کد خبر: ۱۵۱۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰
رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس:

باید زمین فضای مجازی را به نفع خودمان تغییر دهیم / تلاش برای ساخت بازی های رایانه ای که متناسب با فرهنگ کشورمان است

صحت گفت: فضای مجازی یک زمین بازی است که مربوط به خود ما نیست و همه ما در حال بازی کردن در زمین کسی هستیم که هر گاه دوست داشته باشد می تواند زمین بازی را به نفع خود تغییر دهد و فقط زمانی این زمین می تواند متعلق به ما باشد که چند اتفاق بیافتد،.یکی این که حاکمیت برنامه ی جامعی در این حوزه طراحی کند و دوم مردم ما تصمیم بگیرند دیگر در زمین کسی بازی نکنند
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمد صحت رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس شب گذشته با حضور در برنامه دلگشا شبکه فارس با اشاره به کلاهبرداری های انجام شده در فضای مجازی گفت: یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه در حوزه فضای مجازی مطرح است بحث افزایش سواد رسانه است .

 وی با بیان اینکه اگر مردم و خود ما در زندگی چه برای تربیت فرزندانمان و چه در راستای انجام کارهای روزانه سواد رسانه ای را یاد بگیریم ، میفهمیم که در چه فضایی کار و فعالیت می کنیم و چطور باید در این فضا عمل کنیم و درست را از نا درست تشخیص دهیم، گفت: سپاه همانند همیشه که در کنار مردم بوده در این فضا نیز کنار شهروندان است و درحال آموزش این سواد به اقشار مختلف جامعه هستیم و این افتخار را داریم که سه سال متوالی رتبه اول آموزش در سازمان بسیج را در سطح کشور کسب کنیم و همیشه به دنبال گسترش این فضای آموزشی بوده ایم تا بتوانیم افراد بیشتری را در این فضا آگاه کنیم.

صحت با اشاره به اینکه از ابتدای سال 1400 تا کنون قریب به 100 هزار نفر از مردم استان فارس تحت پوشش آموزش سواد رسانه توسط سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس قرار گرفته اند، اظهار کرد: اگر چه در جمعیت  5 میلیونی استان فارس صد هزار نفر عدد بزرگی نیست اما با توجه به فضای کنونی و شرایط کرونایی، کار بسیار سخت و بزرگی است که در حال انجام است و بنا داریم هم سرعت بیشتری به این آموزش ها دهیم و هم محتواهای بهتری را آماده کنیم و به مردم انتقال دهیم تا بتوانیم اثر بخشی این موضوع را در جامعه رقم بزنیم.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس در ادامه در پاسخ به این سوال که سازمان فضای مجازی برای تولید محتوا با چه ابزارهایی کار میکند؟ گفت:ما در تمام حوزه ها و با ابزارهای روز موجود کار میکنیم، به طور مثال در حوزه تولید محتوا  در چند بُعد مناسبتی و موضوعاتی که در جامعه اتفاتق می افتد و نیاز به تبیین دارد(طبق فرمایش مقام معظم رهبری) با موشن گرافی، عکس، کلیپ،متن و نوشته، انیمیشن و ...به تولید محتوا می پردازیم.

صحت در ادامه چند خبر خوب هم در حوزه فضای مجازی برای مردم استان فارس داشت که انعقاد تفاهمنامه همکاری با یک گروه جوان و متخصص در حوزه تولید محتوا یکی از این اخبار بود که به گفته وی تا اخر هفته این تفاهمنامه منعقد خواهد شد.همچنین طراحی و ساخت یک بازی رایانه ای، دیگر خبر خوب وی بود که در آینده نزدیک ازآن رونمایی خواهد شد.

 وی درخصوص گروه های سنی این بازی، عنوان کرد: با توجه به موضوعاتی که در این بازی اتفاق می افتد گروه بندی های مختلف سنی می توانند از این بازی استفاده کنند یعنی بازی چند پارته است .

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس ادامه داد: موضوعی مهمی که  امروز در فضای مجازی با آن مواجه هستیم، این است که همانطور که مردم ما در جامعه حق دارند آموزش خوب ببینند و دانشگاه خوب بروند، حق دارند از تولیدمحتوای فرهنگی خوبی که خودشان تولیدمی کنند هم بهره مند شوند، یعنی اگر تا کنون از محتواهای فرهنگی که دیگران برایشان ساخته اند استفاده می کردند اکنون باید ازمحتواهای متناسب با فرهنگ و رسوم کشور خود استفاده کنند.

صحت درخصوص زمان آغاز به ساخت بازی های رایانه ای مناسب برای گروه های سنی مختلف،تصریح کرد: اگر چه کمی دیر اقدام کرده ایم اما معتقدیم کار باید از یک جایی آغاز شود چون دست روی دستگذاشتن فایده ندارد و اتفاق خاصی نمی افتد.

