کد خبر: ۱۳۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس در گفتگو با شیرازه:

شکل گیری و بقای انقلاب، از مساجد بود/ حفظ مساجد، مساوی است با مقابله با نظام سلطه و استکبار جهانی

حجت الاسلام حاجیزاده، شکل گیری و بقای انقلاب اسلامی را از مساجد دانست.

حجت الاسلام حاجیزاده نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس در گفتگو با شیرازه، گفت: علت انتخاب روز آخر مرداد به عنوان روز جهانی مساجد، این است که یک تفکر و جریان فکری خاصی در آمریکا شکل گرفت به عنوان "مسیحی صهیونیستی" که اعتقاد دارند یکی از شرایط ظهور عیسی مسیح، تخریب مسجدالاقصی است. بر همین اساس مسجدالاقصی در آخرین روز از مرداد 1348 به آتش کشیده شد و به همین مناسبت این روز، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

شکل گیری و بقای انقلاب، از مساجد بود/ حفظ مساجد، مساوی است با مقابله با نظام سلطه و استکبار جهانی

وی یادآور شد: مسجدالاقصی قبله اول مسلمین و معراج پیامبر است و اقامه نماز خیلی از پیامبران بزرگ در این مسجد اتفاق افتاده است، به همین دلیل این مسجد از قداست خاصی در میان مسلمانان و پیروان همه ادیان الهی برخوردار است و الآن هم از نظر درجه اهمیت برای مسلمین، بعد از مسجد الحرام و مسجدالنبی قرار دارد.

نقش مساجد در صدر اسلام

نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس با بیان اینکه مسجد در صدر اسلام، نقش اولیه در جامعه را داشت تصریح کرد: فلسفه مسجد، تنها نماز و عبادت نیست، بلکه جایگاه ارزشمندی است که کارکردهای مختلفی داشته است. مثل تبیین و رصد آسیب های اجتماعی و پیشگیری.

به گفته حاجیزاده، در واقع در صدر اسلام، مسجدالنبی مرکز اداره جکومت اسلامی و محل مراجعه سران قبایل و کشورها مختلف برای دیدار با پیامبر بود. همچنین وی تعلیم و تربیت، آموزش قرآن و دیگر آموزش های لازم، و همچنین آموزش نظامی و برنامه ریزی و اعزام نیرو برای حضور در جنگ ها، خدمات درمانی و پزشکی، رصد و پیگیری رفع مشکلات مردم و مستمندان، از دیگر کارکردهای مسجد در زمان صدر اسلام بود.

نقش مساجد در انقلاب ایران

وی با یادآوری اینکه مساجد در زمان قبل از انقلاب، مکان مبارزه با ظلم و ستم شاهنشاهی بود، اظهار داشت: اگر مبارزه ای هم وجود داشت، بی شک از مسجد سرچشمه می گرفت و اگر مسجد نبود، قطعا این همدلی و اتحاد هم شکل نمی گرفت.

به گفته نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس، مساجد در قبل از انقلاب هم در مقوله هایی همچون آموزش آموزه های دینی و فراگیری تعالیم اهل بیت(ع)، و مباحث سیاسی ورود می کرد. در واقع شکل گیری و بقای انقلاب، از مساجد بود. برنامه ریزی برای حضور در راهپیمایی ها، تهیه پلاکاردها، و مهمترین سخنرانی ها، در مساجد اتفاق می افتاد و همه نگاه مردم به مساجد بود. آن صحبت و سخن و فریادی که از مساجد بلند می شد، مردم با تمام وجود می پذیرفتند و در آن مسیر برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی قدم برمی داشتند.

نقش مساجد در پس از انقلاب و جنگ تحمیلی

حاجیزاده با بیان جمله ای از امام راحل(ره) که فرمودند: "مساجد سنگر است. سنگرها را حفظ کنید." گفت: این جمله، بیان نگرش حضرت امام (ره) است و امروزه یکی از اهداف اساسی دشمن، ضربه زدن به مساجد و دورکردن مردم از مساجد است؛ چون می دانند حضور در مساجد، اعتقادآفرین است، لذا اصرار دارند که مردم مساجد را رها کنند و متاسفانه تا کنون، توفیقاتی هم در این راه داشته اند و بعضی از جوانان از مساجد دور شده اند. پس باید تدبیر کرد تا بتوانیم جوانان را باز به مسجد برگردانیم.

