کد خبر: ۱۴۸۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۵ تير ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»؛

کوشش درراه خدا و روحیه خستگی ناپذیر از ویژگی‌های مدیران مهدوی است

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح ویژگی مدیران مهدوی پرداخت و نوشت:


قال الله تبارک و تعالی:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (۵۴مائده)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، (به خدا زیانی نمی‌رساند؛ خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هر کس بخواهد (و شایسته ببیند) می‌دهد؛ و (فضل) خدا وسیع، و خداوند داناست.


۵_کوشش درراه خدا و روحیه خستگی ناپذیر

در جلسه گذشته پیرامون یکی از شاخصه های مدیران مهدوی که دشمن شناسی و مقاومت در برابر دشمنان ایمان و میهن بود مطالبی را تقدیم نمود و عرض شد که یک مدیر مهدوی بایستی در برابر دشمنان با مقاومت و ایستادگی برخورد کرده و فریب و مکر و حیله آنها را نخورد.

اما پنجمین ویژگی از ویژگیهای مدیران مهدوی، همانها که با شاخصه های حکومت عدل امام زمان عج همخوانی و سنخیت دارند کوشش و تلاش و جدیت برای نیل به آرمان هاست.

یک مدیر مهدوی هیچگاه از تلاش برای خدا و کوشش برای اعتلای پرچم برافراشته میهن ملول و خسته نشده و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

همانکه در کلام وجود مقدس علی بن موسی الرضا علیه السلام است آنگاه که شاخصه‌های یک مومن راستین را برمی‌شمرد به آن اشاره کرده و فرمود:
لا یسام من طلب الحوائج الیه 
و لا یمل من طلب العم طول دهره

مومن راستین کسی است که از برآورده کردن حاجات دیگران و تلاش برای دیگر مومنین خسته نشده و در همه مراحل زندگی‌اش به دنبال کسب علم بوده و از فراگیری علم ملول نمی‌شود.

اهل کوشش جدیت در کار بودن، یکی از مهمترین و اساسی ترین ویژگی های یک مدیر لایق و شایسته است و همان است که می‌تواند جامعه را از افول و سقوط اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نجات بدهد.

مدیری که هیچگاه به تن آسایی و راحت طلبی رو نیاورده و به نشستن پشت میز اکتفا نمی کند، بلکه در راه نیل به باورهای مهدوی و ترسیم جامعه آرمانی مهدوی اهل تلاش و جدیت و کوشش است.

 آنچه در روحیه و رویه بزرگان دین به وضوح مشهود است، چنان تلاشی که تو ام با خدمت و جلب رضایت پروردگار باشد. در حالات امیرالمومنین علی بن ابی طالب نقل شده که با دستان مبارکش چاه حفر کرده و همانگاه پس از رسیدن به مرحله بهره وری، ان چاه را وقف ایتام و فقرا و مساکین مینمود و سپس روبه محراب عبادت کرده و شروع به عبادت می کرد.

در حدیث بسیار زیبایی از وجود مقدس امام کاظم ع نقل است که فرمود:

اِجْتَهِدُوا فِي أَنْ يَكُونَ زَمَانُكُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اَللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ اَلْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ اَلْإِخْوَانِ وَ اَلثِّقَاتِ اَلَّذِينَ يُعَرِّفُونَكُمْ عُيُوبَكُمْ وَ يُخْلِصُونَ لَكُمْ فِي اَلْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِيهَا لِلَذَّاتِكُمْ فِي غَيْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ...

تلاش كنيد كه وقت شما چهار ساعت باشد ساعتي براي مناجات با خدا، ساعتي براي كار زندگي، ساعتي براي معاشرت با برادران و اشخاص مورد اعتماد كه شما را از عيب هايتان آگاه نمايند و از دل با شما خالص و يك رو باشند و ساعتي كه در آن براي لذت هاي غير حرام خويش خلوت كنيد و با اين ساعت، براي سه ساعت ديگر نيرو مي يابيد....

این ساعه لامر المعاش یعنی یک بنده باید در تمام طول زندگانی برای رشد و پیشرفت و ترقی تلاش کند و مثل کسانی نباشد که دست روی دست گذاشته و برای شرایط بهتر تلاشی نمی کنند.

آنچه در رویه بعضی از جریاناتی که در وادی مهدویت به مرور زمان به انحراف کشیده شدند نیز همین مقوله و مسئله تلاش است.آنجا که همین جریانات انحرافی به این باور رسیدند که برای رسیدن به حکومت امام زمان عج باید جامعه پر از ظلم و جور شود تا آنگاه امام زمان ظهور کرده و جامعه را پر از عدل و داد کند و لذا هر پرچم و حرکت زمینه سازی را طاغوت و دشمن مهدویت میدانند.نفوذ این انحراف در جان برخز به علت عدم بینش صحیح از مسئله انتظار و وظایف منتظران است که مهمترین فایده و اثر آن جلوگیری از انحراف در اندیشه و عمل است.

 پس یکی دیگر از ویژگی های یک مدیر مهدوی، جهادی بودن و اهل کار و تلاش بودن است

رهبر معظم انقلاب  در دیدار اقشار مختلف مردم در سال ۶۸ در همین راستا فرمودند:
آمریکا و اذناب او هرچه تلاش کنند، نخواهند توانست این ملت را از رسیدن به قله‌یی که امام عزیزش همه را به آن سمت هدایت می‌کرد، باز بدارند. اگر تمام گردن‌کلفتها و قلدرهای دنیا هم دست در دست یکدیگر دهند، نمی‌توانند ما را از حرکت به سمت جامعه‌ی اسلامی مرفه و عادل و آباد باز بدارند. 

ما بحمداللَّه اراده‌ی پیمودن این راه و انجام این کار را با لطف الهی و کمک مردم داریم و چیزی هم کم نداریم.

فقط مواظب باشید وحدت و شور و احساس تکلیف را در خود حفظ کنید. قرآن به مسلمانها خطاب می‌کند و می‌گوید: اگر مؤمن باشید،نه از کسی بترسید و نه سست شوید. مظهر ایمان، همین شور و نشاط و تلاش و وحدت و حضور در صحنه است؛ دشمن هم از همین می‌ترسد. تا وقتی حضور قوی و پُرشور شما مردم استمرار دارد، ان‌شاءاللَّه لطف خدا هم با ما خواهد بود.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان