کد خبر: ۱۳۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
بسته ویژه خبری؛

کارگردان «پایتخت»: هیچ سانسوری در کار نیست/پای مرگ‌های الکلی به قم هم باز شد/محمدرضا خاتمی به بیماری کرونا مبتلا شد/رای محکومیت «نجفی» نقض شد/جلسه مجازی مجلس به حدنصاب نرسید!

رصد‌خانه خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی متوقف شد / جلسه مجازی مجلس به حدنصاب نرسید / وضعیت دانشجویان ایرانی شاغل در ایتالیا و ... رصد‌خانه امروز را تشکیل می‌دهند.
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه ؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دانشگاه شهید بهشتی: امکان برگزاری کلاس حضوری در آینده نزدیک وجود ندارد

معاونت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، با صدور اطلاعیه‌ای با بیان این که امکان برگزاری کلاس‌های حضوری در آینده نزدیک وجود ندارد، بر ارائه مجازی حتی‌الامکان کلیه دروس نظری از روز شنبه شانزدهم فروردین تاکید کرده است. در اطلاعیه معاونت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی آمده است: «بر اساس شواهد موجود و پیش‌بینی‌های به عمل آمده، همان طور که در اطلاعیه شماره ۴ حوزه ریاست دانشگاه ذکر شده، امکان برگزاری کلاس‌های حضوری در آینده نزدیک وجود ندارد. متناسب با شرایط جدید، تمهیدات و تسهیلاتی برای به سرانجام رساندن نیمسال دوم تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ از نظر مقررات آموزشی اندیشیده شده است که بموقع و با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام خواهد شد.»

درگیری در زندان همدان

خبرنگار ایرنا در همدان کسب اطلاع کرد که به دنبال بروز درگیری بین زندانیان این شهر، مسئولان استان در حال بازگرداندن آرامش به این زندان هستند. به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، تا این لحظه اطلاعات و گمانه زنی‌هایی در زمینه فرار زندانیان به دست نیامده و موضوع توسط نهاد‌های ذیربط در حال پیگیری و بررسی است. بر اساس اطلاعات دریافتی، شرایط زندان همدان تحت کنترل گزارش و گفته شده که مسئولان مربوطه استان همدان امروز (یکشنبه) جزییات این ناآرامی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند. قبل از این درگیری‌ها و حوادث فرار از زندان در دو زندان لرستان و زندان سقز کردستان روی داد.

کارگردان «پایتخت»: هیچ سانسوری در کار نیست

سیروس مقدم به حذفیات مجموعه اشاره و بیان کرد: من و همکارانم از پایتخت محافظت می‌کنیم تا شسته و رفته روی آنتن برود. برخی از موارد در هنگام فیلمبرداری ضبط می‌شود که ممکن است در شرایط فعلی جامعه ایجاد حساسیت کند و آن را تعدیل می‌کنیم. این موارد عنوان سانسور به خود نمی‌گیرد. ممکن است بعضی از کلمات یا دیالوگ‌ها را برای اکثریت مخاطب مناسب نبینیم؛ بنابراین ملاحظات را رعایت می‌کنیم تا سریال به سلامت روی آنتن برود و دچار سوء برداشت و سوءتعبیر نشویم؛ این به معنی سانسور نیست. این نوع اصلاحات را که به محتوای اثر لطمه نمی‌زند سانسور نمی‌دانم.

تاریخ پیشنهادی برگزاری المپیک توکیو در سال ۲۰۲۱ مشخص شد

رسانه‌های ژاپنی امروز گزارش کردند مقامات برگزاری بازی‌های المپیک توکیو و کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) برای برگزاری مراسم افتتاحیه در ماه جولای سال ۲۰۲۱ در حال مذاکره نهایی هستند. امروز شبکه NHK ژاپن اعلام کرد مقامات برگزاری بازی‌ها تمایل دارند المپیک در سال ۲۰۲۱ روز‌های ۲۳ جولای تا ۸ آگوست برگزار شود.

