کد خبر: ۱۴۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۹ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
تشریح دستاوردهای تولیدات پرشکی پس از انقلاب اسلامی؛

پیشرفت صفر تا صدی استان فارس در تولیدات و تجهیزات پزشکی/بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی در کشور تولید می‌شود

کارشناس تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی در استان فارس قبل از انقلاب تاکنون پیشرفت صفر تا صدی را شاهد بوده‌ایم، گفت: آنچه که می‌تواند در بحث تولید بهتر و بیشتر و همچنین صادرات تجهیزات پزشکی راهگشا باشد گمرکات است که سال‌هاست باوجود تلاش و مکاتبات استان فارس هنوز این مجوز داده نشده است و در این زمینه نیازمند توجه ویژه وزارت بهداشت هستیم.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، علیرضا مهرابی در گفتگو با این رسانه به تشریح دستاوردهای تجهیزات پزشکی در استان فارس و مقایسه آن با سال‌های قبل از انقلاب پرداخت و گفت: در کشور و استان فارس، همزمان با رشد و پیشرفت پزشکی تجهیزات پزشکی نیز پیشرفت کرد.

وی با بیان اینکه چیزی که الان برای ما بسیار اهمیت دارد و جز دستاوردهای بعد از انقلاب محسوب می‌شود عدم وابستگی ما به خیلی از تجهیزات پزشکی به دیگر کشورهای دنیا است، اظهار کرد: ما توانستیم در این چهار دهه که از انقلاب گذشته بسیاری از نیازهای حوزه تجهیزات پزشکی را در داخل و با استفاده از توان  داخلی تامین کنیم تا دست نیاز به سوی بیگانگان دراز نکنیم.

این کارشناس مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در یک سال اخیر که ما با ویروس منحوس کرونا درگیر بودیم و در کل دنیا هم یک پاندمی به وجود آمد، نشان دادیم که اگر این ظرفیت تجهیزات پزشکی و پیشرفت‌های پزشکی را نداشتیم ضربه بسیار سنگینی به کشور وارد می شد.

مهرابی با اشاره به اینکه در مدت زمانی که تمام دنیا درگیر این بیماری شد، تجهیزاتی که متناسب با آن بیماری بود یک مرتبه در کل دنیا با قحطی هایی مواجه شد، تصریح کرد: اما کشور ما و به خصوص استان فارس، پتانسیل هایی که در حوزه تجهیزات در این چهار دهه ایجاد کرده بودیم به دادمان رسید.

وی افزود: با استفاده از سیستم‌های مانیتورینگی که ایجاد کرده بودیم، همچنین سیستم های ونتیلاتورهای بیمارستانی و زیر ساختهایی که در کشور وجود داشت توانستیم جلو گسترش بیماری را بگیریم.

این کارشناس مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: استفاده از توانمندی داخلی بود که توانست کشور را از یک مرگ و میر زیاد نجات دهد.

مهرابی در پاسخ به این سوال که سهم استان فارس از این تولیدات به صورت آمار و ارقامی چگونه بوده است؟ گفت: در استان فارس شرکت های تولیدی بسیار خوبی وجود دارد که در حوزه تجهیزات مصرفی پزشکی فعالیت دارند از طرفی نیز در یک سال اخیر ۴۲ شرکت تولید تجهیزات پزشکی به مجموعه استان اضافه شده است و این در حالی است که قبل از این نیز بیش از ۳۵ شرکت فعال در حوزه تولید تجهیزات پزشکی در استان وجود داشت که لوازم بسیار پرکاربردی مثل ماسک های پزشکی و یا دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال تولید می‌کنند.

این کارشناس تجهیزات پزشکی اضافه کرد: در حوزه اقلام ارتوپدی یکی از بهترین شرکت های کشور در استان فارس وجود دارد، همچنین در فارس شرکتی داریم که تولید کیت های آزمایشگاهی را برعهده دارد و یکی از شرکت‌هایی است که تولیدات آن در سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته مهرابی شرکت تولید دستگاه های رادیولوژی دیجیتال، یکی دیگر از شرکت هایی است که در زمینه تجهیزات پزشکی در  فعالیت دارد.

 وی به توانمندی و پتانسیل استان در بحث تولید ماسک نیز اشاره کرد و افزود: تولید ماسک یکی از وسایل ضروری در مبارزه با کرونا بود که در استان فارس توانستیم چندین شرکت را با پتانسیل خیلی بالا دایر کنیم.

مهرابی در پاسخ به سوال دیگر شیرازه مبنی بر اینکه اگر بخواهیم به صورت درصدی رشد و پیشرفت استان را در قبل و بعد از انقلاب در این زمینه بررسی کنیم به نظر شما در چه جایگاهی قرار داریم؟ عنوان کرد: قبل از انقلاب حتی یک نیروی تجهیزات پزشکی داخلی در استان فارس وجود نداشت به گونه ای که بر اساس سوابق تاریخی که بنده بررسی کرده‌ام، در بیمارستان نمازی تنها یک مهندس حضور داشت که کارهای تاسیسات و تجهیزات را انجام می‌داد، که او نیز اهل کشور سوئیس بوده است که توسط مرحوم نمازی از اروپا دعوت به کار شده بود.

این کارشناس مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اکنون در زمینه نیروی توانمند در حوزه تجهیزات پزشکی فارغ و التحصیلان بسیاری داریم، افزود: این نیروها در دانشگاه‌های خود استان فارس، در زمینه نگهداری و پشتیبانی و طراحی دستگاه ها و تجهیزات پزشکی در حال آموزش و تربیت هستند.

مهرابی با اشاره به اینکه در زمینه تولید نیز نیروهای آموزش دیده ای در داخل کشور در حال انجام فعالیت هستند، اظهار کرد:  می توان به جرات گفت که قبل از انقلاب در زمینه تجهیزات پزشکی، یک کشور کاملا وابسته به خارج بودیم به گونه ای که همه چیز تجهیزات پزشکی از کشورهای اروپایی تامین می شد و در این زمینه قبل از انقلاب هیچ گونه حرفی برای گفتن نداشتیم، ولی اکنون هم در زمینه طراحی و هم تولید تجهیزات پزشکی کاملاً مستقل و خودکفا هستیم.

کارشناس تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه اظهار کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی بیش از ۸۰ درصد تجهیزات مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی در کشور تولید می‌شود که بخش قابل توجهی از آن در استان فارس است.

مهرابی با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی در استان فارس قبل از انقلاب تا کنون پیشرفت صفر تا صدی را شاهد بوده‌ایم، اظهار کرد: آنچه که می‌تواند در بحث تولید بهتر و بیشتر و همچنین صادرات تجهیزات پزشکی راهگشا باشد گمرکات است که سال‌هاست باوجود تلاش و مکاتبات استان فارس هنوز  این مجوز داده نشده است و در این زمینه نیازمند توجه ویژه وزارت بهداشت هستیم.

وی در پایان به تولید دستگاه‌های ونتیلاتور به عنوان شاخص‌ترین تولیدات تجهیزات پزشکی استان فارس در چند دهه اخیر اشاره کرد و گفت: مراحل اولیه تولید انجام شده و امید است با حمایت‌های مسئولان مربوطه به تولیدات انبوه برسد.

انتهای پیام/ س/ م
برچسب ها: تجهیزات ، پزشکی ، فارس
نظرات بینندگان