 وی در ادامه صحبت های خود به بازی های رایانه ای به عنوان یک صنعت اشاره کردوگفت: بازی های رایانه ای یک صنعت است  که هنوز در کشور ما به وجود نیامده که ما باید تلاش کنیم این صنعت را راه اندازی کنیم،چرا که امروز بازی یک ابزار تربیتی هم برای بچه ها و هم برای والدین است.

صحت که خودتحصیل کرده علم روانشناسی است به برخی آسیب های موجود در بازی های وارداتی مثل پو و نهنگ آبی اشاره کرد و افزود: ماباید تلاش کنیم بازی هایی بسازیم که با فرهنگ و تمدن خودمان سازگاری دارد، فرهنگ هایی که چند هزار ساله است و همه چیز در آن دیده شده و وجود دارد تا به این ترتیب جامعه را با فرهنگ غنی و کهن خودمان آشنا کنیم و این کار وظیفه ما است تاافراد را شناسایی کرده و به کار بگیریم.

وی افزود:در همین راستا یک رویداد بزرگ تولید محتوا در اواخر آبان ماه در سراسر کشور از جمله استان فارس برگزار شد که در بخش استانی 43 تیم از سراسر فاترس در این رویداد شرکت کرده و به رقابت پرداختند و در نهایت 5تیم برگزیده شدند و در آذر ماه و در هفته بسیج در تهران با برگزیدگان دیگر استانها به رقابت ادامه دادند. ما اکنون از تک تک این تیم ها و گروه ها در جهت ساخت محتواهای فرهنگی استفاده می کنیم تاروز به روز شاهد رشد این جوانان و نوجوان باشیم .

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس با اشاره به اینکه در رقابتهای تهران استان فارس رتبه 4 نرم افزار کشور را کسب کرد، افزود: بنیاد تعاون بسیبج طرحی که بچه های مااجرا کردند را مورد حمایت قرار داد و اکنون در حال پیگیری هستیم که در آینده نزدیک به حالت تجاری دنبال شود.

صحت تربیت رافقط منحصر به تربیت فرهنگی ندانست و ادامه داد:امروز فضای مجازی دیگر فضای عمومی نیست و کسی در این فضا موفق و تاثیرگذار است و پیشرفت می کند که نقش تربیتی داشته باشد. چون گذشت زمانی که مطلبی را ازجای دیگر کپی کرده و به فضای مجازی منتشر میکردند امروز به طور خاصی کار تخصصی است به گونه ای که اگر کسی تخصص لازم را نداشته باشد در این فضا به روش خطرناکی غرق می شود.

به عقیده این فعال اجتماعی، فضای مجازی یک زمین بازی است که مربوط به خود ما نیست و همه ما در حال بازی کردن در زمین کسی هستیم که هر گاه دوست داشته باشد می تواند زمین بازی را به نفع خود تغییر دهد و فقط زمانی این زمین می تواند متعلق به ما باشد که چند اتفاق بیافتد،.یکی این که حاکمیت برنامه ی جامعی در این حوزه طراحی کند و دوم مردم ما تصمیم بگیرند دیگر در زمین کسی  بازی نکنند و این بدان معنا نیست که اینترنت را محدود کنیم  لذا این اتفاق چند وجهی است که مهم ترین ان مردم و حاکمیت هستند که اگر تصمیمات به خوبی رقم بخورد دیگر شاهد خیلی از اتفاقات نخواهیم بود.

وی اظهار کرد: این صحبت برای برخی خوشایند نیست چون در این فضا که مقام معظم رهبری به عنوان ولنگاری فرهنگی از آن یاد می کنند در حال سواستفاده و پر کردن جیب خود هستند فلذا تا بحثی پیش می آید صدای این گروه در می اید، پس مردم باید به دنبال واقعیتها بروند.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس درپایان بااشاره به دو خبر خوش دیگربرای استان فارس ی ها در این حوزه، به افتتاح اولین مرکز تخصصی آموزشی فضای مجازی کشوردر شیراز اشاره کرد و گفت:به همت کمیسیون فرهنگی شورای شهر و معاونت فرهنگی شهرداری  شیراز اولین مرکز پژوهش و رشد تخصصی فضای مجازی نیزدر شیراز افتتاح می گردد که همه این خبرهای خوب زنجیره ای هستند جهت تکمیل اقداماتی که باید در این فضا انجام دهیم تا هم اثر گذار باشیم و هم نیازهای جامعه را بتوانیم برآورده کنیم.

 انتهای پیام/س






 










نظرات بینندگان