کد خبر: ۱۵۲۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ دی ۱۴۰۰
شیرازه گزارش می دهد:

شهادت کاربران ایرانی در فضای مجازی با ذکر نام شهید سلیمانی! / وقتی آزادی بیان در شبکه های اجتماعی بیگانه ترور می شود

با نزدیکی ایام شهادت قهرمان و اسطوره ایرانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کاربران فارسی زبان شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توییتر با انتشار تصاویر و متن هایی در پی ترور ناجوانمردانه این سردار پر افتخار اعتراض خود را به این عمل وقیح جنایتکاران آمریکایی واکنش نشان دادند.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، با نزدیکی ایام شهادت قهرمان و اسطوره ایرانی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی کاربران فارسی زبان شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام و توییتر با انتشار تصاویر و متن هایی در پی ترور ناجوانمردانه این سردار پر افتخار اعتراض خود را به این عمل وقیح جنایتکاران آمریکایی واکنش نشان دادند.

پس از این موضوع، این دو شبکه اجتماعی با زیرپا گذاشتن حقوق کاربران اقدام به ساسبند کردن یا حذف دائم نام کاربری کردند و واقعیت، حاج قاسم را در فضای سایبری ترور کرده و پیروان این مکتب را نیز به شهادت رساندند.

این اولین بار نیست که صاحبان زور و تزویر آزادی بیان را با اعمال سلبی زیر پا گذاشته اند و در سال های گذشته مخصوصا روز شهادت سردار دل ها ترس خود را از تصویر و حتی نام این قهرمان بدون مرز نشان دادند و اقدام به حذف اکانت های کاربران فارسی زبان و حتی بین المللی کردند.


اما در آن سوی گود، دشمنان ملت ایران به راحتی تولیدات پوچ و پر از دروغ خود را برای شایعه سازی، فرافکنی، وارونه جلوه دادن حقیقت و تخریب جبهه مقاومت در این فضا به اشتراک می گذارند تا شهید سلیمانی را با عناوین دیگر به نه تنها ایرانیان بلکه کل جهان معرفی کنند.

پس در چنین شرایطی می طلبد که هم مردم و هم مسئولان با نگاه ویژه تری به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نظر کنند و راهی بیابند تا حکمرانی فضای مجازی را خود در دست بگیریم و با اقدامات موثر حیله دشمن را به خودشان باز گردانیم.

اقداماتی که به گفته محمد صحت رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس بتواند حکمرانی را برای همیشه از آن حودمان کند.

صحت در گفتگو با شیرازه با اشاره به اینکه تمام اقداماتی که دشمن بر علیه ایران استفاده می کند ضرر آن دقیقا به خودش باز می گردد، گفت: کشورهایی که خودشان را مدافع آزادی بیان و حقوق بشر دانسته و به نوعی خود را به وجود آورنده حقوق بشر میدانند این بار باز هم نتوانستند اقدام بزرگ ملت ایران را ببینند در نتیجه کاری کردند که بر علیه خودشان استفاده شد.

وی با بیان اینکه آمریکا و کشورهایی که به وجود آورنده این فضا در دنیا هستند، با صرف هزینه های گزاف خواستند که به اصطلاح ملت ایران را به زانو در آورده و آسیب برسانند، اظهار کرد: اما مردم همیشه هوشیار ایران، اقدام کثیف خودشان را به آنها برگرداندند.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس در ادامه افزود: دشمن آمد و از طریق بسترهایی که خودشان به وجود آورده بودند، اعتراضات گسترده ای به راه انداخت تا بتواند در دنیا موجی از ایران‌ هراسی به وجود آورد تا قهرمانان ملی ما را برعکس جلوه بدهند اما ملت ایران از همان فضاها بر علیه دشمن استفاده کرد و در سالروز شهادت شهید سلیمانی با انتشار تصاویری از این سردار بزرگ و پررنگ کردن نقش وی در عرصه های مختلف و اقدامات این قهرمان بزرگ ملی نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد. پس طبیعی است که کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل طاقت نمی‌اورند و قادر نیستند این موضوعات را ببینند.

