کد خبر: ۱۴۷۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

کدام نامزدها به نفع رئیسی کنار می‌روند؟

پیش‌تر به نظر می‌رسید که برخی از نامزدها اصولگرا برای یاری رئیسی آمده‌اند اما اکنون به نظر می‌رسد که تا پایان کار مانده و رقابت کنند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، بحث استفاده اصولگرایان از الگوی نامزد پوششی چند هفته قبل از انتخابات مطرح و به مرور پررنگ شد. یک روز از زاکانی به عنوان بازوی رئیسی در مناظرات و روز دیگر از سعید جلیلی به عنوان نامزد پوششی رئیسی سخن گفته شد. به نظر می‌رسید که اصولگرایان قصد دارند با تکرار شیوه‌ای که جریان رقیب در انتخابات 96 به کار برده بود، در مناظرات انتخاباتی دست بالاتر را داشته باشند و نهایتا با چند انصراف دقیقه نودی، سبد رای نامزد اجماعی را پر و پیمان‌تر کنند.


بعد از اعلام نظر شورای نگهبان و ترکیب 7 نامزد باقی‌مانده اما به نظر رسید که اساسا نیاز چندانی به این کار نیست. به هرحال نامزدهای اصلی و جنجال ساز اصلاح‌طلب یا میانه‌رو که گمان می‌رفت در مناظرات هیاهو به پا کنند و یا حتی تخریب جریان مقابل و نامزد آن را پیشه کنند، از گردونه حذف شدند.

با این وجود شاهدیم که گمانه انصراف برخی از نامزدها به نفع رئیسی هنوز مطرح است! شاهدش نیز شایعه انصراف قاضی‌زاده هاشمی در همان روز اعلام نظر شورای نگهبان که خیلی زود هم تکذیب شد.

در روزهای اخیر اما شاهد شایعات و اخبار و اظهارنظرهایی بوده‌ایم که سبب می‌شود این گزاره همچنان مطرح باشد. مثلا یک روز حرف از پیوستن ستادهای سعید محمد که حائز صلاحیت نبود، به رئیسی است و فردا گمانه کناره‌گیری سعید جلیلی به نفع رئیسی پررنگ می‌شود. یا مثلا لاله افتخاری به حال کسانی که قصد کناره‌گیری ندارند، تاسف می‌خورد!


همه این‌ها در کنار هم موجب می‌شود که انتظار برای انصراف و کناره‌گیری برخی آقایان به نفع رئیسی در روزهای منتهی به انتخابات ادامه داشته باشد. برخی از سیاسیون اما معتقدند که چنین نخواهد شد. مثلا حسین کنعانی مقدم، در گفت‌وگویی با «ایلنا» می‌گوید:«با توجه به اینکه آنها رقیب قوی ندارند، این رقابت همچنان ادامه پیدا می‌کند و این آقایان به نفع هیچ کسی کنار نمی‌روند؛ انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؛ در دور دوم بحث ائتلاف کردن روی یک فرد مشخص بیشتر وجود دارد، تا اینکه بحث تعدد نامزدها مطرح شود.»

وی درباره احتمال کنار کشیدن جلیلی به نفع رئیسی، تاکید کرد: در این دوره از انتخابات باید دولت ائتلافی شکل بگیرد و شورای ائتلاف و وحدت، جبهه پایداری و ایستادگی و مجموعه‌هایی که مطرح هستند، ائتلاف کنند و یک نفر را وزیر خارجه، یک نفر را دبیر شورای عالی امنیت ملی و یکی را هم معاون اول و... کنند؛ ‌اگر این تقسیم کار صورت گیرد، آقای رئیسی رای می‌آورد در غیر این صورت رای نخواهند آورد.

انتهای پیام/ع/ر
برچسب ها: انتخابات ، شیرازه ، رییسی
نظرات بینندگان