کد خبر: ۱۴۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۹
در شورای فرهنگ عمومی فارس مطرح شد؛

تاکید نماینده ولی فقیه در فارس بر لزوم نهایی شدن مرحله تدوین نقشه مهندسی فرهنگی/ این سند متناسب با نیازهای منطقه‌ای اجرایی و عملیاتی شود

آیت‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس و رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس با تاکید بر لزوم نهایی شدن مرحله تدوین نقشه فرهنگی استان و ورود به فازس اجرایی این سند مهم تا سال ۱۴۰۰ گفت: سند مهندسی فرهنگی فارس در واقع برشی از سند مهندسی فرهنگی ملی‌ است و به عنوان نقشه راه مهندسی فرهنگی مطرح و مدنظر بوده است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، شورای فرهنگ عمومی فارس به صورت وبینار مجازی برگزار شد.

نقشه مهندسی فرهنگی فارس تا ١٤٠٠ اجرایی شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز و رئیس شورای فرهنگ عمومی، بر لزوم نهایی شدن مرحله تدوین نقشه فرهنگی استان و ورود به فاز اجرایی این سند مهم تا سال ۱۴۰۰، تاکید کرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس که به صورت وبینار و با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های مختلف به عنوان نخستین نشست مشترک مجازی هیات رئیسه استان و شهرستان‌ها استان برگزار شد، گفت: سند مهندسی فرهنگی فارس در واقع برشی از سند مهندسی فرهنگی ملی‌ست و به عنوان نقشه راه مهندسی فرهنگی مطرح و مد نظر بوده و چارچوب‌هایی نیز برای اجرای آن در راستای تحقق حرکت تاثیرگذار فرهنگی نظام، تبیین شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با تاکید بر اینکه این سند باید متناسب با نیازهای منطقه‌ای اجرایی و عملیانی شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری فرهنگی بدون تاثیرگذاری مجریان فرهنگی امکان پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه برای بالندگی مهندسی فرهنگ باید همه فعال و همدل شویم، اضافه کرد: وقتی این کار انجام شود دیگر نیازی به دستور دیگران نیست.

آیت‌الله دژکام همچنین با تاکید بر این موضوع که برای تحقق و اجرای این سند باید از کلی‌گویی رد شویم، گفت: اگر قرار است در راستای چارچوب کلی که تعیین شده به سمت برنامه و اقدام عملی پیش رویم باید اطلاعات ما از مجموعه این سند خیلی دقیق و گسترده باشد.

امام جمعه شیراز با طرح این پرسش که مدیران فرهنگی استان فارس تا چه اندازه این سند را مطالعه کرده‌اند؟ گفت: با مضامین نمی‌توان اقدام کرد و برای هرکاری ابتدا نیاز به معرفت داریم، لذا باید ببینیم که اطلاعاتمان نسبت به نقشه مهندسی فرهنگی چقدر است.

نماینده ولی‌فقیه در فارس اضافه کرد: باید در شهرستان‌ها مطالعه این سند به مسابقه گذاشته شود.

آیت‌الله دژکام همچنین با بیان اینکه باید متناسب با علم و دانش پیش رویم، خطاب به اعضای شورای فرهنگ عمومی در شهرستان‌ها گفت: تا چه اندازه نسبت به سند تحول فرهنگی فارس آشنا هستید؟ در مسائل فرهنگی وقتی نامه‌ای می‌آید باید آن در اختیار دیگران قرار دهیم.

وی پرهیز از کلی‌گویی و پرداختن به حواشی را مجددا متذکر شد و تاکید کرد که این نقشه مهندسی استان فارس حاصل تحقیق و فعالیت شماری از کارشناسان است.

امام جمعه شیراز خواستار مطالعه دقیق این سند توسط اعضای شورای فرهنگ عمومی استان فارس و شهرستان‌های مختلف این استان شد و گفت: این سند باید در زمانبندی مقرر به سرانجام برسد.

آیت‌الله دژکام از مسئولان شوراهای فرهنگی عمومی شهرستان‌های استان فارس خواست تا پایان وقت اداری اول بهمن‌ماه دیدگاه‌های خود را در خصوص این سند به شورا ارسال کنند تا در جلسه بعدی، نظرات به رای گذاشته شود.

