کد خبر: ۱۴۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰
روزنامه‌ها چه می‌نویسند ۸-

بازتاب سخنان رهبری در روزنامه‌ها/ ادامه حواشی رد صلاحیت لاریجانی/ چند سوال اقتصادی از نامزدهای ریاست جمهوری

روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه،روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«اعتماد» عکس و تیتر یک امروز خود را به وضعیت بازار مسکن اختصاص داده و با عنوان «رویای مسکن» از افزایش 70 درصدی قیمت مسکن خبر داده است. در این گزارش آمده است: «خرید خانه در ارزان‌ترین منطقه تهران برای یک کارگر  68 سال به طول می‌انجامد در حالی که امید به زندگی 75 سال است».

این روزنامه اصلاح‌طلب سخنان اخیر رهبری در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس را نیز با تاکید بر آن بخشی که گفته بودند «مشارکت ارتباطی به این اسم و آن جناح ندارد» در صفحه نخست خود دیده است.


اعتماد همچنین با تیتر «آخرین اختلاف‌ها در انتظار آخرین نرمش ایران و امریکا» از روند مذاکرات در وین گزارش داده و نوشته است: « در حالی که به نظر می‌رسید هیات‌های مذاکره‌کننده ایران، 1+4 و ایالات متحده در پایان چهارمین دور از رایزنی‌ها در وین پس از دو هفته کار فشرده برای تصمیم‌گیری درباره آخرین وضعیت خطوط قرمز به پایتخت‌ها بازگشتند، با گذشت 5 روز از آغاز پنجمین دور رایزنی‌ها در وین ظاهرا تهران و واشنگتن یا هنوز تصمیم‌های جدی و آخرین وضعیت خطوط قرمز خود را نهایی نکرده‌اند یا برای روی میز قرار دادن آن هنوز آماده نیستند.»

اعتماد 8 خرداد

«شرق» سخنان روز پنجشنبه رهبری را با تیتر «‌اگر نامزدها مردم را قانع کنند‌ مشارکت بالا می‌رود» عکس یک کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک خود نیز گزارشی دارد با عنوان «انصراف بعد از وعده‌های فریبنده». همین گزارش در صفحه دو این روزنامه با تیتر «تکلیف روشن نیست؛ مشارکت غیرفعال یا مهرعلیزاده و همتی؟» به وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان پراخته و نوشته است: «در این شرایط اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را روشن کنند که آیا می‌خواهند از میان این دو از یکی حمایت کنند یا نامزدی معرفی نمی‌کنند و به تعبیری مشارکت غیرفعال خواهند داشت؟ مشارکت غیرفعال یعنی اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند و از مخاطبان خود هم چنین انتظاری ندارند و چه‌ بسا در انتخابات هم رأی بدهند، اما از نامزدی حمایت نمی‌کنند و برای پیروزی فرد خاصی تلاشی نمی‌کنند.»

شرق در گزارش دیگری نیز به «ابهامات‌ رد صلاحیت ‌لاریجانی» پرداخته و نوشته است: «حسین جعفرزاده از نزدیکان آیت‌الله آملی‌لاریجانی با روایتی از جلسه عدم احراز صلاحیت لاریجانی، جزئیات جدیدی از ماجرا را تشریح کرده و درعین‌حال بر ابهامات افزوده است. ... جعفرزاده گفته است: «در جلسه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و معاون اجرائی دبیر محترم شورا، صادقی گزارشاتی را مطرح می‌کند، مبنی بر تابعیت دختر علی لاریجانی در کشور انگلیس؛ علی لاریجانی و دختر ایشان مؤکدا ادعای تابعیت را تکذیب کرده‌اند. آیت‌الله آملی‌لاریجانی مطالبه استعلام از معاونت ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات به‌عنوان مرجع قانونی در این امور را می‌کند و در جلسه می‌‌گوید که این‌جانب علی‌رغم اعتماد کامل به صداقت و دیانت علی لاریجانی، درصورتی‌که معاونت ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات به‌عنوان نهاد مسئول، این امر را تصدیق کند، آن را خواهم پذیرفت. پس از این صادقی دو مرتبه و صراحتا اذعان می‌کنند که معاونت مذکور مسئله تابعیت را تأیید و به‌صورت شفاهی به ایشان (صادقی) اعلام کرده است. آملی‌لاریجانی پس از جلسه، تماسی با معاونت مربوطه برقرار می‌کنند و با استعلام از این معاونت و معاونت‌های دیگر وزارت اطلاعات، ادعای صادقی تکذیب شده و مرجع مذکور تصریح می‌کند که عدم صحت چنین گزارشی به صادقی اعلام شده است!»

