کد خبر: ۱۴۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
نشست وین و نگرانی‌ها در خصوص منافع ملی

رفع صوری تحریم‌ها در یک قدمی کشور/ واشنگتن‌پست از جایگزین شدن طرح «گام به گام» به جای «رفع یکجای همه تحریم‌ها» خبر داد

قرائن و شواهد بسیاری نشان می‌دهد که برخلاف خطوط قرمز مشخص شده توسط رهبرانقلاب، دولتمردان طراحی خطرناک امریکایی‌ها که منجر به ماندگاری تحریم‌ها خواهد شد را پذیرفته اند.
به گزارش سرویس رصد سیاسی شیرازه: برخلاف صحبت‌های مبهم تیم مذاکره کننده دولت روحانی مقامات آمریکایی به صورت شفافی از عدم رفع همه تحریم‌ها خبر داده‌اند. در ادامه همین دست اخبار واشنگتن پست در گزارشی به طرح خطرناک آمریکایی‌ها پرداخته است. 
 
یک روزنامه آمریکایی به نقل از منابع آگاه مدعی شده ایران و آمریکا در حال حرکت به سمت طرح بازگشت همزمان و با گام‌های متوالی به برجام هستند.
 
این روزنامه نوشته ایران خواستار رفع همه تحریم‌های بازاعمال‌شده از سوی دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام و همچنین رفع ۱۵۰۰ تحریم جدید اعمال‌شده از سوی دولت او  است. 
 
در ادامه این روزنامه خبر داده که آمریکایی‌ها نظرات خود را بر تیم ایرانی تحمیل کرده و قرار است طرحی گام به گام اجرا شود. 
 
واشنگتن‌پست در ادامه نوشته است: «اما طبق گفته مقام‌های مطلع از این گفت‌وگوها هم ایران و هم دولت بایدن در حال حرکت به سمت برداشتن گام‌های همزمان و متوالی [برای بازگشت به برجام] هستند.»
 
«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز مدعی شد که «تفاهم جدیدی» برای اجرای طرح «پایبندی در برابر پایبندی» در حال شکل‌گیری در گفت‌وگوها است. 
 
روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از مقام‌های حاضر در مذاکرات نوشته مذاکره‌کنندگان در وین، تهیه پیش‌نویس طرح‌هایی برای اجرای کامل برجام از سوی ایران و آمریکا را آغاز کرده‌اند.
 
شواهد نقض خطوط قرمز و نوشتن متنی جدید

قرائن و شواهد بسیاری نشان می‌دهد که برخلاف خطوط قرمز مشخص شده توسط رهبرانقلاب، دولتمردان طراحی خطرناک امریکایی‌ها را پذیرفته اند و اخبار واشنگتن پست در این خصوص می‌تواند صحبت داشته باشد.
 
دولتمردان آمریکایی بارها اعلام کرده اند که به رفع کامل تحریم‌ها راضی نخواهند شد. آنها همچنین از خواسته‌های ایران در رفع همه تحریم‌ها انتقاد کرده و رابرت مالی این خواسته را نشان دهنده جدی نبودن ایران دانسته بود.
 
وزارت امورخارجه آمریکا بعد از دور اول مذاکرات وین گفتگوی تلفنی با تعدادی از خبرنگاران برگزار کرد و توضیحات واضحی از مذاکرات و پیشنهادات خود داد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحریم ها را به سه دسته تقسسیم کرده و گفته قسمتی از تحریم‌ها اساسا از نظر هیات حاکمه آمریکا قابل برداشته شدن نیست.
 
دو روز قبل نیز عباس عراقچی خبر از نوشتن متن جدیدی داد. عراقچی مذاکره کننده کشورمان که به وین رفته تا خبر رفع تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی آمریکا را بیاورد در صحبتی عجیب گفته بود: تفاهم جدیدی در حال شکل گیری است!
 
وی با ذکر این نکته که اختلاف نظرهای جدی بین ایران و آمریکا وجود دارد خبر داد: مذاکرات به جایی رسیده است که امکان کار کردن روی یک متن مشترک وجود دارد!
 
این درحالی است که چنین کاری نه تنها یعنی پذیرش منطق آمریکایی‌ها و رفع نشدن تحریم‌ها که عبور از خطوط قرمز نظام هم می‎باشد. پذیرش طرح‌های مرحله به مرحله و گام به گام آغازگر مسیری است که به زیاده خواهی های رژیم آمریکا جامه عمل می‌پوشاند و آنها را ترغیب می‌کند تا با چنگ انداختن به مسائل مختلف و حتی غیر هسته‌ای و فرابرجامی و طولانی کردن مذاکرات خواسته‌های دیگری را بر تیم مذاکره کننده ایرانی تحمیل کنند. 
 
پیشنهادات تحقیرآمیز آمریکایی‌ها

رهبرانقلاب قبلا نسبت به کش پیدا کردن مذاکرات هشدار داده بودند و نگرانی خود از تحمیل حرف باطل آنها به تیم مذاکره کننده دولت روحانی را بیان کرده بودند: «اینکه آمریکایی‌های دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرفها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، میخواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما میدهند، اقرار میکنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریمها برداشته بشود -چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آنها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد- لذا بایستی آنها کاری را که ما میگوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد.»

انتهای پیام/ش/ر
منبع: رجانیوز
نظرات بینندگان