کد خبر: ۱۴۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۲ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
یادداشت وارده؛

به داد بافت تاریخی گراش برسید!

بافت تاریخی گراش علی‌رغم دارا بودن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی فراوان تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده است.
پایگاه تحلیلی خبری شیرازه؛بافت تاریخی گراش یکی از ارزشمندترین پهنه‌های تاریخی در جنوب کشور و شناسه‌ی فرهنگی شهر گراش محسوب می‌شود. 
تک‌بناهای بسیار ارزشمندی نظیر خانه‌هایی با دوره‌های مختلف تاریخی، مساجدی با قدمت‌ چندصدساله، بادگیرها و سابات‌ها (کوچه‌های سرپوشیده‌ی شهری) از جمله‌ شاخصه‌های حائز اهمیت در گذر‌ها و بافت تاریخی گراش است که در حال حاضر در جای‌جای بافت قرار دارند و همچنان به حیات اجتماعی خود ادامه می‌دهند.

عدم ثبت در فهرست آثار ملی کشور و پیامد‌های ناشی از آن

متاسفانه نظر به اینکه بافت تاریخی گراش علی‌رغم دارا بودن ارزش‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی فراوان تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده، در شرایط کنونی به دلیل گسترش ساخت و سازهای خارج از ضوابط بافت تاریخی، عدم اجرای عملیات مقاوم‌سازی و مرمتی و نیز کم‌توجهی سازمان‌های متولی نظیر شهرداری، روزانه در معرض خطر فرسایش و تخریب عامدانه قرار گرفته‌ است.

پیدا کنید پرتقال فروش‌ را

در جدید‌ترین اقدام شکه‌کننده که قلب همه‌ی د‌وست‌داران میراث فرهنگی گراش را جریحه‌دار‌ کرده است، تخریب عامدانه‌ی یکی از ساباط‌های تاریخی و ارزشمند موجود در بافت تاریخی گراش و چند‌خانه‌ی تاریخی مجاور آن در روز گذشته بود. 
مالک بنا که مدعی‌است عملیات تخریب با هماهنگی کارشناسان شهرداری صورت گرفته و شهرداری پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای برای این ادعا ندارد و میراث فرهنگی شهرستان هم علی‌رغم همه‌ی تلاش‌ها جهت حفظ عناصر واجد ارزش مدعی‌است که شهرداری برای کلیه‌ی ساخت و سازهای موجود در محدوده‌ی بافت تاریخی موظف به استعلام از میراث‌فرهنگی‌است که این اقدام صورت نگرفته است. 
حالا پیدا کنید پرتقال‌فروش را؟!
اما آنچه مصلم است کم‌توجهی و عدم اتخاذ رویکرد مناسب شهردای در خصوص حفظ، مرمت و احیای عناصر موجود در بافت تاریخی است که ثبت نبودن بافت تاریخی گراش در فهرست آثار ملی کشور هم بهانه‌ی خوبی برای سودجویان و مخربان بافت تاریخی گراش فراهم کرده است.
به داد بافت تاریخی گراش برسید!
تلاش‌های صورت‌گرفته 

طی سال‌های اخیر تلاش‌های ارزنده‌ای توسط انجمن‌ها، دلسوزان میراث فرهنگی، خیرین و سرمایه‌گذاران در بافت تاریخی گراش شکل گرفته که امید‌ها را برای پاسداشت هرچه بهتر از پهنه‌ی تاریخی گراش همچنان زنده نگه داشته است. 
از جمله مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به برگزاری ۴ دوره‌ی برنامه‌ی فرهنگی «خونه‌ی کدیم» در چهار خانه‌ی تاریخی ارزشمند شهر که توانسته هر چهار خانه را از معرض خطر تخریب نجات دهد، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سرای سعادت در قالب مرمت و احیای خانه‌ی قاجاری سعادت، ورود خیر به حوزه‌ی میراث‌فرهنگی و مرمت مسجد صفوی آخوند، مرمت حمام تاریخی دهباشی با همکاری موسسه‌ی توسعه و همیاری شهرستان گراش و ثبت چندین تک‌بنای ارزشمند موجود در شهرستان گراش اشاره کرد.
اما علی‌رغم همه‌ی این تلاش‌ها گاها کم‌توجهی سازمان‌های متولی و یا عدم همکاری مناسب آن‌ها با گروه‌های فعال، نگرانی‌ها را در خصوص بازآفرینی و احیای ارزش‌های موجود در بافت افزایش می‌دهد.

نجات بافت تاریخی گراش تنها یک راه دارد

در پایان درخواست شفاف و واضح ما از وزارت میراث‌فرهنگی و راه و شهرسازی کشور، ثبت بافت تاریخی گراش در فهرست آثار ملی کشور و احیا و بازآفرینی ارزش‌های موجود در آن است. 
این دغدغه و خواسته‌ی به‌حق مردم نیکوکار شهر گراش است که امیدوارم به گوش مسئولین کشور و استان برسد و منتظر پاسخی درخور و اقدامی شایسته و ضروری است.

غلامرضا آرمان مهر / مدیرعامل انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش

نظرات بینندگان