کد خبر: ۱۳۷۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۹

روحانی: ۴میلیون تُن کالا وارد کشور خواهد شد/ کرونا ممکن است تا ماه‌های آینده یا تا پایان سال باشد

رئیس جمهور گفت: در روزهای آینده ۴میلیون تن کالا وارد کشور خواهد شد و حرکت خوبی برای بازار ما خواهد بود.
به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد اقتصادی دولت از مردم ایران که در روز طبیعت (13 فروردین) به پروتکل‌های بهداشتی توجه و مراعات کردند تشکر کرد و گفت: این مراعات و همکاری اساس کار راهی است که پیش رو داریم تا به نقطه باثباتی دست پیدا کنیم. همه تلاش‌ها برای این است که فوتی‌ها در کشور کاهش پیدا کند، خانواده‌های داغداری را کمتر شاهد باشیم، مردم بتوانند سلامت خود را در روزهای آینده شاهد باشند و ما بتوانیم کار، فعالیت و تلاش را با سلامت مردم توام سازیم.

وی افزود: جلسه امروز ما اقتصادی و در رابطه با شرایطی که در آن قرار داریم و تامین نیازمندی‌های کشور بود؛ هم برای سلامت مردم و مقابله با کرونا و هم تامین کالاهای اساسی و نیازمندی‌هایی که تا پایان سال 99 باید مورد توجه ما باشد. گزارش مفصلی را وزارتخانه‌های کشاورزی و صمت از شرایط ذخایر کالاهای اساسی در ماه‌های آینده ارائه کردند که گزارش بسیار خوب و امیدوارکننده‌ای بود. جداول روزانه هم همین را نشان می‌دهد که بحمدالله در ماه‌های آینده مشکلی پیش روی کشور نیست ولی باید برای سال 99 تصمیمات لازم درباره نیازمندی‌هایی که داریم و نحوه تأمین این نیازمندی‌ها، اتخاذ شود.

رئیس‌جمهور گفت: بانک مرکزی هم گزارش خوبی از شرایط ارزی کشور و شرایطی که برای تأمین ارز در قدم اول برای بخش سلامت، نیازمندی‌های دارویی و پزشکی و در بخش دوم برای کالاهای اساسی در پیش داریم ارائه داد. بحمدالله مشکلی برای تأمین ارز تا پایان سال، با روندی که پیش‌بینی کردیم نخواهیم داشت و طراحی انجام گرفته برای اینکه چگونه بتوانیم تأمین کالا به موقع داشته باشیم و ذخایر هم همیشه به طور ثابت در اختیار باشد. بخش اول بحث راجع به کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی بود که تا پایان سال 99 چگونه تأمین شود، چه منابعی در اختیار داریم و چه اقداماتی در این زمینه باید انجام بگیرد؟ 

روحانی گفت: بخش دوم درباره گمرکات بود که امروز حدود  4 میلیون تن کالا از کالاهای اساسی در گمرکات است. کالاهای اساسی که خریداری، حمل و به گمرک آمده و مقرراتی را که لازم بود مورد توجه قرار دهیم تا این کالاها از گمرک آزاد شود و به داخل کشور بیاید، امروز بررسی کردیم. بانک مرکزی و وزارت صمت این چارچوب را مشخص کردند و همین امروز به صاحبان کالا اعلام می‌شود که چگونه کالایشان در اختیارشان قرار می‌گیرد و از گمرکات وارد کشور می‌شود. همچینین درباره کالاهایی که آمده و روی کشتی است، تصمیم بسیار خوبی اتخاذ شد و می‌توانیم مطمئن باشیم در روزهای آینده این 4 میلیون تن کالا وارد کشور می‌شود و این حرکت بسیار خوبی برای بازار و منابع کشور است.

وی خاطرنشان کرد: در گمرک‌ کالای دیگری هم وجود دارد که کالاهای اساسی نیست، اما نیاز تولید است که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت و وزارت صمت لیست آن کالاها را مشخص خواهد کرد تا آزاد شود.

روحانی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی ترتیبات خاصی پیش‌بینی کرده تا ارز آن‌ کالاها تامین شود و تخلیه بنادر انجام بگیرد و کالاها در دسترس مردم قرار بگیرند. در این جلسه بحثی هم در مورد تولیدات داخلی از جمله گندم انجام گرفت که امسال محصول خوبی خواهیم داشت و به تدریج درو و خریداری می‌شود. درباره نحوه خرید گندم امسال هم تصمیم گرفته شد که امسال چگونه گندم برای بخش‌های مختلف تامین نان کشور، صنوف و صنعت خریداری و تامین شود که این تصمیمات ان‌شاء الله عملی خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: همچنین نسبت به منابع ارزی اقداماتی که وزارت خارجه باید انجام بدهد، تصمیم‌گیری شد. روابط تجاری با کشورهای همسایه و پروتکل‌های بهداشتی که باید مراعات بشود هم بحث شد. البته بحث دیگری در اینجا مطرح شد که تصمیم نهایی درباره آن، در اختیار ستاد ملی کرونا خواهد بود و آن اینکه کسب و کارها بعد از تاریخ بیستم فروردین چگونه باید راه‌اندازی شود و پروتکل‌هایش چگونه باید باشد. امروز و در این جلسه مباحث اقتصادی‌اش را مطرح کردیم و بحث اصلی امروز در وزارت کشور در این زمینه انجام می‌گیرد و بعد هم در ستاد ملی کرونا در روز یکشنبه درباره آن بحث و تصمیم‌گیری می‌کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی بیان داشت: باید تلاش کنیم زندگی مردم به گونه‌ای باشد که نیازمندی ها تأمین شود؛ آنهایی که باید سر کسب و کارشان باشند و فعالیت اقتصادی بکنند هم بتوانند فعالیت اقتصادی کنند و هم اصول بهداشتی دقیقاً مورد مراعات قرار بگیرد. هر دو اصل برای ما مهم است. مبارزه با فقر هم شبیه با کرونا است هر دوی اینها باید در دو جبهه مد نظر باشد.

وی عنوان کرد: باید تشکر کرد از همه کسانی که در ایام تعطیلات در مراکز تولیدی مشغول فعالیت بودند. اقدامات خوبی انجام گرفته است. دیشب با وزارت بهداشت در تماس بودم. اکثر نیازمندی‌ها در داخل تامین می‌شود. دیشب درباره وِنتیلاتور سوال کردم  و دیدم تقریباً سه چهارم نیازمندی‌هایی که داریم، در داخل تأمین می‌شود. بقیه کالاها از قبیل ماسک و لوازم ضدعفونی هم که مورد نیاز است، همه در داخل تولید می‌شود. از همه تولیدکنندگان و بخش‌های دیگر که مواد غذایی تامین می‌کنند هم باید تشکر کرد. از بانک‌های کشور هم تشکر می‌کنم. برای آینده و برای کسب و کارها بار سنگینی را بر روی بانک مرکزی گذاشتیم تا فشاری که بر کسب و کارها وارد آمده با تصمیات اتخاذ شده کمتر شود. از پلیس و هلال احمر نیز که این روزها بسیار فعال هستند و برای سلامت مردم فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم.

روحانی در پایان تاکید کرد: مساله کرونا مساله‌ای نیست که در فلان روز تمام بشود. کرونا ممکن است تا ماه‌های آینده یا تا پایان سال با ما باشد. باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. ان‌شاالله با یاری یکدیگر از این مرحله عبور خواهیم کرد.
برچسب ها: کرونا ، واردات ، روحانی
نظرات بینندگان