راهبردهای نقشه مهندسی فرهنگی فارس به پروژه تبدیل شود

استاندار فارس و نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی نیز در ادامه گفت: هرچند راهبردهای اساسی در چارچوب اخلاق، معنویت و سبک زندگی ایرانی اسلامی در برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان تعیین شده است اما نمی‌خواهیم مباحث در حد شعار باقی بماند بلکه باید به پروژه‌هایی تبدیل شود که همه یک چارچوب مشخص داشته باشد.

عنایت‌الله رحیمی نیز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس، بیان کرد: جامعه با نشاط و امیدوار، در مسیر تعالی و پیشرفت گام بر می‌دارد.

وی با اشاره به نقش مباحث فرهنگی در ایران اسلامی، جایگاه شوراهای فرهنگ عمومی را والا و ویژه‌ دانست و گفت: از مسئولان حوزه فرهنگ انتظار می‌رود که با یک انسجام و همدلی مباحث و مسائل استان، شهرستان‌ها و بخش‌ها را شناسایی کرده و برای رفع آنها پیشنهادات و راهکارهایی ارائه دهند.

رحیمی گفت: انتظار است که تشکیل جلسات شورای فرهنگی عمومی در سطح شهرستان‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته و کمیته‌های مربوطه نیز تشکیل شود.

استاندار فارس افزود: می‌توان برای هر فصل جلسه شورای فرهنگ عمومی استان را در یک منطقه برگزار و ارتباط بهتر و نزدیک تری با مجموعه‌های مرتبط برقرار و مسائل فرهنگی را از نزدیک بررسی و در خصوص آنها تصمیم گیری کرد.

رحیمی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتباری برای شورای فرهنگ عمومی استان بتوان کارها را با یک انسجام بیشتر و در چارچوبی مشخص تر پیش برد.

سند مهندسی فرهنگی نقشه راه حرکت در حوزه فرهنگ خواهد بود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر شورای فرهنگ عمومی هم گفت: سند مهندسی فرهنگی می‌تواند نقشه راهی برای حرکت موثر در حوزه فرهنگ همصدا با راهبردهایی که در شورای فرهنگ عمومی تعیین شده باشد.

صابر سهرابی افزود: به خاطر اهمیت این نقشه فرهنگی استان، امیدواریم همه تلاش کنند که نظرات تاثیرگذار و بومی ساز هر منطقه توسط روسای شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها برای لحاظ کردن در نقشه مهندسی فرهنگ عمومی استان اعلام شود.

وی بیان کرد: راهبردهای نقشه مهندسی فرهنگی استان بر اساس چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و اهدافی که برای پیاده سازی فرهنگ در جامعه تعیین می‌شود تدوین شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس اظهار داشت: از جمله راهبردهای نقشه مهندسی فرهنگی استان می‌توان به معنویت، سبک زندگی ایرانی اسلامی، خانواده متعالی، اتحاد ملی و انسجام اسلامی، فرهنگ اقتصاد مقاومتی، عدالت همه جانبه و هنر متعالی، جلوه فرهنگی انقلاب اسلامی و فرهنگ مدیریت ولایی و جهادی اشاره کرد.

وی ادامه داد: نقشه مهندسی فرهنگی استان اسفندماه پارسال پیشنهاد آن مطرح شد و با توجه به نقشه فرهنگی که در کشور تصویب و به سراسر کشور اعلام شده بود، در استان فارس نیز با تاکید و پیگیری امام جمعه به نتیجه رسید و بر اساس اسناد بالادستی برش استانی نقشه فرهنگی تدوین شد.

سهرابی گفت: بعد از جلسات متعدد اتاق فکر شورا، برش استانی به شکل پیشنهادی تنظیم و تدوین و پس از تایید رئیس شورای فرهنگ عمومی به سراسر استان ارسال شد تا با نظرات و جمع‌بندی همه افراد تاثیرگذار بررسی شود و پس از تصویب شورای فرهنگ عمومی استان در سطح ملی نیز به تصویب برسد.

انتهای پیام/ ح / م
نظرات بینندگان