وی با بیان اینکه دشمن در فضای مجازی شروع به مقابله کرد، آن هم مقابله کاملاً ناجوانمردانه و در گام اول از همان آزادی بیانی که خود از آن دم می زد جلوگیری کرد، گفت: دشمن با این کار خواست صدای ملت ایران را که داشتند ندای قهرمان ملی  خود را در جهان به گوش همگان میرسانند خاموش کند به همین خاطر اکانت‌های کاربران ایرانی در فضای اپلیکیشن اینستاگرام و توییتر را از دسترس خارج کردند و با یک سانسور بزرگ و گسترده اجازه ندادند که این صدا به گوش همه برسد.

صحت با تاکید بر اینکه البته ملت ایران از راه‌های دیگر و شیوه های مختلف اقدام به باز نشر قهرمانی های سردار سلیمانی کرد، افزود: قطعا هنوز این اقدامات ادامه دارد و صدای خود را به همه آزادگان جهان خواهند رساند.

این فعال فضای مجازی در ادامه این گفتگو با طرح این پرسش که چرا تا به امروز کشور ما که در همه حوزه های مهم علمی مثل نانو،انرژی هسته‌ای، صنایع دفاعی و... توانسته به بهترین شکل ممکن عمل کند هنوز موفق نشده حکمرانی فضای مجازی در سطح کشور را از آن خود کند و بستری بسازد که متعلق خودمان باشد؟ اظهار کرد: همین نشانه ها و اقداماتی که دشمن انجام می دهد و وضعیتی که امروز فضای مجازی را در بر گرفته، موجب خدشه دار شدن آزادی بیان در سطح دنیا گردیده است.

صحت در ادامه مسئولین کشوری را خطاب قرار داد و مجدد با طرح این سوال که چرا ما اجازه می دهیم چنین اتفاقاتی رخ دهد؟ گفت: مسئولین ما تا کی می خواهند این راه را ادامه دهند و از زیر بار مسئولیتی که در حوزه حکمرانی فضای مجازی بر عهده شان است شانه خالی کنند؟.

رئیس سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس در پایان با تاکید بر اینکه صیانت از مردم در فضای مجازی در حوزه های مختلف اعم از آزادی بیان، حقوق بشر و همه و همه حقی است که مردم  بر گردن دولت دارند، عنوان کرد: دولت وظیفه دارد از مردم کشورش و از ارزش‌ها و فرهنگ این سرزمین دفاع و در این فضا از آنها صیانت کند و هر چه سریع تر و جدی تر پای کار آمده و حکمرانی فضای مجازی را که به دست بیگانگان است را  به دست بگیرد.

فضای مجازی را به نفع ارزشهای ملت مدیریت کنید

در راستای در دست گرفتن حکمرانی فضای مجازی تنها راه ایجاد شبکه ملی اطلاعات است، موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز به کرات در سخنان خود بر «ایجاد شبکه ملی اطلاعات» و همچنین «اهمیت فضای مجازی» و زیست مردم در این فضا تاکید کردند.گویی ایشان این روزهای زورگویی دشمنان ایران را دیده بودند چراکه در دیدار با جمعی از مسئولین می فرمایند: «شورای عالی فضای مجازی وظیفه دارد مرکز ملّی فضای مجازی کشور را ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد.»

ایشان در ادامه می‌فرمایند:« در مسئله‌ی فضای مجازی، آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده. اینکه ما به‌عنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینه‌ها کوتاهی کنیم، این مسئله‌ای را حل نمی‌کند و منطق درستی هم نیست... کشورهایی که شبکه‌ی ملّی اطّلاعات درست کرده‌اند و فضای مجازی را کنترل کرده‌اند به نفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند.

در ایران شاهد فقدان راهبردی در حوزه "حکمرانی سایبری"هستیم

سیدعلیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی نیز گفت: جریان تحریف از فضای مجازی به عنوان بستر جنگ شناختی اداراکی در چند موضوع برای آسیب رساندن به مردم و نظام ما استفاده می‌کند لذا باید ما هم در مقابل صف آرایی دشمنانی که به ما چنگ و دندان نشان می دهد و هیچ رحمی ندارد، قوی شویم.


آل داوود با بیان اینکه اقدام در فضای مجازی با رویکرد "حضور هوشمند" که رهبر انقلاب برآن تاکید دارند امروزه ضرورت دارد، اظهار داشت: افراد انقلابی با تاثیرگذاری، خلوص، تقوا و هوشمندانه با دشمن مقابله کنند و برای صیانت از مردم در پلتفرم های موجود مجازی وارد میدان شوند


این کارشناس حوزه سایبری با تاکید براینکه جبهه سازی میلیونی در فضای مجازی با ارتقا دانش، سواد و تربیت رسانه ای آحاد مردم، مدیران و مسئولان باید مدنظر قرارگیرد، خاطرنشان کرد: رهبرمعظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب دو دستور جدی مقابله با یاس آفرینی دشمن در فضای مجازی و شکست محاصره تبلیغاتی دشمن را به ما داده اند.


وی تصریح کرد: امروز ما در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا، آلمان، کره جنوبی، انگلستان و... موضوع حاکمیت بر اطلاعات را می شنویم که فعالیت بسیارخوبی را انجام داده اند و اکثر این کشورها شاید هم پیمان آمریکا باشند اما در واقع برای مقابله بانفوذ فرهنگ آمریکایی تلاش می کنند.


این کارشناس حوزه سایبری، حکمرانی در فضای مجازی را مورد اشاره قرار داد و آن را مشمول بر سه مفهوم دانست که در ادامه اظهار داشت: حکومت ها در عصرجنگ اطلاعاتی و دنیای رسانه سعی می کنند سیاست هایی شکل دهند که قانون خودشان را در فضای مجازی اجرا کنند که به این کار حکمرانی بر فضای مجازی می گویند؛ ما دراین موضوع رگولاتوری فضای مجازی را مشاهده می کنیم که یک قسمت آن تنظیم مقررات درفضای سایبری است.

آل داوود با تشریح حکمرانی در فضای مجازی، ادامه داد: از سوی دیگر حکومت های دنیا، حاکمیت سرزمینی خودشان را در فضای مجازی باز تعریف کنند مثلا دیتا سنترها، پیام‌رسان ها و فضای ملی را به وجود می آورند تا خدمات بومی را طراحی کنند و مرزهای سایبری را تعیین می کنند که در کشورمان به اسم شبکه ملی اطلاعات شناخته می شود؛ بیش از 30 کشور دنیا شبکه ملی مستقل خودشان را دارند و حتی در کشوری همانند کویت که اندازه یکی از استان های ما است، شبکه ملی اطلاعات وجود دارد.

به گفته این کارشناس حوزه فضای مجازی، جریان نفوذ در کشورمان با اقدامات خبیثانه اجازه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را نمی دهد و بیشترین حملات در سطح دنیا توسط این اینترنت آمریکایی انجام می شود که در همین چند مدت شاهد آسیب کشورمان در حوزه های مختلف بوده ایم.


وی با بیان اینکه حکومت ها وظایف حاکمیت خودشان را از طریق فضای مجازی همانند طرح دولت الکترونیک انجام می دهند، حکمرانی از طریق فضای مجازی را یک موضوع مهم اعلام کرد و گفت: ما متاسفانه در ایران شاهد فقدان راهبردی در حوزه "حکمرانی سایبری"هستیم لذا سند راهبردی هنوز تدوین نشده که نتیجه آن این آسیب هایی که در کشور ما به وجود می آید؛ باتلاش جوانان مومن انقلابی در فضای مجازی نهادهای انقلابی این خلا تا حدودی پر شده است.

بنابه عقیده آل داوود، دوره "هادیان رسانه" که توسط نهضت سواد رسانه ای استان فارس راه اندازی شده، خیلی می توانید در تمدن گام دوم انقلاب موثر و تاثیر گذار باشد چرا اینکه ما در جنگ رسانه ای کرونا متوجه شدیم که دشمن از طریق فضای مجازی به دنبال چه اهداف خطرناکی است لذا حکمرانی شبکه ای هوشیاری و آگاهی ما را دوچندان می کند.

