کد خبر: ۱۳۶۶۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

از تست منفی بیمارمشکوک به کرونا در فرودگاه لار تا لباس های فضایی پرستاران، بیمارستان لار تنها پشتیبان خودش هست

رئيس مركز آموزشي امام رضا(ع) لارستان به سوالات خبرنگاران این شهر در مورد کرونا پاسخ گفت.
رئيس مركز آموزشي امام رضا(ع) لارستان در نشست با خبرنگاران، در بخشی از سخنان خود به انتقال یک مورد مشکوک به کرونا از فرودگاه لارستان آن هم در روزهای اول بهمن ماه  به بیمارستان امام رضا(ع) خبر داده و اظهار داشت: اگرچه تست وی منفی بود اما داستان های متفاوتی علیه بیمارستان و.. در این خصوص در فضای مجازی منتشر شد.

رضایی با بیان اینکه تاکنون اصلاً موردی در ۴ بیمارستان تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستات از مثبت بودن تست کرونا اعلام نشده اظهار داشت: سیاست ما شفافیت در برابر مردم است. وی به موضوع لباس فضانوردی پرستاران و اخبار کذب پشتیبان شدن بیمارستان لار در جنوب فارس نیز اشاره نموده و آنها را به تفصیل توضیح داد.

کرونا یا سرماخوردگی رشد یافته

رضایی  در جمع خبرنگاران در توضیح میهمان ناخوانده این روزهای کشومان در ابتدا با بيان اينكه كرونا ويروس  اساسا جزء ويروس هاي خانواده سرماخوردگي بوده و علائمي همچون سرفه، تنگي نفس، بدن درد و… به همراه دارد اظهار داشت: متاسفانه اين علائم در خيلي ديگر از بيماري هاي تنفسي مشابه نیز بوده واز اين جهت تشخيص آن برايمان سخت است و آن هم در فصل زمستان كه شايع ترين فصلي است كه بيماري تنفسي در آن فصل ايجاد مي شود.

شفافیت در کنار دوری از شایعات

به گزارش میلادلارستان وي اظهار داشت: سياست ما در دانشكده علوم پزشكي لارستان نيز همچون  كشور  و به تبعیت از وزارت بهداشت در خصوص اطلاع رساني بيماري كرونا اين بوده كه واقعيت ها را حتي در شرايط خاص انتخابات براي مردم بيان نموده و البته ترس و وحشتي نيز در كنار آن براي مردم ايجاد ننماييم و شايعات و اخبار كذب نيز منتشر نگردد.

تست بیمار مشکوک به کرونای فرودگاه لار منفی بود

وي افزود:  به جهت پيشگيري از ويروس با توجه به وجود پروازهای خارجی در منطقه و با هماهنگي وزرات بهداشت چندين سياست اتخاذ گرديده كه در ابتدا و دو الي سه هفته قبل از اينكه اين ويروس حتي وارد كشور شود با استفاده از اخبار رسانه هاي كشوري كه خبرهاي چين را پوشش مي دادند، مانوري با رعايت اصول خاص كه حساسيت ايجاد نشود با همكاري ارگان هاي ذيربط ترتيب داده و با فرض وجود يك بيمار مبتلا به كرونا ضعف و قوت ها را در مركز آموزشي امام رضا(ع) لار بررسي كرديم. رئیس بیمارستان امام رضا(ع) ادامه داد: دقيقا در همان زمان(اوایل بهمن) و در بعدظهر روز مانور بود كه بيماري مشكوك به كرونا از فرودگاه لارستان به بيمارستان منتقل شد كه عملاً پس از مانور به يك مورد تقريبا واقعي مشكوك به كرونا برخورديم.  البته خوشبختانه بيمار مورد نظر پس از نمونه گيري در اتاق ايزوله منفي بودن تستش اعلام گشت. اما آن زمان  حرف و حدیث های فراوانی علیه مجموعه ساخته شد.

 پوشش های فضانوردان را نیز داریم ولی اکنون نیاز به استفاده نیست

رئيس بيمارستان امام رضا(ع) افزود: پس از جدي تر شدن موضوع در هفته گذشته و مشاهده موارد در قم، حساسيت ها بيشتر شده و وارد مرحله جديد شديم كه چند فاز مختلف مانند آموزش براي پرسنل، افزايش آمادگي تجهيزات مورد نياز مانند ماسك، مواد شوينده خاص، لباسهاي مخصوص و روکفشی و..  نيز آموزش ديگر موسسات و ارگان هاي شهرستان را نيز پيش بيني نموده و در دستور كار قرار داديم. همچنين به علت اهميت موضوع و با هماهنگي وزارت بهداشت شب قبل از انتخابات پوستر هاي مراقبت كرونا تهيه شده و صبح روز راي گيري در اختيار ستاد انتخابات فرمانداري قرار گرفت و پيشگيري خوبي قبل از درمان را عملياتي نموديم.