به گفته نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس، مساجد از بدو انقلاب تا کنون، نقش اساسی صیانت از انقلاب و آمارن های انقلاب را داشته اند.

حاجیزاده، یکی از مهمترین نقش مساجد را شکل گیری بسیج در مساجد است که پس از دستور امام به شکل گیری بسیج، مساجد محور این اتفاق شدند و اعزام بسیجیان به جبهه ها در هشت سال دفاع مقدس و مقاومت در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی، در بحران ها و فتنه ها، از همین مساجد شکل گرفت.

وی افزود: شکل گیری اردوهای جهادی، حضور و ساماندهی جوانان برای کمک در مواردی مثل سیل، زلزله، حتی در همین زمان هم در مساجد شکل می گیرد و این نشان دهنده عظمت و بزرگی مسجد است که می تواند محور باشد و می تواند مقتدرانه در همه برنامه های ما نقش آفرینی کند.

سنگر بودن مساجد در این برهه از زمان

نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس، با تأکید بر اینکه مساجد باید پایگاه های جذب باشند، نه دفع مردم از انقلاب اظهار داشت: امروزه برای حفظ مقام و موقعیت مساجد در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، حضور آگاهانه در مساجد، حفظ حرمت مردم، خاصه جوانان و نوجوانان توسط متولیان مساجد، و برنامه ریزی صحیح جهت جذب حداکثری اقشار مختلف به سوی مسجد، از کارهایی است که باید انجام شود.

تقویت و محوری کردن مساجد در بیانیه گام دوم انقلاب

حاجیزاده با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری صادر شده، تصریح کرد: تبیین و تبلیغ این بیانیه و اجرایی کردن آن، برای همه ما فرض و تکلیف از طرف ولی امر مسلمین است و بار شرعی و قانونی دارد و همه ما مکلف به تحقق آن هستیم و توجه به امور معنوی، یکی از این خواسته های ولی امر است که تحقق آن، باید در مساجد باشد.

وی ادامه داد: برای تثبیت و ماندگاری انقلاب اسلامی باید برنامه ریزی کرد و مساجد را از لحاظ مختلف تقویت نمود تا به گسترش معنویت در جامعه و در نتیجه حفظ انقلاب اسلامی کمک کرده باشیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس تصریح کرد: اگر نیم نگاهی به بیانیه گام دوم انقلاب داشته باشیم به عنوان یک منشور شرعی و قانونی، می توانیم با محوریت قرار دادن آن، در مساجد برنامه ریزی کنیم تا موجبات جذب جوانان و تقویت بنیه های معنوی و اعتقادی جوانان را فراهم کنیم.

خدمات دهی مساجد به محلات

وی با یادآوری اینکه مساجد همواره محور خدمات دهی در محلات بوده اند اظهار داشت: در مساجد، از جهات مختلف می توان خدمات دهی کرد.

به گفته حاجیزاده، مسائل آموزشی، علمی، نظامی، سیاسی، اجتماعی، تربیتی، حتی مباحث ورزشی و درمانی، رفع مشکلات اقتصادی محرومین محل، از کارکردهایی است که میتوان از مسجد انتظار داشت و باید مساجد در این راه تقویت شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس گفت: فلسفه وجودی مسجد عملا همین کارکردهاست، وگرنه اقامه نماز که اتفاق می افتد، اما خروجی نماز که همان کمک به مردم، بیماران، گرفتاران، رفع کدورت ها، صله رحم، اصلاح ذات البین و دیگر مسائل اینچنینی است، هم باید در مسجد اتفاق بیفتد.

نماینده ولی فقیه در سپاه فجر فارس تأکید کرد: حفظ مساجد، مساوی است با مقابله با نظام سلطه و استکبار جهانی، و مکانی است برای دفاع ارزش های اعتقادی، انسانی و اخلاقی و سنگری است برای مقابله با هجمه های دشمن در فتنه های مختلف.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان