کد خبر: ۱۴۴۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
نماینده جوان مجلس انقلابی یازدهم:

وحدت کلمه و همگرایی نیروهای دلسوز و انقلابی رمز موفقیت کشور است/ مقدمات سرکارآمدن دولت انقلابی فراهم است

روح‌الله نجابت با بیان اینکه وحدت کلمه و همگرایی نیروهای دلسوز و انقلابی کشور رمز موفقیت کشور است، گفت: واقعا گیر کشور در مدیریت بوده و متاسفانه در این دولت شاهد آن نبودیم و آنچه انتظار می‌رفت محقق نشده و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ به مراتب بهتر شود؛ چراکه همه مقدمات فراهم است تا یک دولت انقلابی باید سر کار بیاید.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با حضور در میزگرد پرسش و پاسخ، در خصوص طرح‌ها و مسائل اساسی و تحول آفرین، طرح‌هایی مانند شفافیت رای نمایندگان گفت: در خصوص تعلل در به نتیجه رسیدن طرح‌ها و لوایح، حقیقت این است که اصولاً فرآیند قانونگذاری یک فرایند کوتاه مدت نیست. شاید سالی ۱۰ قانون جدی فرصت شود در مجلس تصویب گردد.یعنی تا وارد کمیسیون شود و بررسی شود و بعد به شورای نگهبان برسد و بعد برای ابلاغ بیاید خب یک زمانی می‌برد.

وی افزود: برخی اوقات که مسائل فوری پیش می‌آید، پیش‌بینی کردند به یک فوریت، دو فوریت یا حتی در قانون اساسی پیش بینی شده به سه فوریت که این فرآیند زمان‌بر اتفاق نیفتد و طول نکشد.


وحدت کلمه و همگرایی نیروهای دلسوز و انقلابی رمز موفقیت کشور است/ مقدمات سرکار آمدن دولت انقلابی فراهم است

نجابت با بیان اینکه طرح شفافیت آراء اولین طرحی بود که در مجلس اعلام وصول شد و امضاء اول را خود رئیس مجلس داشت، تاکید کرد: شفاف‌سازی جزء ۴ اولویتی بود که ایشان می‌گفت و به کمیسیون آن طرح ارجاع داده شد، فقط طرح شفافیت آراء پیش بینی شده  بود، و بعد ابعاد دیگری از شفافیت مثل حقوق و دستمزد، و ابعاد دیگری به آن اضافه شد خب تا رفت و در مرکز پژوهش‌های مجلس و در کمیسیون کار کارشناسی شد.

 نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اولویت بندی طرح‌ها در صحن مجلس، اظهار داشت: به جهت اولویت‌های کشور، کار مجلس یک تعیین اولویت است وگرنه مسائل روی زمین مانده مشخصاً با توجه به تجربه‌ی نه چندان مطلوب مجلس قبل هم، در این مجلس کارهای روی زمین مانده جدی بود و مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس و آنچه که عقلانی است، اولین چیزی که در دستور کار هفتگی مجلس باید قرار می گرفت به تعبیری اعاده شده از شورای نگهبان است.

وی تصریح کرد: یعنی طرح‌هایی که مجلس یک دور وقت گذاشته، رفته شورای نگهبان حالا برگشته به صحن می‌گذارند در صدر دستور یا مثلاً ترور شهید فخری زاده که پیش آمد. یک فوریت طرح اقدام راهبردی برای صیانت از مواضع ملی ایران در لغو تحریم‌ها این آمد و اولویت پیدا کرد منظور این است که به دلیل شرایط خاص کشور، اولویت‌های اقتصادی یا به تعبیری امنیتی در حوزه سیاست خارجی یک اولویت‌های آمده جلوی راه اولویت های دیگراست. 

وی با عنوان اینکه بعضی افراد این استنباط را دارند که مجلس طرح شفافیت آرا را به تاخیر می اندازد، گفت: من چندین بار مکرر با رئیس محترم مجلس صحبت کردم و ایشان تاکید داشته است. خدا گواه است که دو سه روز قبل از شهادت شهید فخری زاده من با ایشان صحبت کردم که شفافیت آراء چه شد؟ گفتند هفته آینده در دستور کار است. که همان موقع اعلام کردیم و رسانه‌ای کردیم و ایشان هم تعهد داد.

وی خاطرنشان کرد: الحمدلله شاهد حضور رئیس انقلابی در مجلس هستیم و عملکردش هم در این مدت قابل قبول بوده است. خب شهادت شهید فخری‌زاده پیش آمد و دوباره به تعویق افتاد. 

نجابت در خصوص طرح سوت زنیاظهار ابراز داشت: سوت زنی هم به همین صورت تصویب شده و ارجاع شده به کمیسیون  و در کمیسیون در حال بررسی و جمع‌بندی است تا ان‌شاالله برگردد و به نتیجه برسد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در پاسخ به سوال مردم درباره بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: اینکه می‌گویند بودجه مشکلات اساسی زیادی دارد با این وجود ما شاهد بودیم که بودجه در کمیسیون تلفیق تصویب شده علت این تصویب چه بوده  و مقاومت دولت برای رفع این اشکالات و بهبود بودجه و تاکیدات مکرر شخص رئیس جمهور علتش چیست و خود مجلس برای تغییر این وضعیت برنامه‌اش چیست؟

وی تصریح کرد: مسیر یک ساله کشور و تامین منابع مالی آن را به سفر از شیراز به مشهد تعبیر می کنم. می گویی ۱۰۰ هزار تومان مخارج سفر من است ۵۰ هزار تومان را خودم دارم و ۳۰ هزار تومان را از همسایه قرض می کنم و ۲۰ هزار تومان هم ساعت میفروشم ولی در عمل می بینیم ۵۰ هزار تومان را داریم ۳۰ هزار تومان را همسایه نمی‌دهد یا کمتر می دهد و ساعت هم ۵ هزار تومان بیشتر فروش نمی‌رود و جمع هزینه سفر می شود ۷۰ یا ۸۰  هزار تومان و ۲۰ هزار تومان با پیش‌بینی سفر همخوانی ندارد و کل قصه بودجه‌ای که دولت بسته و به مجلس داده همین است.

نجابت با اشاره به بودجه تسلیمی از سوی دولت به مجلس ، اذعان نمود: گفته اند ما منابعی برای تامین مالی کشور داریم ولی واقعی نیست. از آن طرف هم بررسی می‌کنیم و اگر گفته هزینه سفر ۱۰۰ هزار تومان است میشود کمترش کرد به ۹۵ هزار تومان تعبیر بنده شاید منطبق با واقعیت نباشد اما اگر نگاه کارشناسی بکنیم فاصله هزینه‌ها و آنچه می‌تواند تامین کند واقعی نیست و همخوانی ندارد و سال آخر دولت هم هست متاسفانه ظاهراً شاید با دقت تدبیر نکرده اند.

وی افزود: مجلس که لایحه بودجه به آن تقدیم شده دو راه حل داشت یا بودجه را قبول نمی کرد که استنباط ما در مجلس این بود که کار کشور قفل می شود. وقتی کلیات رد شود یعنی سه دوازدهم پول به دولت داده شود و این یعنی قفل کردن و در ابهام گذاشتن کشور. به تعبیر بعضی دوستان انگار یک بیمار اورژانسی رو به موت را داده اند به اتاق احیای مجلس و مجلس دو کار می‌توانست انجام دهد یا بگوید من این بیمار را نمی‌پذیرم و با توجه به وضعیت کشور با یک چالش اضافه بر چالش های دیگر روبرو می‌شدیم یا بگوید من هزینه می‌دهم و تدبیر می کنم تا به سمتی برویم و با یک وضعیت بهتری روبه‌رو شویم و در رفتار دولت هم خیلی طرفداری از حقوق مردم را نداریم.

نجابت با یادآوری طرح پیش فروش اوراق نفت توسط دولت، اظهار داشت: در همین مرداد در بودجه یک پیش‌بینی کردند، و آن فروش اوراق سلف نفتی بود (پیش فروش نفت برای سال‌های آینده) برای تامین منابع و مجلس جلوی آن ایستاد و اگر بودجه رد می‌شد این احتمال بود که دولت مثل بودجه سال گذشته ببرد در جلسه شورای عالی سران قوا و تصویب کند و بعد یک بودجه ای را دو سه  نفر در گوشه و کنار ی بنویسند و مسائل مردم دیده نشود.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص رویکرد مجلس ایران در موضوع برجام و روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید آمریکا اظهار داشت: مجلس در موضوع طرح اقدام راهبردی نشان داد حتماً در حوزه سیاست خارجی موضع محکمی دارد. آنچه ما تا الان از رفتار دولتمردان آمریکایی می‌بینیم عوض نشدن رفتار آنهاست و دستکش مخملی را هم هنوز به خاطر به هم ریختگی داخلی که رئیس جمهور گذشته به وجود آورده به دست نکرده اند. 

و با بیان اینکه ما باید بدانیم آنچه در واقع است، دشمنی آمریکا تمام نشده این دشمنی با ما تمام نمی‌شود گفت: من به عنوان جمله آخر عرض کنم  وحدت کلمه، همگرایی نیروهای دلسوز و انقلابی کشور رمز موفقیت کشور است. واقعاً گیر کشور در مدیریت بوده و متاسفانه در این دولت شاهد آن نبودیم و آنچه انتظار می‌رفت محقق نشده و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ به مراتب بهتر شود همه مقدمات فراهم است و یک دولت انقلابی باید سر کار بیاید.

انتهای پیام/ح / م

نظرات بینندگان