شرق 8 خرداد

«آفتاب یزد» در تیتر یک امروز خود با اشاره به اینکه «رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود به گونه‌ای سخن گفت که گویا مذاکرات وین در حال نتیجه دادن و رو به اتمام است و این درحالیست که طرف مقابل چنین نظری ندارد» این سوال را مطرح می‌کند که «عجله دولت برای چیست؟» و به نقل از ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل هسته‌ای می‌نویسد: « این اختلافات، اختلافات پارادایمی است یعنی همان که موجب شد آقایان دل به توهم حل مسئله و رفع مشکل تحریم و رابطه با غرب و آمریکا ببندند و بر همین اساس گفتند هر گونه توافق بهتر ازعدم توافق است. الان هم آقای روحانی در همان موضع است. یعنی ایشان به هر قیمتی آماده توافق است. به همین دلیل هر چقدر هم تنازلی صورت گیرد ایشان عنوان می‌دارد توافق خوب است وعدم توافق به ضررشان است. لذا روحانی همان موضع اولیه برجام را امروز خیلی جدی‌تر دارد. خصوصا اینکه باید این توافق را در رقابت‌های انتخاباتی خرج کند. و الا اگر موضع ملی باشد تصور می‌کنم الان به هیچ عنوان بستری برای انجام توافق با طرف آمریکایی وجود ندارد.»

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک خود را نیز به سیاست خارجی اختصاص داده و با انتشار تصویری از عراقچی و غریب‌آبادی از چالش راستی‌آزمایی یا اعتماد می‌گوید.

آفتاب یزد 8 خرداد

«آرمان ملی» عکسی از اسحاق جهانگیری در حال رفتن را برای امروز انتخاب کرده و با تیتر «ناگفته‌هـایم می‌ماند برای بعد» چهارشنبه شب وی در جمع روسای ستادهای انتخاباتی خود را بازنشر می‌دهد. 

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری با عنوان«دختران خارج نشین باهم فرق دارند؟» به حواشی ایجاد شده درباره دختر زاکانی و رد صلاحیت لاریجانی به خاطر سکونت دخترش در خارج از کشور پرداخته است. گزارش‌نویس این روزنامه آورده است: « باز هم یک بام و دو هوا! این بار فرزندان سوژه انتخابات هستند؛ فرزندانی که در خارج کشور هستند اما نحوه مواجهه با پدران آنان که کاندیدای ریاست‌جمهوری بودند، متفاوت است. چشم بر حضور و حتی تولد نوه یک کاندیدا در خارج کشور بسته می‌شود و حضور دختر کاندیدای دیگر اتهام بزرگی محسوب و برخی دلیل ردصلاحیت پدرش را همین اقامت دختر در خارج کشور می‌دانند. دختران علی لاریجانی و  علیرضا زاکانی سوژه این روزهای سیاست و انتخابات است. نکته قابل‌توجه آنکه پس از هجمه به لاریجانی به سبب حضور دخترش در آمریکا یک حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد: «‌هیچ داوطلبی صرفا به دلیل اقامت بستگان در خارج از کشور رد‌صلاحیت نشده». همین موضوع مشخص کرد که پروژه تخریب علی لاریجانی از مدت‌ها قبل از سوی مطرح‌کنندگان حضور دختر لاریجانی در خارج کشور کلید خورده بود. »

