کد خبر: ۱۴۰۳۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۹
نماینده ولی فقیه در فارس مطرح کرد:

وظیفه امام جمعه تبیین راهبرد است نه امور اجرایی

ایت اله دژکام گفت:وظیفه امام جمعه امور اجرایی نیست بلکه تبیین راهبرد است ،حضور مدیران ارگان‌های مختلف در نماز جمعه برای حل مشکلات بسیار راه گشا خواهد بود.
 نماینده ولی فقیه در فارس در شورای فرهنگ عمومی فارس با اشاره به موضوع تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان، از مسئولان خواست در ارائه برنامه‌های از پیش تنظیم شده این موضوع تلاش کنند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام با بیان این که شورای فرهنگ عمومی فارس وظیفه راهبردی خود را درباره حجاب انجام داده است افزود: با انباشتگی مصوبات در این باره مواجه هستیم.

نماینده، ولی فقیه در فارس با تبریک هفته بزرگداشت نماز جمعه گفت: وظیفه امام جمعه امور اجرایی نیست بلکه تبیین راهبرد است و حضور مدیران ارگان‌های مختلف در نماز جمعه برای حل مشکلات بسیار راه گشا خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم گفت: بخش زیادی از جلسات شورای فرهنگ عمومی تا ۶ ماه آینده به تدوین نقشه مهندسی فرهنگی فارس اختصاص خواهد یافت، ابراز داشت:وظیفه دستگاه‌های عضو شورای فرهنگی عمومی براساس پیش‌بینی‌ها ضروری است؛ افزون بر این با تماس با دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌زودی سرفصل‌های برای تدوین برش استانی و ایجاد چشم‌انداز سند ارائه خواهد شد که چراغ راه مدیران فرهنگی خواهد بود.

سهرابی بر نقش سازمان‌های مردم نهاد، اقشار سیاسی، گروه‌های نخبگان در تدوین این سند تاکید کرد و گفت: چشم انداز این سند براساس شاخصه‌های هر استان ابلاغ خواهد شد و مقدمات کار پیش‌بینی شده و به زودی ابلاغ می‌شود و اجرای این سند با امضای استاندار به دستگاه‌های عضو برای اجرا ارائه خواهد شد.

استاندار فارس نیز با اشاره به در پیش بودن سالگرد اقامه نخستین نماز جمعه کشور بعد از انقلاب، از نقش بی‌بدیل ائمه جمعه برای وحدت‌آفرینی و انسجام‌بخشی به جامعه یاد کرد.

رحیمی گفت: برای ایجاد ارتباط بهتر بین فرماندار، امام جمعه و مدیران استانی، جلسه‌ای برای ارتباط با ائمه جمعه به‌صورت مجازی برگزار خواهیم کرد که مطالب خود را عرضه و چنانچه مشکلی است آن‌ها را مطرح کنند.

وی افزود: امروز به آگاهی‌بخشی، روشنگری، مشارکت‌افزایی و امر به معروف و نهی از منکر نیاز داریم و مسوولان نباید هیچ‌گاه از بیان این مطالب توسط امامان جمعه گلایه‌مند شوند؛ زیرا این‌ها نشان‌دهنده نقش‌آفرینی ائمه جمعه است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک مکان رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس هفته بزرگداشت نماز جمعه را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: امروز در کشور حدود ۹۰۰ پایگاه نماز جمعه فعال هستند و از این تعداد، در استان فارس نیز ۷۶ نماز جمعه شیعه فعال است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان فارس به اهداف برگزاری هفته بزرگداشت نماز جمعه اشاره كرد و گفت: هدف از بزرگداشت نماز جمعه جریان‌سازی پیرامون بازآفرینی هویت نماز جمعه و همچنین ارتقای ظرفیت ملی نماز جمعه است.

ملك‌مكان، سیاست‌های برگزاری هفته بزرگداشت نماز جمعه را مورد توجه قرار داد و گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم نماز جمعه هدایت‌گری در جامعه است که دارای ظرفیت بسیار بزرگی است که باید آن را با هم‌فکری نخبگان و صاحب‌نظران ارتقا دهیم.

وی، معرفی کارکردهای نماز جمعه در عصر غیبت را یکی دیگر از سیاست‌های برگزاری هفته بزرگداشت نماز جمعه برشمرد و گفت: تشریح خدمات و دستاوردهای نهاد نماز جمعه در سطوح ملی و منطقه‌ای، اصلاح نگرش و تقویت مطالبات حقیقی مردم از نهاد نماز جمعه، قدرشناسی از تلاش‌های خالصانه ائمه جمعه، کارگزاران و پیشکسوتان این شبکه نورانی، معرفی برنامه‌ها و اقدامات الگوساز ائمه جمعه، بازشناسی جایگاه نماز جمعه در آیات و روایات، تبیین دیدگاه‌های امامین انقلاب اسلامی در خصوص نماز جمعه تراز و معرفی و تجیلی از چهره‌های ماندگار و مفاخر نهاد نماز جمعه از جمله دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا و برگزار خواهد شد.

ملك‌مكان با بیان اینکه در هفته بزرگداشت اقامه نماز جمعه سه ستاد در کشور تشکیل شده است، بیان کرد: یکی از این موارد، ستاد مرکزی خواهد بود که البته از حدود ۱۰ روز گذشته تشکیل شده، همچنین ستاد استانی نیز دومین ستاد تشکیل شده است و سومین ستاد در شهرستان‌ها خواهد بود که با مشارکت مدیران، بخشداران و ائمه جمعه تشکیل خواهد شد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فارس گفت: از جمله اقداماتی که از سوی ستاد مرکزی در کشور انجام شده تهیه شیوه‌نامه‌ها بوده که به ما ابلاغ شده است، همچنین اتخاذ رویکرد و شعار واحد برای بزرگداشت و فعال‌سازی قرارگاه‌های استانی و شهرستانی و تشکیل ستاد خبری از دیگر اقدامات است.

وی به اقدامات مورد انتظار از ستادهای استانی، شهرستانی و شهری اشاره کرد و افزود: تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی پیرامون موضوع بزرگداشت سالگرد اقامه نماز جمعه، تشکیل جلسات شورای اداری در موضوع بزرگداشت سالگرد اقامه نماز جمعه، جمع‌آوری احصا و ارسال آمارها و اطلاعات مورد نیاز کمیته‌ها و دبیرخانه ملی، آموزش و ارائه نحوه استفاده از سامانه پیشتیبان و ثبت گزارش اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته حول موضوع بزرگداشت سالگرد در سامانه راهبردی فرهنگی نیز از جمله آن انتظارات است.

برگزاری شورای اداری استان به صورت مجازی با ائمه جمعه، ایجاد ستاد خبری برای فضاسازی رسانه‌ای برای بزرگداشت سالگرد اقامه نماز جمعه و ارائه میز خدمت در جمعه سوم مرداد در همه شهرستان‌ها و شیراز با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از مصوبات این جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس بود.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان