کد خبر: ۱۲۵۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷

تملک زمین برای توسعه پروژه های شهری مشکل شهرداری ها/رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شیراز: شهروندان گاهی در بحث تملک با قیمت های کارشناس دادگستری نیز مقاومت می کنند

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز گفت: شهروندان گاهی بجای اینکه در آباد کردن شهر کمک کنند بر خلاف این سیر حرکت می کنند و حتی در مواجهه با قیمت های کارشناس دادگستری نیز مقاومت می کنند.
تملک زمین برای توسعه شهری مشکل شهرداری ها/رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شیراز: شهروندان گاهی در بحث تملک با قیمت های کارشناس دادگستری نیز مقاومت می کنند
به گزارش شیرازه، شهرداری شیراز از دیرباز تاکنون به سمت ساخت و ساز شهری تحت عنوان توسعه شهری روی آورده است، در مدیریت های مختلف شاید به ظاهر رویکردهای متفاوتی را شاهد باشیم اما آنچه که واضح است عمران محور بودن شهرداری است.
پروزه های عمرانی مختلفی تاکنون ساخته شده و بسیاری دیگر در دست اقدام است. یکی از مسائلی که در این ساخت و سازها همواره مشکل ساز بوده و تبدیل به گره بزرگی شده موضوع تملک زمین در محل پروژه ها است. بارها شنیده شده که مراحل ساخت و تکمیل پروژه ای از نیمه گذشته اما مسئله تملکی اش همچنان پابرجا و شهرداری به دنبال حل آن است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز هفدهم مهرماه در جمع خبرنگاران بیشترین مشکلات پروژه های شهری را مربوط به بحث تملک عنوان کرده و می گوید: پروژه ای وجود دارد که تقریبا به اتمام رسیده است منتها همچنان تملک به صورت کامل صورت نگرفته است!

شهردار شیراز بیستم مهرماه در آئین بهره برداری از دو ایستگاه قطار شهری شیراز اعلام می کند که هنوز خط یک متروی شیراز کامل نشده و دو ایستگاه دیگر باقی مانده است که یکی از این ایستگاه ها هنوز مشکل تملک دارد.

عدم تملک به موقع و ناهماهنگی های موجود گاها اینگونه مسائل را قضایی می کند و شاهد ورود حجم زیادی از پرونده های مختلف شهری در دادگستری هستیم.

شاید بتوان به ناهماهنگی موجود و یکپارچه مدیریت نشدن شهر نیز اشاره کرد اما به نظر می رسد لازم است پیش از اداره واحد شهری سراغ یک بازنگری اساسی در نظم و نحوه انجام پروژه های مختلف برویم و برنامه ریزی منسجم تری وجود داشته باشد تا در اجرای پروژه ها، تملک و دیگر مسائلی که لازمه و پیش زمینه ساخت و سازها و توسعه شهری است شهرداری بیش از این به مشکل برنخورد.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز در گفتگو با شیرازه، درخصوص اینکه چرا اکثر پروژه ها مشکل تملکی دارند و علت اینکه شهرداری ابتدا ساخت پروژه را آغاز می کند و سپس به موضوع تملک می پردازد، حجم بالای پروژه و وسیع بودن آن را علت این مسئله دانست و گفت: به عنوان مثال در پروژه ای که می بایست 400 مترمربع زمین تملک شود چگونه می توان اول بحث تملک را داشت و بعد از آن برای ساخت و ساز اقدام کنیم.

کریم شکوهیان در پاسخ به اینکه در اکثر پروژه این مشکل که تبدیل به معضلی برای شهرداری شده وجود دارد و بخشی از طلب های شهرداری با این مشکل گره خورده است، بیان کرد: این بحثِ قابل تاملی است، شهردار نیز به دنبال این است که ابتدا تملک صورت گیرد سپس برای ساخت پروژه ها اقدام شود.

وی با اظهار اینکه خدمات روزانه شهرداری باید سر جای خود باشد، نمی شود زباله ها از درب منازل جمع آوری نشوند و یا خدمات این چنینی نباشد، افزود: روز به روز خودروهای بیشتری تولید و وارد می شوند و ما نمی توانیم خیابان هایمان را توسعه ندهیم.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز گفت: با نگاهی به ظرف 10 سال اخیر در حوزه تولید و واردات خودرو متوجه خواهیم شد که ما اگر بخواهیم در ابتدا به موضوع تملک بپردازیم و بعد برای ساخت پل، زیرگذر و غیره اقدام کنیم شاهد به هم ریختگی خواهیم شد چرا که شهر به حد انفجار رسیده است.

