کد خبر: ۱۵۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۱۳ آبان ۱۴۰۰

صدور ۶۶ نامه و بیانیه توسط مجامع،شوراها و گروه های جهادی فارس در خصوص احیاء طرح جهاد سازندگی

مجامع، شوراها و گروه های جهادی استان فارس در خصوص احیاء طرح جهاد سازندگی خطاب به رئیس جمهور ۶۶ نامه و بیانیه صادر کردند
به گزارش پایگاه خبری شیرازه، وزیر جهاد کشاورزی همچنین در حکم خود به «اسماعیل قادری‌فر» سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، بر تمهید مقدمات لازم برای تبدیل این سازمان به سازمان جهادسازندگی کشور تاکید کرد.

این موضوع موجب نگرانی برخی از دغدغه‌مندان و گروه‌های جهادی شده است چراکه تمامی اهدافی که برای جهاد سازندگی اعم از محرومیت‌زدایی، احیای کشاورزی و تولید در روستاها، کارهای عمرانی، بهداشتی و خدماتی در نقاط محروم لحاظ شده امروز توسط گروه‌های جهادی در گوشه و کنار کشور در حال انجام است.

این موضوع حتی سبب واکنش سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی نیز شد به گونه‌ای که وی دو روز پیش در دومین نشست بررسی طرح پیشنهادی احیای جهاد سازندگی در دولت سیزدهم از نگاه فعالان و صاحب‌نظران جهادی چنین اعلام کرد که « در حال حاضر چند پیشنهاد برای احیای جهاد سازندگی مطرح شده است که یکی از آنها این است که در قالب معاونت توسعه روستایی زیر نظر رئیس جمهور ارتقا یابد. پیشنهاد دیگر این است که به عنوان یک معاونت در ذیل وزارت جهاد کشاورزی باشد و پیشنهاد دیگر این است که در قالب یک شورای عالی متشکل از نهادهای مختلف باشد و دبیر این شورا در هیئت دولت حضور داشته باشد.

به هر حال در هر قالبی که جهاد سازندگی بخواهد احیا شود، گروه‌های جهادی که در حال حاضر 42 هزار گروه جهادی فعال در کشور هستند، نباید دچار اختلال شده و نباید تضعیف شوند».

وی در ادامه این تاکید چنین گفته است که « خط قرمز ما این است که نباید گروه‌های جهادی مردمی از بین بروند و یا محدود شوند و اگر در قالب یک معاونت رئیس جمهور در روستاها می‌خواهند خدماتی ارائه کنند، این اشکال ندارد، اما منافاتی هم با خدمات گروه‌های جهادی ندارد».

این موضوع مورد توجه و نگرانی گروه‌های جهادی استان فارس نیز بوده است به گونه‌ای که هم در سفر ریاست جمهوری به این استان نامه‌ای را در همین زمینه برای رئیس جمهور نوشتند و هم امروز ۶۶ بیانیه از سوی گروه‌های جهادی استان منتشر کردند.

بر این اساس مجامع، شوراها و گروه‌های جهادی استان فارس به نمایندگی از ۴٠٠٠ گروه جهادی در خصوص احیای طرح جهاد سازندگی خطاب به رئیس جمهور 66 نامه و بیانیه صادر کردند و نخست به نقش جهادگران در عرصه‌های مختلف در قالب سوال پرداختند بر این اساس که « در کدامین جای این کشور ندای لبیک جهادگران را نشنیده‌اید؟ در کدامین بحران جهادگران را خفته دیده‌اید؟ از زلزله تا سیل ، از گندزدایی معابر تا کمک‌های مومنانه ، هرجا که بنگرید بوی عطر آنها را خواهید شنید».

اینان همچنین جدا کردن جهاد را از بسیج به منزله گرفتن روح از جسم دانستند و گفته‌اند «قرارگیری بدنه جهادی در ساختارهای دولتی و جدا کردن آن از بسیج به منزله گرفتن روح از جسم است».

در ادامه این بیانیه گروه‌های جهادی نوشته‌اند «بهتر است با نامها بازی نکنیم، بهتر است از ظرفیت‌های ایجاد شده موجود و پا گرفته استفاده کنیم، بهتر است به جای وقت‌گذرانی جهت ساختارسازی، صدور ابلاغیه و بخشنامه به فکر هر چه سریعتر و بهتر ساختن ایران عزیزمان بعد از دوران کاهلی مدعیان توسعه باشیم.

تاکنون جهاد کشاورزی که نام مقدس جهاد را بر دوش دارد اما بخش عمده حرکت‌های مخلصانه و محرومیت‌زدایی در مناطق روستایی و حاشیه شهرها توسط جهادگران بسیج سازندگی رقم می‌خورد.

انسان‌سازی در جهاد دهه ۶۰ محور کارها بود؛ جهادگران می‌ساختند و ساخته می‌شدند جان می‌دادند و جان می‌بخشیدند؛ درست به مانند امروزِ گروه‌های جهادی که مظلومانه مجاهدت می‌کنند، غریبانه جان می‌دهند و جانانه عزت می‌آفرینند».

در ادامه این گروه‌های جهادی نگرانی خود را چنین مطرح کردند که « زمزمه‌ها حاکی از آن است که دولت مردمی سعی برآن دارد که باری دیگر جهت نیل به اهداف جمهوری اسلامی ایران و آرمان‌های امام راحل فرهنگ جهاد و سازندگی احیاء شود و گروه‌های جهادی ذیل مجموعه جهاد سازندگی به خدمات‌رسانی مشغول شوند، باتوجه به مردمی بودن گروه‌های جهادی و تغییر دولت‌ها و تغییر رویکردها عاجزانه خواهشمندیم از این فقره چشم پوشی کرده و گروه‌های جهادی کما فی السابق به صورت مردمی و آزاد البته در ذیل چتر شجره طبیه بسیج به خدمات‌رسانی خود ادامه دهند».

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان