناسب برسیم، افزود: همه مطالب در پی الزامات و مولفه های رسیدن به زیست در کلانشهرها است که از جمله مهمترین موضوع ها نگاه به مسائل زیست محیطی است.

تا بوده همیشه شهرداری بدهکار بوده است
استاندار فارس بیان کرد: نگاه به زیست محیطی در حمل و نقل شهری، هوای پاک و کمبود ترافیک، آلودگی، شهر بدون تکدی گری، رفتار اجتماعی متناسب و رعایت حقوق شهروندی ای نگاه های مهمی سات که باید مورد توجه قرار گیرد اما اکنون به مولفه که ذکر شده می پردازیم.

تبادار با اشاره به افتتاح دو ایستگاه قطار شهری شیراز، گفت: این دو ایستگاه با مبلغ 100 میلیارد تومان افتتاح شده است و جمعیتی که از مترو استفاده می کنند از 60 هزار به 70 هزار نفر افزایش پبدا کرده است.

تبادار با اظهار اینکه به مطالب موجود در شهرداری واقف هستم اما همیشه به شورا و شهرداری گفته ام که تا بوده همیشه شهرداری بدهکار بوده است.

وی با اعلام اینکه در نوجوانی و جوانی شهردار بوده ام و به فعالیت های شهرداری آگاه هستم، افزود: همیشه شهرداری مطالباتی از گذشته دارد که این ها با فراز و نشیب همراه است.

استاندار فارس اظهار داشت: 3 الی 4 هزار میلیارد تومان بدهی بحثی است که باعث شده بود شهردار در وسواس باشد که آیا باید پروژه های قبل را در اولویت داشته باشد، یا پروژه های جدیدی را تعریف کند.

تبادار پیرو تاکید رجبی درخصوص توجه به حوزه مسکن گفت: مهمترین زمینه اشتغال را در امر مسکن می دانم اما در کنار این موضوع امر سرمایه گذاری و در اختیار گرفتن بخش خصوصی است به جد انتظار دارم اعضای شورا و شهردار به این مقوله توجه ویژه ای داشته باشند.

وی اظهار داشت: بدون اغراق می گویم نگاهم در فارس دقیقا مبتنی به بخش خصوصی بوده است، تصریح کرد: باید تلاش کنیم حتما از زمنیه های فاینانس و همکاری بخش خصوصی بهره ببریم.


یکی از ایستگاه های خط یک متروی شیراز مشکل تملکی دارد
شهردار شیراز اظهار داشت: در در بحث حمل و نقل شهری برنامه ای که شورای شهر و شهرداری دنبال تحقق آن هستند تلاش کرده ایم که خط دو و عملیات خط سه را به عنوان پروژه اثرگذار دنبال کنیم.

حیدر اسکندپور با بیان اینکه در خط دو قطار شهری شیراز حدود 5 کیلومتر حفاری شده و بخشی نیز ریل گذاری شده است، گفت: برای اینکه بتوانیم بهره برداری از خط دو را زودتر انجام بدهیم ایستگاه ها را کمتر کرده ایم.

وی افزود: خط دو از جنوبی ترین قسمت شهر (میانرود) تا مرکز شهر (میدان امام حسین؛ ستاد) ادامه دارد که این پروژه ان شاءالله تا سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: هنوز خط یک کامل نشده و دو ایستگاه دیگر باقی مانده است که یکی از این ایستگاه ها هنوز مشکل تملک دارد.

وی با تاکید بر اینکه به کمک دولت و سرمایه گذاری نیاز داریم، تصریح کرد: پروژه قطار شهری در کاهش چشمگیر ترافیک اهمیت بسیاری دارد.

شهرداری و شورای شهر توانسته گذرگاه و گردنه بدهی را طی و مدیریت کند/شهرداری وارث بدهی های مدیر قبلی شهرداری
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه شهرداری و شورای شهر بحمدلله توانسته یک گذرگاه و گردنه را طی و مدیریت کند، گفت: این مطلب مهمی است و خیلی زودتر باید به آن پرداخته می شد که فرصتی نبود و ما هم نبودیم.