چه کسانی پنجمین بسته حمایت معیشتی را دریافت می‌کنند؟

«حسین میرزایی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: افرادی که در لیست اسفند ماه بودند به هیچ وجه حذف نخواهند شد و بالتبع به این لیست کسی هم اضافه نخواهد شد. وی تاکید کرد: افرادی که پیش از این نسبت به عدم دریافت بسته حمایت معیشتی اعتراض کرده و در لیست مشمولان قرار نگرفته بودند و نیز افرادی که در لیست یارانه بگیران نبودند و متقاضی دریافت حمایت معیشتی هستند در خرداد ماه ۹۹ یک بار دیگر بررسی و وسع سنجی می‌شوند. سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی افزود: پس از بررسی اعتراض افراد چنانچه واجد شرایط باشند و مشمول شوند، به لیست اضافه می‌شوند.

نوزاد ۳۵ روزه گنابادی به کرونا مبتلا شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گناباد: والدین این نوزاد که خانواده‌ای از تربت حیدریه هستند، این نوزاد با را علائم تنفسی به بیمارستان منتقل کردند و با توجه به علائم بالینی، تست کرونا از این نوزاد صورت گرفت که نتیجه آن مثبت بود. خوشبختانه حال عمومی نوزاد مساعد است و ابتلا به بیماری در این سن بسیار نادر است؛ پیش از این نیز کودک سه ساله در گناباد به این ویروس مبتلا شده بود که بهبود یافت./ تسنیم

بازی «سوداگران مرگ» با «کرونا»

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، مافیای مواد مخدر با سوءاستفاده از شرایط، اقدام به انتشار تبلیغاتی درباره تاثیر ماده محرک «کوکائین» و سپس"الکل"در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا کردند که با واکنش متخصصان مواجه شد؛ هرچند مافیای موادمخدر بیکار ننشستند و این بار شایعاتی درباره تاثیر مصرف تریاک برای این ویروس در فضای مجازی دست به دست می‌شود. این در حالی است که به گفته رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور، نه تریاک و نه هیچ مواد مخدر و محرک دیگری مانع از ابتلا به ویروس کرونا نمی‌شود. مجتبی غالبی، رئیس کانون سراسری درمانگران اعتیاد کشور می گوید: مافیای مواد مخدر این طور شایع کرده‌اند که «مصرف بعضی از مواد مخدر، از ابتلا به ویروس کرونا پیشگیری می‌کند» و یا «معتادان نسبت به افراد عادی کمتر مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند». این اظهارات واقعیت نداشته و مبتنی بر شواهد علمی نیست و صرفا با هدف سودجویی مافیای مواد مخدر و سوداگران مرگ مطرح می‌شود. در همه بیماری‌های عفونی ثابت شده است که احتمال ابتلا به بیماری در مصرف‌کنندگان مواد مخدر و سیگار بیشتر است. /ایسنا

بزرگترین قرنطینه تاریخ با نیمی از جمعیت جهان

همزمان با شیوع سریع ویروس کرونا در سراسر جهان که تاکنون به ابتلای بیش از ۶۰۰ هزار تن و فوت بیش از ۲۸هزار تن در کشور‌های مختلف منجر شده است، برآورد‌ها نشان می‌دهد، حدود نیمی از ساکنان کره زمین که جمعیتی حدود سه میلیارد نفر را تشکیل می‌دهند، هم‌اکنون برای مقابله با کووید-۱۹ در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

پای مرگ‌های الکلی به قم هم باز شد

احمد عظیمی، بازپرس ویژه قتل دادسرای مرکز استان قم گفت: چهار نفر برای مقابله با کرونا، مشروبات الکلی آلوده به متانول نوشیده و مسموم شده‌اند و دو نفرشان جان باخته‌اند. با توجه به زمینه اعتقادی مردم قم و اطلاع‌رسانی بموقع درباره تاثیر نداشتن الکل بر کرونا، شمار مسموم‌شدگان در این استان کم است.

آشنا: کرونا کشور‌های پرادعا را وادار به کُرنش کرده است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری گفت: کرونا برخی از مغرورترین و مشهورترین رهبران کشور‌های بزرگ و پر ادعا را وادار به کرنش در برابر خود کرده است. «حسام الدین آشنا» شامگاه شنبه در حساب توییتری خود نوشت: کرونا قبل از این که سلامت فردی را به خطر بیندازد نظام‌های حکمرانی سلامت را به چالش کشیده و برخی از مغرورترین و مشهورترین رهبران کشور‌های بزرگ و پر ادعا را وادار به کرنش در برابر خود کرده‌ است.

