کد خبر: ۱۴۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۴ تير ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»؛

معیار رفتار و گفتار مدیران مهدوی رضایت خداوند و امام زمان(عج) است

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح ویژگی مدیران مهدوی پرداخت و نوشت:


قال الله تبارک و تعالی:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (۵۴مائده)

۲_دوستداران خدا
در جلسه گذشته و در ادامه بحث شاخصه های مدیران مهدوی در جامعه منتظر ضمن بیان آیه ۵۴ سوره مبارکه مائده، گفتیم خدای تبارک و تعالی در این آیه شریفه شاخصه های مهمی برای مدیران یک جامعه مهدوی بیان می نماید اولین ویژگی که در جلسه گذشته به آن پرداخته شد محبوبیت درگاه الهی بود و اینکه یک مدیر مهدوی برای رسیدن به محبوبیت در درگاه خدا می بایست در برابر بیگانگان اهل مقاومت بوده اهل عدل و داد باشد به دستگیری و کمک به نیازمندان پرداخته اهل تقوا بوده و توکل در زندگی به خدا باشد.

 البته ویژگی های دیگری که خدای تبارک و تعالی در قرآن و در آیات دیگر به آن اشاره می نماید اما دومین ویژگی از ویژگی‌های مدیران مهدوی که در آیه شریفه مذکوره به آن اشاره گردید، آن است که یک مدیر مهدوی که برگزیده و انتخاب شده پروردگار است، می بایست محبت خود را به خدای تعالی و ائمه هدی علیهم السلام در عمل ثابت کرده و با کردار خویش مردم را به سمت نیکی و امام زمان عج دعوت نمایند.

 در وادی محبت یکی از اقسام محبت محبت عملی است، آنکه مهمترین رکن از وادی محبت است و به عنوان وظیفه یک منتظر در حوزه عاطفه از آن به جلب محبت امام یاد می شود. یعنی یک منتظر امام زمان عج در حوزه عاطفه از وظایف منتظران، یک وظیفه در ابراز محبت به امام (عج) و یک وظیفه در جلب محبت امام عج دارد وآنچه بسیار مهم است جلب محبت امام زمان عج می باشد.


معیار رفتار و گفتار مدیران مهدوی رضایت خداوند و امام زمان(عج) است


در حقیقت جلب محبت به این معناست که انسان آن کاری را انجام بدهد که محبوب پسندیده وبه آن رضایت دارد و کاری که مورد رضایت و آسوده خاطری محبوب نیست را ترک نماید. مانند اینکه شخصی به پدر و مادر خود دائماً ابراز محبت کرده اما در عمل خلاف رضایت آنها رفتار کند و در مقابل، شخصی شاید به زبان ابراز محبت به پدر و مادر خویش نکرده اما در عمل کاری را انجام دهد که پدر و مادر می پسندد. به این نمونه از محبت، محبت عملی می گویند.

در حدیث شریفی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در خصوص محبت با خطاب قرار دادن امیرالمومنین ع فرمود:
 ﯾﺎ ﻋَﻠُّﯽ ! ﻣَﺜَﻠُﮏَ ﻓِﯽ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﮐَﻤﺜﻞ ﺳُﻮﺭﺓ ِ ‏« ﻗُﻞ ﻫُﻮَ ﺍﻟﻠﻪُ ﺍَﺣَﺪ ٌ ‏» . ﻓَﻤَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﻣﺮَّﺓً ، ﻓﮑﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮَﺃ ﺛُﻠﺚَ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ ، ﻭ َﻣَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﻣَﺮَّﺗﯿﻦ ، ﻓﮑﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮَﺃ ﺛُﻠﺜﯽ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ ، ﻭَ ﻣَﻦ ﻗَﺮﺃﻫﺎ ﺛَﻼﺙَ ﻣَﺮّﺍﺕٍ ﻓَﮑَﺄﻧَّﻤﺎ ﻗَﺮﺃ ﺍﻟﻘُﺮﺁﻥ ﮐُﻠَّﻪ . ﻭ ﮐَﺬﻟِﮏ ﺃﻧﺖَ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ ! ﻓَﻤَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ ، ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺛُﻠﺚَ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ ، ﻭَ ﻣَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ ﻭَ ﻟِﺴﺎﻧِﻪ ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺛُﻠﺜﯽ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ ، ﻭَ ﻣَﻦ ﺍَﺣَﺒﮏَ ﺑِﻘَﻠﺒﻪ ﻭَ ﻟِﺴﺎﻧِﻪ ﻭ ﯾَﺪﻩ ﻓَﻘَﺪ ﺍَﺩﺭَﮎَ ﺍﻻﯾﻤﺎﻥ ﮐُﻠَّﻪُ.

 ﻋﻠﯽ ﺟﺎﻥ! ﻣَﺜَﻞِ ﺗﻮ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺜﻞ ﺳﻮﺭﻩ "ﻗﻞ ﻫﻮ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺣﺪ" ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﮐﺲ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺳﻮﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﮐﺲ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺗﻼﻭﺕ ﮐﻨﺪ، ﻣﺜﻞ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻭ ﺳﻮﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻫﺮ ﮐﺲ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ، ﻣﺜﻞ ﮐﺴﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﻮ ﻫﻢ ﯾﺎ ﻋﻠﯽ! ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭ ﻫﺴﺘﯽ، ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻗﻠﺒﺎً ﻣﺤﺐ ﺗﻮﺳﺖ، ﺍﯾﻦ ﺷﺨﺺ ﯾﮏ ﺳﻮﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﻫﻢ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻧﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻮ ﻣﺤﺒﺖ ﻭﺭﺯﺩ، ﺩﻭ ﺳﻮﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺶ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻋﻀﺎ ﻭ ﺟﻮﺍﺭﺡ ﺍﺯ ﺗﻮ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﺪ، ﺗﻤﺎﻡ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍﺳﺖ».

در واقع به خوبی پیامبر (ص) محبت را به سه قسمت محبت لسانی محبت قلبی و محبت عملی تقسیم نموده و مهمترین اقسام محبت را محبت عملی بیان می دارد.

 آنچه باید به عنوان درس مهم و پند اساسی از آیه شریفه و روایت مذکوره آموخته و در زندگی به کار ببندیم و دومین ویژگی از ویژگیهای مدیران مهدوی نیز می باشد این است که به عنوان عضوی از جامعه منتظر در گفتار خود و افکار خود و عمل خود، شاقول و معیارمان را رضایت پروردگار و خلیفه او در زمین حضرت بقیه الله العظم امام زمان قرار داده و آنگونه زندگی کنیم که حضرتش می پسندد.

انتهای پیام/ح/م
نظرات بینندگان