آرمان ملی 8 خرداد

«کیهان» تیتر یک و عکس یک امروز خود را به دیدار ویدئو کنفرانسی رهبری با نمایندگان مجلس اختصاص داده و آن بخشی از سخنان ایشان را برای تیتر انتخاب کرده که با تاکید بر در اولویت بودن مسائل اقتصادی، گفتند: «میزان مشارکت ربطی به اسامی ندارد مردم دنبال مدیر قوی و کارآمد هستند».

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز به بازنشر سخنان برخی مقامات آمریکایی پرداخته و به نقل از بلینکن وزیر خارجه این کشور نوشته است: «ایران بدون توافقنامه هسته‌ای قوی‌تر از ایران با توافقنامه هسته‌ای است.»

کیهان در گزارش دیگری ۵ پرسش اقتصادی از ۷ نامزد‌ ریاست‌جمهوری پرسیده و با تیتر «برنامه‌هایتان برای مقابله با خلق پول، یارانه‌ها و... چیست؟» نوشته است: «برای اصلاح سیستم بانکی ربوی، تقویت پول ملی و ثبات اقتصاد کلان، چه راهبرد شفاف و برنامه‌ مشخصی طراحی نموده‌اید؟ ... برای رفع معضل یارانه‌ سرسام‌آور انرژی، که ریشه‌ بسیاری از مشکلات تولید و بی‌عدالتی‌های صنفی و منطقه‌ای در کشور محسوب می‌شود، چه راهکار شفاف و برنامه‌ مشخصی طراحی نموده‌اید؟ ... برای شفاف‌سازی درآمدها و هزینه‌های واقعی این شرکت‌ها و نهادها، صندوق‌های بازنشستگی و سایر بنگاه‌های اقتصادی عمومی غیردولتی، چه راهبرد و برنامه‌ مشخصی طراحی نموده‌اید؟ ... جهت رفع چالش اساسی مذکور (در حوزه مالیات)، چه راهبرد شفاف و برنامه‌ مشخصی طراحی کرده‌اید؟ ... جهت بکارگیری بهینه‌ این ظرفیت‌ها با بهره‌گیری از پتانسیل‌های عظیم مردمی و نیروی انسانی تحصیل‌کرده و نیز تأمین امنیت سرمایه‌گذاری اقتصادی، چه راهکار و برنامه‌ مشخصی طراحی کرده‌اید؟»

کیهان 8 خرداد

«وطن امروز» امروز نشست تصویری رهبری با نمایندگان مجلس که صبح پنج‌شنبه انجام شد را با تیتر «نامزدها مردم را قانع کنند» تیتر یک کرده است.

این روزنامه اصولگرا در گزارشی که عکس یک شده نیز با اشاره به اینکه رهبری مجلس را  با همت، پرتلاش و کارآمد توصیف کردند، با تیتر «جلوه کارآمدی و انقلابی‌گری» نوشته است: «با این اوصاف عملکرد یک ساله نمایندگان مردم در خانه ملت را می‌توان جلوه‌ای از آغاز تغییرات کلان به نفع مردم دانست، تغییراتی که در صورت تداوم و همراه ساختن دیگر دستگاه‌ها و نهادهای عالی کشور می‌تواند وضعیت عمومی زندگی مردم را دچار تحولات محسوسی کند. در همین زمینه «وطن‌امروز» هفته گذشته در چند گزارش تفصیلی به بررسی و بازخوانی عملکرد یک ساله بهارستان و چرایی موفقیت‌آمیز بودن این عملکرد پرداخت. احیای الگوی ارتباط مردمی میان نمایندگان، تصویب قوانین دشوار به نفع مردم، تغییر ریل سیاست خارجی کشور با نیت در دست گرفتن ابتکار عمل و... نمونه‌هایی از این تغییرات به شمار می‌آید.»