محمدرضا خاتمی به بیماری کرونا مبتلا شد

فعال سیاسی اصلاح طلب شب گذشته به علت ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان بستری شد. محمدرضا خاتمی فعال سیاسی اصلاح طلب و برادر رئیس جمهور اسبق کشور به بیماری کرونا مبتلا شد. خاتمی از شب گذشته به علت مبتلا شدن به ویروس کرونا، در بیمارستان بستری شد.

کریمی: شیوع کرونا فرصتی برای احیای روضه‌های خانگی است

محمود کریمی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور فضایی را ایجاد کرده است تا مردم روضه و توسل به اهل بیت (ع) را به خانه‌های خود ببرند گفت: زمانی‌که ما روضه را از خانه به هیأت بردیم، خانه‌ها را تهی کردیم. محمود کریمی مداح اهل بیت (ع) شب گذشته شنبه نهم فروردین ماه با حضور در برنامه تلویزیونی شاه‌چراغ شبکه سوم سیما به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد سرداران کربلا امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع) و امام سجاد (ع) اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و اتفاقات پس از آن در کشور، همگی عبرت‌هایی است که باید هرکسی به نحو خود از آن استفاده کند. من به عنوان یک مداح باید عبرت بگیرم و بدانم، اگر روزی جمعیت چندین هزار نفری در مجالس ما حضور پیدا می‌کرد، در اثر یک ویروس، ممکن است کسی در جلسات حضور پیدا نکند و من تنها و یک نفره بخوانم. وی با اشاره به اینکه در این شرایط هم هیأت برقرار است، تصریح کرد: افرادی که برای امام حسین (ع) جلسه برگزار می‌کنند، باید بدانند اگر اولین نفر خودشان در این جلسه حاضر باشند، دومین نفر ملائکه و ذوات مقدسه هستند و امروز با توجه به این شرایط، می‌توانیم در خانه‌های خود، جلسه روضه برگزار کنیم. کریمی افزود: اگر کسی صدای خود را دوست ندارد و یا توانایی روضه خواندن ندارد، می‌تواند از طریق فضای مجازی روضه پخش کنند و در جلسه روضه خانگی خود آن را گوش دهند و ارتباط برقرار کنند.

کرباسچی: فعالیت‌های قالیباف ۵۰۰ هزار تک رای به او اضافه کرد

غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگویی به بیان دلیل عدم مشارکت برخی احزاب اصلاح طلب در انتخابات مجلس و نیز نقد عملکرد شهرداری تهران در دوران اصلاح طلبان پرداخت. وی در این مناظره که با حضور مصطفی تاجزاده در ویژه نامه سازندگی انجام شده می‌گوید: ما جلساتی را خدمت آقای تاجزاده راجع به انتخابات بوده ایم و مباحث بسیاری در گرفته است، اتفاقا در یکی از همین جلسات برخی آقایان از جناح چپ دائم می‌گفتند که نیرو نداریم. آقای عبدالله نوری در همان جلسه گفتند مگر نمی‌گویید انتخابات مهندسی شده است و نامزد نداریم. می‌توان ۱۶۰ حوزه‌ای که معتقدید از الان نماینده‌های آن مشخص است، روی کاغذ آورد و ببینیم آیا پس از انتخابات واقعا چیزی که شما نام آن را مهندسی شدن انتخابات می‌گذارید، اتفاق می‌افتد یا خیر؟ زیرا می‌گفتند که ۱۶۰ حوزه قطعی است و ۷۰ حوزه هم طوری طراحی شده که در نهایت جناح راست پیروز آن خواهد بود. وقتی موضوع مقداری احصا شد و فضای بازتری به وجود آمد، به نوعی اقرار ضمنی گرفتند اصل مسأله این است که مردم رای نمی‌دهند و شرکت فعال ندارند به علت عملکرد ضعیف اصلاح طلبان است، طرفداران ما کسانی هستند که نارضایتی در سطح آن‌ها زیاد است و براساس نظرسنجی‌ها میزان مشارکت پایین خواهد بود، بنابراین حرفی که می‌گفتند به دلیل ردصلاحیت‌ها ما کسی را نداریم، تبدیل شد به این که، چون مردم به ما رأی نمی‌دهند، یعنی در واقع کسانی که شرکت می‌کنند رأی نمی‌دهند. شهردار اسبق تهران در بخشی دیگر از سخنان خود گریزی نیز به عملکرد اصلاح طلبان در شهرداری تهران و نیز دولت می‌زند.