فرج الله رجبی با بیان اینکه وقتی که شورای شهر و شهردار این مسند را به دست گرفتند و این وظیفه را شروع کردند، اظهار داشت: به دلیل اینکه در ریز و جزئیات دقیق تر مطلع هستیم می دانیم که شهرداری هزاران میلیارد تومان بدهکار است.

وی افزود: اگر شورا و شهرداری در همان ابتدا می آمدند می گفتند که ما وارث میلیاردها تومان بدهی هستیم و برچسب بهانه تراشی برای کار نکردن می خوردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت:  برخی می گفتند این ها نمی توانند کار کنند و بدهی را بهانه می گفتند.

رجبی با اظهار اینکه سکوت در این باره توقع مردم را بالا می برد، گفت: بالاخره مردم در یک دوره ای دیده بودند چند پروژه زیرگذر و تونل اجرا شده ولی در جریان بدهی های این پروژه ها نبودند.

وی تصریح کرد: شهرداری وارث همان پروژه هایی بود که افتتاح شد؛ بسیاری از پیمانکاران مطالباتشان درباره شهرداری بود و به بانک ها معرفی شده بودند.

نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ممکن است شما پول به پیمانکار را دو ماه به عقب بنیدازید منتها بدهی به بانک را نمی توان به عقب انداخت.

وی افزود: به شهردار و شورا تبریک می گویم چرا که شما توانسته اید آن موج بزرگ کوبنده بدهی را مدیریت و این گردنه را طی کنید.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه شهرداری و شورای شهر بحمدلله توانسته یک گذرگاه و گردنه را طی و مدیریت کند، گفت: این مطلب مهمی است و خیلی زودتر باید به آن پرداخته می شد که فرصتی نبود و ما هم نبودیم.

رجبی با بیان اینکه بدهی ها سر جایش است ولی شما توانستید بدهی ها را مدیریت کنید، گفت: در شهر که می گشتم دیدم پروژه های دیگر را هم تمام کرده اید و در وقت خودش از آنها نیز رونمایی خواهید کرد.

نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما تا زمانی که قانون درآمد پایدار شهرداری ها را نتوانیم به تصویب برسانیم و روشن کنیم که شهرداری ها از چه محلی می توانند به طور مستمر درآمد داشته باشند تنها بستر و کانال درآمدشان بحث ساخت و ساز است.

وی تصریح کرد: دولت باید برای مطالباتی که داریم، بخش مسکن را راه اندازی کند چرا که دولت اگر نتواند این بخش را فعال کند به هیچ وجه قادر نخواهد بود آن وعده هایی که درباره اشتغال به مردم داده است را جبران کند.

رجبی گفت: شاکله و درگیری اقتصاد ما و بخش ساخت و ساز مسکن بگونه ای است که اگر این بخش فعال شود می توانیم در حوزه های نیروی انسانی که تعداد بسیار زیادی در حوزه ساخت و ساز، فعال باشیم.

قیمت مسکن بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی 60 درصد گران شده است
نماینده مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه 5 سال از شروع فعالیت دولت می گذرد و به نظر من این غفلتی است که جایز نیست، بیان کرد: باید بخش مسکن را به عنوان یک راهبرد بپرورانیم.

وی تصریح کرد: چرا پول مردم باید صرف ارز و سکه ای که نوسان دارد شود و شما بی خبر از اینکه بسیاری هفته گذشته در چهارراه استانبول برای نوسانات بازار ارز داشتند سکته می کردند چرا این پول ها نباید به بخش مسکن وارد نشود.

رجبی بیان کرد: قیمت مسکن بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی 60 درصد گران شده است که این ها به عدم صدور پروانه های ساختمانی می گردد و بخش مسکن عملا در رکود سپری می کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: تعداد پروانه های صادر شده با کاهش شدید روبرو بوده که باید به این موضوع رونق بخشید.

رجبی با تاکید بر اینکه تا قانون جدیدی مشخص نشود و منابع پایدار شهرداری ها ایجاد نشود وضعیت این مجموعه شهری به همین گونه خواهد بود، درخصوص پرداخت حقوق کارکنان شهرداری گفت: شهرداری باعث شده که مشکلی در پرداخت حقوق ها نداشته باشیم ولی در خیلی از شهرهای بزرگ ما این مشکل را داریم.
نظرات بینندگان