باید برای مقابله با حکمرانی دشمن بر فضای مجازی برنامه ریزی کرد

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه ما در یک نظام تمدنی سنگین قرار گرفته ایم و اکنون در پیچ تاریخی مطرح شده توسط رهبرمعظم انقلاب هستیم، تاکید کرد: باید کمک کنیم تا ملت ما از پیچ تاریخی عبور کند لذا تک تک افراد بخصوص متخصصین حوزه فضای مجازی اگر کم کاری کنند و در مقابل سختی ها از این فضا عقب نشینی کنیم ممکن است انقلاب ما سیلی سختی را متحمل شود.


آل داوود با یادآوری این موضوع که پیام‌رسان ها فیلترینگ حبابی را برای محدودیت سربازان جبهه انقلاب به وجود آوردند، خاطرنشان کرد: در جواب اعتراض برای اکانت های حذف شده گفتند که براساس قانون ایالات متحده آمریکا برخورد خواهد شد؛ حکمرانی در فضای مجازی یعنی اینکه 45 میلیون نفر در جمهوری اسلامی ایران با حضور در وطن خودشان باید از قانون کشوری دیگر تبعیت کنند.


وی با بیان اینکه با دروغ فیلترینگ هوشمند که جریان تحریف سال ها صدها میلیارد تومان پول دریافت کرد شاهد بودیم که هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداد، فیلترینگ هوشمند را یک دروغ بزرگ دانست که برای اتلاف وقت برای جا افتادن اینستاگرام در بین جامعه بود تا اگر اکنون کسی لب به اعتراض بگشاید، فیلترینگ اینستاگرام را به معیشت مردم گره بزنند و سپر دفاعی برای خود ایجاد کنند تا مانعی برای نظارت براین فضا شود


به گفته این کارشناس فضای مجازی، معماری کردن ذهن مردم کشور ما با در اختیار قرار دادن افکار عمومی به دشمن با حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام 45 میلیونی، واتس اپ 47 میلیونی، تلگرام بالای 50 میلیون عضو و از همه مهم تر کلاب هاوسی که نقش یک شبکه کاملا امنیتی و خطرناک را همانند نقش توییتر در فتنه سال 88 دارد، در حال انجام است


وی با بیان اینکه فضای مجازی می تواند برای تغییر سبک زندگی موثر باشد،اظهار داشت:دشمن به واسطه ابزارهایی همانند هوش مصنوعی، برای تک تک افراد نسخه شخصی دارد و در توییتر و اینستاگرام به طور شفاف می توانید دید؛ سود اختصاصی برخی از افراد درقبال ورود پهنای باند بدون نظارت در کشور قابل چشم پوشی نیست و نیازمند مطالبه‌گری تمامی افراد را دارد؛ همین پول های کثیف درانتخابات صرف کانال ها و اکانت های خاکستری برای هدایت افکار عمومی خواهد شد لذا برای یک توییت نویسی 100 میلیون تومان هزینه می شود.


آل داوود در پایان سخنانش با اشاره به اینکه اگر شبکه ملی اطلاعات داشتیم، اکنون دشمن نمی‌توانست با استفاده از تحلیل و عملیات در فضای مجازی کشور را به این وضع اسف‌بار بکشاند؛ تاکید کرد: دشمن نمی تواند با وجود شبکه ملی اطلاعات بازخورد عملیات های خود را در فضای سایبری دریافت کند لذ باید به سمت تبیین راهبرد شبکه ملی اطلاعات حرکت کنیم تا دچار هجمه از سوی دشمن نشویم.

سقوط اینستاگرام

پس از اعمال سیاست حذف و یا تعلیق اکانت توسط اینستاگرام، کاربران به این اپلیکیشن در گوگل پلی نمره منفی دادند که باعث افت امتیاز این اپ شد. این اقدام را می توان اعتراضی به این اعمال قدرت خسمانه دانست.


انتهای پیام/س



نظرات بینندگان