وطن امروز اظهارات نامزدهای انتخاباتی را نیز با عنوان «تحول بر محور عدالت» پوشش داده است.

وطن امروز 8 خرداد

«جوان» تیتر یک خود را به سخنان اخیر رهبری اختصاص داده و آن بخشی که گفته بودند «اقناع مردم در حل مشکلات اقتصادی، مشارکت را بالا می‌برد» را به عنوان تیتر برگزیده است. این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری پرداخته و به نقل از مردم خواستار طرح وعده‌های شدنی شده است. در این گزارش آمده است: «برخی نامزدها با آغاز تبلیغات، وعده‌ها و شعارهای خارج از مقدورات و مقدرات کشور دادند و از جمله حرف از چندین برابر کردن یارانه‌ها و اعطای وام‌های کلان و چنین و چنان‌کردن سیاست خارجی و مالیدن پوزه مشکلات به خاک در همان روزها و ماه‌های اول زدند! این وعده‌های عوامانه با واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. اگرچه لزوماً تطابق کاملی میان خواسته مردم و فضای مجازی وجود ندارد، اما در این موارد به نظر می‌رسد صدای عامه مردم با فعالان سیاسی و اجتماعی یکی است. شاید این هشدار مردم به شعارهای نشدنی، نامزدها را بر سر عقل آورد تا در روزهای باقی‌مانده تغییر و تحولی راستین در وعده‌ها و وعیدهای خود بدهند.»

جوان 8 خرداد

«ایران» سخنان روز پنجشنبه رهبری در دیدار تصویری با نمایندگان مجلس و تاکید ایشان بر اینکه «نامزدها با توجه به امکانات کشور شعار و وعده بدهند» را سوژه عکس یک امروز خود کرده است.

این روزنامه دولتی در گزارش دیگری نیز بر مبنای سخنان و وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری با تیتر «برنامه های اقتصادی نامزدان انتخابات 1400» نوشته است: « جلیلی: برنامه ویژه در زمینه رفاه  و تفریح  جامعه داریم.  رضایی: یارانه را 450 هزار تومان می‌کنم.  رئیسی: نقدینگی را باید به‌سمت تولید ببریم.  زاکانی:  رئیس جمهور شوم امریکا تحریم‌ها را بر می‌دارد.  قاضی‌زاده: به هر زوج 500 میلیون تومان می‌دهم.  مهرعلیزاده: اقتصاد باید رقابتی شود. همتی:  دولت اقتصادی با بینش اقتصادی تشکیل می‌دهم».

ایران در یادداشت امروز خود نیز به نقل از علی ربیعی، سخنگوی دولت با تیتر «پیرامون شعارهای انتخاباتی این روزها» نوشته است: « کانون مواضع برخی افرادی که در این زمینه به اظهارنظر می‌پردازند و حتی برخی کاندیداها بر بنیان بدانگاری و انکار گذشته بخصوص نفی دولت وقت قرار گرفته و هیچ برنامه‌ ایجابی در میان حرف‌هایشان مشاهده نمی‌‌شود و ... اگر کسی به برنامه‌های سختگیرانه برای اصلاحات ساختاری بیماری‌های دیرین و مزمن اقتصاد ایران اشاره نکند و نیز برای خروج از مشکلات ناشی از تحریم برنامه‌ای ارائه ندهد، حرفی برای گفتن ندارند. ... تحلیل محتوای شعارها و برنامه‌های ارائه شده تاکنون نشان می‌دهد بیش از ۸۰درصد اظهارات صورت گرفته درباره معیشت و جبران‌های معیشتی و سیاست‌های رفاهی است. ... هیچ سیاست رفاهی را بدون درگیر کردن نخبگان سیاستگذاری و جامعه ذینفع نمی‌توانیم به جلو ببریم.»

ایران 8 خرداد

 

نظرات بینندگان