او در این باره می‌گوید: مردم حتما از شهرداری و شورای شهر تهران در دوره اصلاح طلبان ناراضی هستند. متأسفانه هم به خاطر مساله آقای نجفی و هم به خاطر این که پس از آن هم تصمیم درستی راجع به مدیریت شهرداری گرفته نشد، ناراضی هستند. الان هم می‌توان گفت: در شهرداری تقریبا هیچ اتفاق مثبتی رخ نداده است و هیچ تحول جدی در نظام اداری، مبارزه با فساد و رشوه و... که مردم روزیه روز آن را می‌بینند اتفاقی نیفتاده است. مسلم است که دوچرخه سواری و اقداماتی از این دست که دردی از مردم دوا نمی‌کند که مدیر به این کار‌ها بپردازد. ما حتی به شورا هم گفتیم وقتی این بودجه شهرداری را تصویب می‌کنید یعنی همین روند ادامه پیدا کند، مردم این را با هر مدیریت مورد اشکال ما مقایسه می‌کنند. ما هم قصد نداریم از آن مدیریت آقای قالیباف کاملا دفاع کنیم، اما بالاخره مدیریتی بوده که یکسری فعالیت و کار داشته است و مردم آن‌ها را با چشم شان دیده اند و لذا شما الان می‌بینید غیر از گروه سیاسی خاصی از اصولگرایان که همیشه ۷۰۰، ۸۰۰ هزار رأی در تهران داشتند، به تک رای آقای قالیباف ۴۰۰ - ۵۰۰ هزار نفر رأی اضافه داده اند. در مورد مجلس هم واقعا باید فکر کنیم.

وضعیت دانشجویان ایرانی شاغل در ایتالیا

سخنگوی وزارت امور خارجه از پیگیری این وزارت خانه برای بازگرداندن دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در ایتالیا خبر داد. به گزارش ایسنا، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: با توجه به وضعیت همه گیری بالای کرونا در ایتالیا ده‌ها نفر از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در آن کشور در خواست بازگشت به کشور را دارند که این موضوع در تهران و رم در دست پیگیری جدی است و به محض دریافت مجوز‌های لازم -با توجه به وضعیت قرمز در آن کشور- اقدام لازم برای بازگشت این عزیزان صورت می‌پذیرد. وی گفت: وزارت امور خارجه از طریق ستاد ملی کرونا و سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم و دولت ایتالیا موضوع را تا حصول نتیجه دنبال خواهند کرد.

رای محکومیت «نجفی» نقض شد

وکیل مدافع محمدعلی نجفی اعلام کرد: شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور رای محکومیت صادره علیه موکلم در دور دوم رسیدگی را نقض و پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع داده است. حمیدرضا گودرزی در این باره اظهار کرد: پس از فرجام خواهی ما نسبت به رای صادره در دور دوم رسیدگی، پرونده به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شد و در مراجعات متعددی که به شعبه ۴۱ دیوان عالی داشتم، دیوان عالی، رای صادره را نقض کرده و پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم عرض ارجاع شده، ولی هنوز پرونده به دادگاه ارسال نشده است. وی با اشاره به ابراز نگرانی از وضعیت موکلش در زندان با توجه به شیوع کرونا گفت: در طول هفت ماه گذشته ما چندین بار وثیقه را معرفی کرده‌ایم، ولی دادگاه از پذیرش وثیقه و نیز آزادی موکلم امتناع کرده است. وی افزود: موکلم در اتاقی هست که یازده نفر بازداشتی دارد و با توجه به اینکه یکی از هم بندی‌های موکلم با علایم مشکوک به کرونا به بیمارستان اعزام و در آنجا بستری شده، ما به شدت نگران وضعیت او هستیم و در این راستا از معاون اول قوه قضاییه تقاضا کردم و ایشان جهت بررسی، موضوع را به دادستانی ارجاع داد و دادستانی تهران هم گزارش کار را به دیوان عالی و شعبه ۹ دادگاه کیفری ارسال کرد، ولی متاسفانه دادگاه با پذیرش وثیقه و آزادی موکلم موافقت نکرده است.

قدردانی مجدد رهبر انقلاب از مجموعه درمانی کشور

رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی وزیر بهداشت بار دیگر از تلاش‌های مجموعه بهداشت و درمانی کشور تشکر کردند. متن این نامه به شرح زیر است: «از تلاش‌های وزیر محترم و همکاران و مجموعه بزرگ درمانی کشور بار دیگر تشکر شود، طرح غربالگری کار بزرگی است، بهره‌گیری از کمک نیرو‌های بسیج و داوطلبان مردمی کمک بزرگی به رهائی کشور از این عارضه همه‌گیر خواهد کرد. انشاءالله. مهم آن است که شتاب تلاش‌های همه جانبه کاسته نشود.»

جلسه مجازی مجلس به حدنصاب نرسید

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: با توجه به اینکه این جلسه حدنصاب لازم نمایندگان را نداشت؛ بنابراین، هیچ گونه تصمیم گیری نشد و مصوبه‌ای نیز نداشتیم، اما نمایندگان دغدغه‌ها و مسائل‌شان پیرامون گسترش ویروس کرونا را مطرح کردند.

تشکر جهانگیرى از هنرمندان ایرانى

اسحاق جهانگیرى از نامه هنرمندان ایرانى به هنرمندان جهانى در رابطه با شرایط سخت تحریم علیه ملت ایران و شیوع ویروس کرونا، تشکر کرد. معاون اول رییس جمهور در این رابطه در پاسخ به گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى نوشت: "انتظارى جز این از هنرمندان عزیز کشورمان نبوده و نیست، که همواره در روزهاى سخت در کنار مردم باشند و طنین صداى آن‌ها در جهان باشند، امیدواریم جلوى این ظلم آشکار آمریکا (تحریم ها) بر علیه ملت ایران گرفته شود. "گفتنى است چندى پیش نامه‌ای تحت عنوان «نامه جمعی از هنرمندان ایرانی به هنرمندان جهان» با امضاى هنرمندان سینما، موسیقی، تئاتر، تجسمی و معماری، انتشار یافت که جمله معروفش این بود: "مردم ایران امروز با دو بحران مواجهند؛ بحران مشترکی به نام کرونا که می‌شناسید و بحران تحریم که کاش هرگز نشناسید. هنرمندان ایران در کنار مدافعان سلامت می‌مانند. "

بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی متوقف شد

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به دلیل کرونا متوقف شد و پس از عادی شدن شرایط دوباره این مساله دنبال می‌شود. به گزارش ایسنا، محمد اسلامی در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره آخرین وضعیت بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی و اینکه چرا برخی کشور‌ها اصرار دارند که جعبه سیاه به خارج از ایران برای بازخوانی و بازسازی برود، اظهار کرد: مساله چندان پیچیده‌ای نیست. عمدتا آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که از هر حادثه‌ای یک اتفاق تروریستی درست کرده و دشمنی کنند؛ اما ما در کمیته بررسی سانحه در حال بررسی هستیم و اوکراین و شرکت سازنده جزو لاینفک آن هستند. همچنین به محض اینکه شرایط آماده شود، بازخوانی جعبه سیاه آغاز شده، اما کرونا کار را متوقف کرده و در حال حاضر بررسی میدانی، انجام آزمایش‌های قطعات تمام شده و پس از این وضعیت بازخوانی جعبه سیاه را دنبال می‌کنیم. وی افزود: جعبه سیاه هواپیما دو حافظه دارد که حافظه اول برای گفتگو‌های ابتدایی خلبان با برج مراقبت است و حافظه دوم دستوراتی است که به خلبان داده می‌شود و درون این جعبه سیاه ذخیره می‌شود. به این دو حافظه جعبه سیاه می‌گویند.
 

نظرات بینندگان