شکوهیان اظهار داشت: ما اگر زیرگذرهای کنار رودخانه را نزده بودیم الان امکان عبور و مرور از خیابان زند و فردوسی با مترو نیز امکان پذیر نبود لذا باید به این اولویت بندی ها توجه کنیم و توسعه شهری و اقدامات تملکی به صورت همزمان انجام شود.

شیرازه؛ تفکیک وظایف قسمت های مختلف شهرداری اعم از مناظق، ادارت، معاونت، سازمان و مدیریت های مختلف هر کدام مسئولیت های تعریف شده ای دارند که اگر همه این بخش ها تنها با نظم و هماهنگی فعالیت های خود را داشته و مسئولیت هایشان را انجام بدهند دیگر احتیاجی برای اهم و فی الاهم کردن در بحث مهم عمران و تملک نخواهد بود.

به نظر می رسد اینگونه مسائل و گیر و گرفت های موجود در خدمات دهی و توسعه شهری با یک ناهماهنگی در میان بخش های مختلف مجموعه شهری شرایط نامتوازنی را به بار آورده که لازمه آن تامل بیشتر و برنامه ریزی مشخصی توسط شهردار شیراز است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز با مطرح کردن بحث زیاده خواهی شهروندان در قیمت زمین هایشان، اظهار داشت: در طول حدود دو دهه از فعالیت خود در مجموعه شهرداری بارها شاهد پروژه هایی بوده ام که شهروندان از گذشته تاکنون قیمت های هنگفتی بر روی زمین های خود می گذارند که نهایتا این موضوع با اجبار در پروسه دادگاهی قرار می گیرد.

شکوهیان بیان کرد: شهروندان گاهی بجای اینکه در آباد کردن شهر کمک کنند بر خلاف این سیر حرکت می کنند و حتی در مواجهه با قیمت های کارشناس دادگستری نیز مقاومت می کنند لذا دادگاه مجبور می شود بگوید قیمت تعیین شده توسط دادگستری به حساب دادگستری واریز شود و تملک با مجوز قانونی صورت گیرد.

به گزارش شیرازه، یک شهر انسان محور در کالبد و سخت افزار هایی مانند خیابان، پیاده رو و سایر زیرساخت ها خلاصه نمی شود. شهر انسان محور شهری است که با روح انسان ها ارتباط برقرار نموده و به این منظور زیرساخت های شهری را به خدمت می گیرد.

مسیر توسعه و چشم انداز شهرسازی، شهرهای بزرگ دنیا بر مبنای شهری انسان محور تعریف شده است. شیراز شهری خودرو محور است، که شهردار و شورای شهر شیراز وعده داده اند تا این شهر را تبدیل به یک شهر انسان محور کنند اما همچنان طرح های بر زمین مانده بسیاری وجود دارد و آنچنان شیراز با ساخت و ساز و عمران عجین شده که شهرداری همچنان برای مدیریت خودروها خود را موظف به ساخت زیر گذر و روگذر می داند و خودروها، این غول های آهنین که زیبایی ها و سرسبزی شیراز را با سرعتِ تمام می بلعند ناخواسته تعیین کننده سمت و سوی مدیریت بودجه کلان شهرشیراز شده اند.

این در حالی است که با کمی تغییر در زوایه دید در نحوه مدیریت شهری می توان به عنوان مثال ترافیک را مدیریت کرد نه اینکه خودروها را از خیابانی به خیابان بعد و یا به روی پل ها هدایت کرد که با این وضعیت در آینده ای نه چندان دور نه فضایی برای ساخت پل وجود خواهد داشت و نه می توان ترافیک هدایت شده به سمت زیرگذرها را مدیریت کرد.

امید است بیش از پیش نظرات کارشناسی و بهره برداری از نظرات مشاوران برجسته و افراد صاحب نظر در نحوه مدیریت مورد استفاده قرار گیرد و مدیریت هماهنگ در مجموعه شهرداری شیراز اتفاق بیفتد تا خدمات رسانی با نظم و انسجام بیشتری صورت گیرد.
نظرات بینندگان