رضایی گفت: با هوشمندي همكارانمان در قسمت انبار دارويي و داروخانه نیز اقلام لازم تهيه شده و با توجه به احتمال کمیاب شدن و یا گران تر شدن آنها به ميزان كافي ذخيره نموديم. وی گفت: حتی پوشش های مانند فضانوردان نیز در اختیار داریم ولی از آنجا که به نظر ما این پوشش ها بیشتر ترس و واهمه را در بیماران و مردم افزایش می دهد، تصمیمان بر این شد که تا هنگام ضرورت تنها از آنها استفاده نماییم و امیدواریم که اصلاً مورد مثبت کرونا را در روزهای آینده نیز در منطقه مان نداشته باشیم.

بخش عمومی و مراقبت ویژه تنفسی بیمارستان لار را  پشتیبان کرونا قرار دادیم

رئیس مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) لار در ادامه اظهار داشت: ایجاد بخش پشتیبان یکی دیگر از برنامه هایی بود که در دستور کار قرار گرفت. بر همین اساس و به دلیل واگیر بودن بیماری، می بایستی بیمار کرونایی از سایر بیماران جدا می شد و با توجه به اینکه اساسا بیمار قبلی در این خصوص نداشته ایم به هر حال از لحاظ پیشگیری باید بیماران مشکوک به کرونا را از سایر بیماران جدا می کردیم و بر این اساس طی چندین جلسه مختلف مکانهایی از بخش های بیمارستان را که امکانات مناسب داشته  و از لحاظ مکانی نیز در محل عبور و مرور کمتری نسبت به سایر بخش ها باشد انتخاب گردید. وی گفت: با همین رویکرد بخش عمومی و ویژه مراقبت های تنفسی را به عنوان منطقه پشتیبان بیمارستان و بخش خاص مراقبت بیماران مشکوک به کرونا انتخاب کردیم.

رضایی در خصوص زیرزمین بیمارستان امام رضا(ع) گفت: قبلا بخش شیمی درمانی در زیرزمین بیمارستان داشتیم که در حال حاضر به مرکز امام حسن مجتبی(ع) منتقل شده و زیر زمین بیمارستان در حال حاض انبار دارو است و آشپزخانه و بایگانی و رختشورخانه و اساسا امکانات پزشکی جهت استقرار بیمار در آن جا وجود ندارد که بیماران مشکوک را به آنجا ببریم. وی گفت: مراکزی مانند امام حسین مجتبی(ع) نیز امکانات کافی را در این زمینه را ندارند.

بیمارستان امام رضا(ع) پشتیبان خودش هست و نه بیمارستان های دیگر

این مقام مسئول با بیان اینکه سیاست وزارتخانه در شهرهای بزرگ تعریف بیمارستان پشتیبان بوده  و در بیمارستان های بزرگ نیز بخش پشتیبان در همان بیمارستان معرفی شدند افزود: اما در شهرستان های کوچک تر مانند لار، گراش، اوز، بیرم، خنج، کازرون و مرودشت با توجه به عدم وجود بیمارستان پشتیبان  در شهر و همچنین با توجه به نیازمندی بیماران کرونایی همچون سایر بیماران به خدمات درمانی متفاوت، بخش هایی از همان بیمارستان های هر شهر تخلیه شده و به عنوان بخش مدنظر بیماران مذکور آماده سازی شدند.

رضایی افزود: تا الان بیمار کرونایی در  ۴ بیمارستان تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان نداشته ایم و باید حال به این سوال پاسخ دهیم و پیگیر این موضوع شویم که چه اقدامی باید انجام داد که اساسا ویروس وارد منطقه نشود.

رضایی در خصوص خبر کذب پخش شده در فضای مجازی در خصوص انتخاب بیمارستان امام رضا(ع) لار به عنوان پشتیبان بیمارستان های جنوب فارس این موضوع را از اساس کذب دانسته و افزود: حتی قرار نیست که بیمار خنج  و گراش و اوز به لار آورده شوند و اصلا اگر بیماری از سایر بیمارستان ها به لار جابجا شوند مورد پذیرش ما نیست. وی گفت: تاکنون هیچ بیمار مشکوک به کرونا از جای دیگری به لار منتقل و ارجاع نشده و اصلا پذیرش نیز نخواهیم نمود.

ساعت ملاقات ها کنسل شده، ترس از کرونا مردم را دچار بیماری دیگری نکند

وی همچنین در یخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: به علت جلوگیری از ازدحام و کاهش تراکم جمعیت به جهت پیشگیری از کرونا ساعت ملاقات را در بیمارستان در حال حاضر کسل نموده ایم. رضایی همچنین در خصوص ترس از کرونا در شهر گفت: بیمارستان برای همه است و قرار نیست به خاطر ترس از کرونا، اورژانس بیمارستان خلوت شود و دقت کنیم که به خاطر ترس از این بیماری سلامت خود را به خطر نیندازیم.

وی در پایان در خصوص شوینده ها نیز اظهار داشت: بهترین شوینده آب و صابون است ولی مرتب این کار انجام شود.



نظرات بینندگان